Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lär dig syna matbluffen....

  • ida85 25 november 2008

    fast sånt där har man ju alltid vetat, så det är ju ingen nyhet. Men visst är det äckligt att veta vad man stoppar i sig ! :'( men man måste ju äta tyvärr ..

  • Smulpajen 26 november 2008

    Även i ekologiska produkter får det lov att förekomma tillsatser såsom:
    Tre konserveringsmedel
    sju antioxidationsmedel
    sex emulgerings-, stabiliserings- och förtjockningsmedel
    fem syrar, baser och salter
    två ytbehandlingsmedel
    tre förpacknings- och drivgaser
    ett större antal s k naturliga aromänmen

    Uppgifterna hämtade ur "Den hemligen kocken"

    jag känner mig evigt lurad :'(

  • Metatron 28 november 2008

    Skitrolig tråd, konstigt bara att den är 4 sidor lång :o

    Själv har jag det senaste årtiondet blivit mer och mer noga med vad jag stoppar i mig. Dock är det megasvårt att undvika tillsatser. Vi har ju mer eller mindre vant våra smaklökar vid alla tillsatser så när man får nått "rent" smakar det oftast konstigt.

    Ett par av dom knep jag lärt mig är iaf att handla hos slaktaren, INTE i butik såsom hemska Lidl, hemköp osv. Bor i GBG-trakten och det finns fortfarande guldklimpar bara man letar lite. Gårdsten är ett ställe, Saluhallen ett annat. Finns även en saluhall linné. Har även hittat slaktare i Lindome och tittar man snällt så får man köpa hos honom oxå. Sedan finns det en del "hobby" slaktare inåt landet och i småland. Mycket handlar om tid, att resa 30 min för att få bra kött kan vara värt det men är tidskrävande.

    En sak jag funderat på efter läst "Den hemlige kocken" var hur svårt det måste vara att vara vegitarian idag. Mycket som används i maten utvinns från grismagens olika delar.

    Och det som varit uppe tidigare i tråden med matstrejk, det kanske blir lättare om man punktstrejkar istället?? Alltså vecka 49 köpar man inte nått som kommer ifrån Findus eller liknande??

  • Feffy 28 november 2008

    Jag har börjat kolla lite på det här med E nummer. Inte jättemycket men i små skalor. Jag försöker att sätta mig in i olika saker just nu som härdade fetter och annat "kul". Sökningsmedel har jag försökt att undvika länge. Det går hyfsat. Är bara så förtjust i kakor och glass och de är ju proppfulla med olika medel och fetter (N) Är tur att man bakar en hel del själv.

    Om man googlar lite kan man få upp en hel del om E nummer. Jag hittade en hel lista. Det är inte klokt vad nummer det finns.

  • ros 3 december 2008

    :oI Nyhetsbrevet nr 4 ifrån Utbildningscenter står det:
    Natriumglutamat göms under nya namn som NÄRINGSJÄST.
    Vissa sorters näringsjäst kan innehålla så mycket som 30-40% natriumglutamat.
    Vissa tillverkare säger att de använder bara naturlig glutamat.
    Den naturliga finns aldrig med E-nummer eller som namn.
    Finns glutamat med i innehållsförteckningen är den tillsatt.
    :oÅter igen försöker "mattillverkarna" lura i oss tillsatt glutamat.(N)

  • Alicemargareta 16 mars 2009

    (N)Välj bort allt livsmedel så långt det går som har dessa kemiska tillsatser. Om många gör det så tror jag att det till slut ger effekt:). Alla vill ju sälja.... Tänk på läkaren Annika Dahlqvists kamp mot "jättarna". Efter hårt arbete och bevisande så har hon fått rätt (Y).

    Tillsammans är vi starka.

  • monac 16 mars 2009

    näringsjäst????:'( ja man vet inte vad man ska säga.....
    Hur får man det där nyhtsbrevet Ros????
    Lät intressant och upplysande:)

  • ros 16 mars 2009

    Skrivet av monac den 16 mar 2009

    näringsjäst????:'( ja man vet inte vad man ska säga.....
    Hur får man det där nyhtsbrevet Ros????
    Lät intressant och upplysande:)


    Hej!
    Adressen är
    www.utbildningscenter.se

    Där kan man läsa mycket intressant om vad maten verkligen innehåller.

    Det är skrämmande vad mycket tillsatser det finns i maten!!!

