Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blåbär har ni hittat några mogna? Vad gör ni med alla frukter och bär

  • epi 20 juli 2008

    :) Hej har precis kommit hem från en vecka på landet. Vi hade massor av stora blåbär på tomten. Har ni blåbär i landet som är mogna?

    Passa på att plocka massor så jag har. Det blev 5 liter:D
    Brukar göra pajer. (Y)

    Men i år är jag sugen på att göra sylt saft gele med allt som jag hinner plocka. Lägg gärna in era recep här i tråden.
    Gör så här [recept] och så nummret på recepet[/recept]

    Hoppas på massor av spännande recept nu.

    Kram Maria Epi

  • gabbebal 20 juli 2008

    Oj, du har blåbär mycket jag avundas dig men jag bor i lägenhet i GBG och det finns inte blåbär här. :( är tokig i blåbär för att kunna göra blåbärmuffins eller paj också..

  • Wombat04 20 juli 2008

    Gabbebal, var bor du i Göteborg? Jag är också tokig i blåbär och bor i Majorna ... sorry epi, men jag ska lägga in lite blåbärsrecept när jag får tag i några!

  • Agi007 20 juli 2008

    Här i London kan man inte heller direkt plocka blåbär :( men jag brukar kopa dem och äta till frukost (museli, naturell yoghurt eller i fruktsallad).

    Om du inte vill baka sa kan du kan ju även gora en god smoothie, blabärspannkakor eller glass. Harligt med blåbar som inte har flugits in från någonstans i varlden ! (Y)

  • nettans 21 juli 2008

    Nu ska jag testa att lägga in mitt första recept, får se hur det går.
    [recept]3477/recept]

  • nettans 21 juli 2008

    Blåbärspaj med kardemummakräm

  • nettans 21 juli 2008

    tjohoo det gick!!!!

  • ros 21 juli 2008

    :)Här är mitt recept på blåbärspaj
    Min goda blåbärspaj
    (Y)(Y)(Y)

  • ros 21 juli 2008

    :)Mitt recept på blåbärssylt
    Blåbärssylt
    (Y)(Y)(Y)

  • majamia 21 juli 2008

    Dessa är väldigt goda och enkla att göra

    Drottningpersikor

    Det står ju vinbär men man kan byta ut mot lingon eller blåbär med

    Vinbärssill

    :D:D:D

  • epi 23 juli 2008

    :) Tack vad kul att ni lagt in lite recept.
    kram Maria Epi(Y)

  • zonale 23 juli 2008

    Här kommer mitt bidrag....................
    Blåbärstårta

  • busan37 23 juli 2008

    Jag har bara hittat lite blåbär. Och inte är dom särskilt stora. Men goda. Var ute och letade efter kantareller men hittade bara blåbär. Men det går ner det också (Y)

  • gabbebal 24 juli 2008

    Wombat04 :
    Bor i Hisings Backa. Min kompis mamma har sommarhus i Vimmerby
    har gott om blåbär ,hennes mamma berättade för mig om många tyskar kom med husvagn eller husbil som campade där vid Vimmerby,Småland för att plocka blåbär flera liter och kokat sylt och lade i många burkar för att hålla burkar med hållningstid att ta med hem. Tyskar sa till henne att det fanns inte blåbär i Tyskland.. Märkligt bara här i Sverige. kanske norden??

  • monac 24 juli 2008

    lenajeanettes "mammas blåbärskaka"...heeeeelt enastående gott!(L)(Y)

    eller:
    Blåbär/banan och kokosglass
    kanske kan passa!!!:D

  • monac 24 juli 2008

    eller:
    flygande start,Smoothi.

  • zonale 24 juli 2008

    Jag vet att det finns blåbär i Österrike så det förvånar mig att det inte ska finnas i Tyskland!!?? Hur som helst är vi med vår allemansrätt så otroligt gynnade. Svensk natur är härlig!!!!

  • tulipan 24 juli 2008

    Finns säkert blåbär i Tyskland. Men där har dom ingen allemannarätt så där får dom inte gå hur som helst i skogen utan bara på sina egna marker. Så inte så konstigt att dom kör upp hit allihopa för att plocka bär och svamp.

    Är inte så många tack och lov som hittar hit. Plus att vi plockar alltid bort bär och kantareller sjävl ur våran stora skog så alltid när någon kommer hit så kör dom iväg rätt fort... hihihihihihi

  • anluk 24 juli 2008

    Kom precis hem från en promenad i skogen och såg verkligen hur BLÅTT det var!!! Och ändå har det stått i tidningarna här att det inte blir några blåbär i skogarna runt omkring. Till helgen är det jag som tar barnen med mig ut och plockar blåbär, för det var otroligt mycket! Brukar frysa in och ha i pajer eller så gör jag drottningssylt av det. Blåbärsdricka skall också vara gott men dethar jag aldrig provat mig på.

  • epi 24 juli 2008

    :) Tack tack för fina recept och info.

    I dag gjorde jag sylt på blåbär och jordgubbar. (Y)
    Vad heter den sylten? :o För det är väl hallon och blåbär som blir Drottningsylt?
    Kanske det kan bli prinsess sylt FNISS!

    Sen gjorde jag kräm på den slatt saft och slatt sylt som blev kvar. Den försvan till mellis och var suveränt god sa grabbarna(L) KUL!

    Hoppas det är fler som lägger in komentarer.

    Maria Epi

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.