  • monac 17 mars 2009

    jätte bra sida! utbildnigscenter.se (Y)

  • Alicemargareta 17 mars 2009

    Tack Ros för tipset om web-sidan till Utbildningscenter!(Y)

  • Nell 28 mars 2009

    Förutom de bedrägliga tillgreppen, av en stor andel matproducenter, som nämnts här tidigare så märker jag även resultat av smakförändringar hos dagens barn. Många är vana med dessa smakaromer där varje smak på en produkt smakar likadant som hos en motsvarande produkt från annan tillverkare. Ser man te.x. på glass med jordgubbssmak så är det samma jordgubbssmak oavsett tillverkare och säsong. Köper man riktigt jordgubbsglass, gjord på grädde, ägg, socker och jordgubbar så varierar jordgubbsmaken efter säsong, precis som när man plockar jordgubbar direkt från odlingen under säsongen då det finns många olika typer av jordgubbar som mognar vid olika tidpunkter och smakar olika. Här äts det bara ren glass, från lokal producent, och när barnen har besök och det blir efterrätt så ser vi ganska omgående en reaktion på att glassen inte smakar som glassen de är vana med - aromglassen. Det var bara ett exempel. Får någon tag i Järnaglass någonstans så kan jag slå ett slag för Saffransglassen till jul (gudomlig), kiwisorbé (gudomlig den med), citronsorbé, citronglass, vaniljglass och vit chokladglass resten av året. De är suveräna, det finns även andra smaker. Visst kostar den mer än en bigpack, men att njuta mindre protioner av riktigt glass som är så gudomlig är värt varenda krona. Det är bra för kroppen utan tillsatser och för figuren (med midnre portioner) (Y)

    Jag vägrar att betala för något som har tillsatser och som drygas med annat för att göras billigare och som kan ha en potentiell påverkan på kroppen och miljön. Och då innefattar det även produkter som tillverkats på ett sådant sätt där man använt sig av kemikalier som har skadlig påverkan men som inte finns med i innehållsförteckningen. Jag vägrar betala för fusk, det skall vara äkta vara. Som tur är så bor vi så till att det mesta finns att få tag i här i trakten. Visst blir det dyrare när man pungar ut med 250 kr för t.ex. en kyckling på en gång, men för de 250 kr får man nästan en 3-kilos kyckling som räcker gott och väl för 2 måltider för 2 vuxna och 2 barn och så brukar det bli över för ett par mindre matlådor också för mig :) Då har kycklingen inget tillsatt och den har levt väl. Vi äter inte lika mycket kyckling längre, då det fort tar slut i vår butik, men lär man sig vilka dagar kyckling och kött levereras så gäller det att hägna på låset :) Ibland när jag kommit ihåg har jag beställt inför en leverans vad jag ville ha och som de lagt undan för mig när det kommit.
    Att baka eget surdegsbröd, som naturligt håller sig i ett par veckor, tar inte mycket av egen tid i anspråk och är lätt gjord. Har man en degblandare så går det ännu smidigare. Tiden som tar lång tid är jäsning och gräddning, men då har man tid för annat (L)

    Det är kul att killarna på jobbet lärt sig uppskatta hembakat surdegsbröd och knådar febrilt hemma :D En av dem blev före mig med att skaffa baksten, så jag måste säga att det tar nog inte många dagar tills jag åker och skaffar mig en också :) Har lägne suktat efter en men aldrig kommit iväg. Nu säljer de bakstenarna på orten där jag bor, fick jag reda på av kollegan i förrgår
    :D

    Det är en intressant diskussion som äntligen rullat igång i media och på många andra ställen. Nu ser vi att vi konsumenter har lättare att påverka iom att detta syns mer i olika typer av media och forum. Äntligen så får producenterna ögonen på sig på ett mer tydligt sätt som fler ser och kan ha åsikter om. Själva så har vi varit väldigt engagerade i detta med ren mat och miljö sedan 1999.

    Nä nu åter till städning och russinbullsbakning med surdeg... Jag ser fram emot fler åsikter om detta med matbluff och tillsatser.

  • kassy 28 mars 2009

    :D Köpte DEN HEMLIGE KOCKEN av Mats-Eric Nilsson för ett par veckor sedan, har ännu inte läst igenom den men det verkar väldigt intressant det han skriver.
    Köpte den på adlibris.com, pocket 39:- inkl moms och frakt direkt in i brevlnedkastet. (Y)

  • poffa 28 mars 2009

    Ja, tyvärr så är vi nog i matindustrins händer på olika sätt vare sig vi vill det eller inte.

    Det bästa är garanterat att ta kontrollen och börja laga så mycket man kan från grunden.



    Däremot kanske inte alla saker som är E-märkta av ondo,. En del är nödvändiga och andra finns redan i naturen.

    Ett klassiskt exempel är ”Bensoesyra” som finns naturligt i lingon, och är konserverande.

    Nitrat, som används som konserveringsämne finns naturligt i rödbetor.

    Sulfit, finns naturligt i vin., och kan även förekomma i torkad frukt.

    Givetvis är höga halter av ”Bensoesyra”, ” Nitrat”, ” Sulfit” farliga. Men det är järn, koppar också.

    Gelosa, utvinns ur alger. Olika alger ger olika egenskaper hos gelatinet. Helt klart ett vegetariskt alternativ till det animaliska gelatinet.

    Det knepiga är att skilja ut det dåliga från det bra.


    Men jag är helt klart för att vi måste återta kontrollen över maten och skippa alla mellanhänder som hela tiden ska ha sin del av kakan så det inte blir några riktiga råvaror kvar.

    Det är kanon att medvetenheten ökar hos befolkningen.!

    Och jag måste avsluta med att säga att bakar man med surdegar så slipper man ha så mycket jäst i!

  • poffa 29 mars 2009

    Skrivet av ros den 3 dec 2008

    :oI Nyhetsbrevet nr 4 ifrån Utbildningscenter står det:
    Natriumglutamat göms under nya namn som NÄRINGSJÄST.
    Vissa sorters näringsjäst kan innehålla så mycket som 30-40% natriumglutamat.
    Vissa tillverkare säger att de använder bara naturlig glutamat.
    Den naturliga finns aldrig med E-nummer eller som namn.
    Finns glutamat med i innehållsförteckningen är den tillsatt.
    :oÅter igen försöker "mattillverkarna" lura i oss tillsatt glutamat.(N)


    Spanade lite på nätet och hittade detta.

    "Vad är glutamat?
    Glutaminsyra ingår naturligt som en del i kostens proteiner. Det är alltså en naturligt förekommande aminosyra som används som smakförstärkare.



    Var finns glutamat?

    Den finns naturligt i nästan alla grönsaker, samt i vete och soja. Glutaminsyran och dess salter, glutamater, får användas till alla livsmedel som får innehålla tillsatser utom livsmedel som tillverkas speciellt för spädbarn och småbarn."

    Källa, livsmedelsverket: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20836&epslanguage=SV

    :)

  • Nell 29 mars 2009

    En tanke om det finns tillsatser som finns naturligt eller inte så är det ofta inte en naturlig framställningsprocess och hur skall vi konsumenter ha kontroll över om det är naturligt eller kemiskt framställt? Kan vi lite på vad producetnerna säger?

    Ta exemplen glutamat och Bensoesyra från diskussionerna här ovan

    "Glutamat förekommer naturligt i låga halter i ett antal matvaror. Naturlig glutamat är oftast bunden i proteiner och tas upp långsammare av kroppen än den tillsatta syntetiska glutamaten som snabbt går ut i blodet och lättare når farliga nivåer. Om det fria glutamatet dessutom är löst i vätskor som soppa och juice sker upptaget ännu snabbare.
    Dessutom har tillsatt glutamat som tillverkats andra egenskaper än naturligt glutamat. Tillverkad glutamat framställs med hjälp av hydrolysering (spjälkning) eller jäsning av proteiner. Tillverkad glutamat innehåller föroreningar som heterocykliska amider, pyroglutamat och klorpropanoler. Naturlig glutamat i kroppen förekommer enbart i molekylformen L-glutamat. I tillverkad glutamat förekommer även den kroppsfrämmande molekylformen D-Glutamat.
    Dessa skillnader bidrar troligen till att problemen för de överkänsliga är värre för tillsatt glutamat jämfört med den organiskt bundna glutamaten i kosten." (http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgalternativ.htm)

    "Flera forskarstudier visar på ett samband mellan höga doser av glutamat med risker för fosterskador, allergi, lever och nervskador.

    Glutamat kan också spöka i uppkomsten av fetma:

    – Glutamat blockerar ett av våra viktigaste mättnadshormoner i hjärnan, vilket gör att vi äter mer. Dessutom minskat kroppens egen fettförbränning säger Charlotte Erlanson-Albertsson professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, till DN.
    Livsmedelsverket anser det inte bevisat att det skulle vara farligt för människor i de doser vi får i oss.

    – Livsmedelsverket borde använda sig av försiktighetsprincipen, anser professor Erlanson-Albertsson." (http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=5946)

    Ett annat exempel är från ovan: "Bensoesyra som finns naturligt i lingon, och är konserverande." Men som framställs under en kemisk process med metylbensen som är en huvudbeståndsdel i bensin.

    Naturligt eller inte, så finns det andra effekter antingen i framställningisprocessen eller har förändrade egenskaper som är obekanta för kroppen. Även vanliga vitaminer som kan köpas i butiker och på apotek framställs med kemiska processer. Bättre att få i sig den dagliga förbrukningen av vitaminerna genom födan. Vissst hittar man nya vägar, men det utesluter fortfarande inte hela den kamiska processen, se exempel "Smakämnen och vitaminer med genteknik" http://www.genteknik.se/Bazment/242.aspx?p=138

    En annan fråga, varför har man t.ex. så mycket salt i prefabricerad mat som i sin tur måste balanseras med mängder med socker? Det är mycket som en männsika kan stoppa i sig av halvfabrikat eller helfabrikat och inte ha någon kontroll över mängden av tillslatser, socker, salt, pesticider mm. och hur summan av allt detta påverkar kroppen. Det är skrämmande.

    Nä jag håller med, ta kontrollen över maten men även djurhållningen och inte minst miljön vi lämnar över till våra barn och kommande generationer.

    Jag vill även passa på att varmt rekommendera att gå på Mats-Eric Nilssons föreläsningar om ni har möjlighet. Det är riktigt intressant och han har även bilder och filmer från matproducenter. Det är ingen rolig syn... Här finns programmet för föreläsningarna http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=33636

  • poffa 30 mars 2009

    Diskussionen om glutamat är har pågått ett tag.

    Kommer ofta att tänka på så kallat kinesiskt salt, när jag hör pratet om glutamat. He he..

    Enligt många förståsigpåare så finns det klent med forskning kring detta.

    Lite mer om det i denna länk här under:
    http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2007/10/till-glutamatets-frsvar.html

    Citat ovan.
    "Ett annat exempel är från ovan: "Bensoesyra som finns naturligt i lingon, och är konserverande." Men som framställs under en kemisk process med metylbensen som är en huvudbeståndsdel i bensin."




    Hm, angående framställning av bensoesyra, har jag missförstått något?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensoesyra


    Kanske det är dags att hålla isär kemin lite.

    Det är inte så att det är bensin som är slutprodukten när man gör Bensoesyra, lika lite som att det är vätebomber som är slutprodukten i framställning av vätgas? Alltså, man får inte med en skvätt bensin på köpet.

    Eller om jag säger så här. Det finns väte i vanligt vatten (H2O), men vatten är knappast lika farligt som vätgas, så det vore således ganska fånig att sluta dricka vatten för att det innehåller väte? :p



    Missförstå mig inte och tro att jag tycker att det är toppen med tillsatser, tvärtom.
    Det svåra är att hålla reda på vad som är bra och dåligt samt nödvändigt och icke nödvändigt.
    hur ska man som vanlig konsument veta när dom mest lärda tvivlar? :(

  • annelieberggren 30 mars 2009

    Kan någon säga mig om LÄTTA är farligt smör? min svärmor påstår att det är farligt att ge barn och sig själv detta smör. Men BVC säger att de är bra smör.
    Man blir ju orolig av alla olika synpungter på vad allt innehåller. Snart kan man ju inte äta någonting utan att bli sjuk.

  • Nettan75 30 mars 2009

    LÄTTA är inget smör. Det är visserligen billigt och lättbrett, men efter att ha ätit lätta i många år och nu har jag bytt till bregott, och jag kan INTE tänka mig att byta tillbaka.

    Det är bättre med riktiga ingredienser än konstgjorda. Visst, en fetare produkt, men då får man väl ta lite mindre av den. Det är min åsikt.

  • Okänd 30 mars 2009

    Titta på innehållsförteckningen och jämför med Bred-Gott, sedan blir valet mycket enkelt!!
    Sedan är det nog inte så farligt med den högre fetthalten tror jag.

  • markus 30 mars 2009

    Vad har hänt med de klassiska smakbärarna fett, salt, socker och alkohol...?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.