Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fredags/lördagsmysmat

  • sme 19 september 2008

    Vad brukar ni äta för nått gott på fredag/lördagskvällen?
    Vi brukar variera mellan Tacos, pizza, ost & kex, räkor.
    Jag vill gärna ha förslag på vad man kan äta mer.

  • Fiona 19 september 2008

    Ska man göra sånt oxå?
    Nej men skämt å sido... Jag har inget sådant. Det enda jag gör är att på lördagar äter jag precis det jag känner för, hur onyttigt det än är! Vilket är en stor sak när man normalt räknar kallorier på en daglig basis.
    Det är även den dagen jag tillåter mig godis, chips eller liknande...

  • camillaf14 19 september 2008

    Vi försöker ha lite speciell fredagsmys hos oss. Det kan bli bakad potatis med någon god röra (kan köpas färdig), tacotårta, piroger med ost/skinka eller köttfärs, grillad kyckling med något gott bröd, pastasallad. eller som idag då det blir kycklingklubbor i ugn och vitlöksbröd till.
    Dottern tränar varje fredagkväll så när hon kommer hem vid halvsju, då äter vi tillsammans och tänder ljus och myser in att helgen ligger framför oss. Sen avrundar vi kvällen med lite chips eller snask.

  • Erajscha 19 september 2008

    I min ursprungsfamilj är fredagkväll en köttbit, kokt potatis och bearnaissås, hämtpizza eller grillad flinta, beroende på säsong.

    Jag varierar det lite mer än så. Tortillas, fläskfilégratäng, varma mackor med lyxig fyllning som svampstuvning, eller köttfärsås till exempel snurrar också på fredagsmenyn.

    Just ikväll blir det Flygande Jakob.

  • The_mama97mia 19 september 2008

    Det här har vi tagit upp i ngn tråd förut.

    Här brukar det mkt ofta bli tacos... på längden o tvären.
    Kyckling och räkor gillar jag också på fredagarna.

  • Prima 19 september 2008

    Det är olika, men det brukar vara något som "alla kan äta"... har två kräsna barn nämligen som petar i ALLT, utom vissa saker och det är bland dom vi brukar välja när det är helg. Lite mer pillerill med några av rätterna men det är det värt.

    "Allt" från hembakad pizza m ost o skinka, tacos, köttbullar, till kokt potatis/ugnsklyftor med stekt kött och sås... Beror på vad mor (läs:jag) behagar ordna till...

  • NicolinaZ 19 september 2008

    Vi äter oftast fredagsbiff! Med pommes frites för ungarna och sallad för oss vuxna. Och ett gott rödvin... I allmänhet blir det rätt sent, för vi brukar åka ut till stugan till helgen, men det är härligt!:)

  • raffa 19 september 2008

    Vi äter något gott med lite vin, för att fira in helgen. Nu kommer också ljusen på bordet, då det börjar att bli mörkt ute (L) Enda fördelen med mörkret.
    Sedan blir det mys pys framför tv:n. Man är ju rätt så trött på fredagkväll efter en hel arbetsvecka.

  • JennyV 19 september 2008

    Åhh, fredagskvällarna är de bästa på hela veckan!! Då börjar helgen med god mat; en god köttbit eller något annat gott! Just nu går min sambo på pulverdiet så det är inte lika mysigt när fredagarna kommer :( Men han är duktig och kämpar på. Vi får återuppta fredagsmyset om några veckor! (Y)

  • farmoringer 26 september 2008

    Idag har jag för ovanlighetens skull gjort räkmackor som vi ska äta. Och en öl till det..Blir bra det..:D

  • bakakaka 26 september 2008

    (Y) Vi har också gjort räkmackor ikväll. Maken drack öl till, men jag tycker inte om öl, så jag korkade upp en flaska vitt.:p

  • MammaIrene 26 september 2008

    Färska räkor har väl lite blivit en fredagsgrej här hos oss, med kokt ägg o majonäs o vitt bröd...
    Självklart godis också (dock ej för mej, suck:(

    Idag åt vi lite nyttigare våfflor med hemmagjort äpplemos....också mycket poppulärt!

  • irrevirre 26 september 2008

    Något riktigt gott helt enkelt. I kväll blev det Pasta Carbonara. Efteråt äppelkaka med vaniljvisp, som jag redan förberett häromdagen. Sista fredagen i månaden (som ikväll) är jag på After Work först, så då får inte maten ta alltför lång tid all laga.
    Men det första jag gör när jag kommer hem en fredag är ..... öppna en vinflaska, häll upp och njut ....

  • Gnagett 26 september 2008

    Nu när mörkret kommer blir det levande ljus, vin och färdigköpt mat som pizza, thaimat, sallad eller liknande eller också något snabblagat som tex ikväll ärtsoppa med varm punch.

  • pytte24 26 september 2008

    :ZEfter en hel vecka med jobb och hemma lite sent så blir det lugnt, därimot är helgerna alltid tid för att umgås. Att göra saker och att laga mat tillsammans det är mysigt oavsett vad man lagar till..(L)

  • Agi007 28 september 2008

    På fredagskvällen vill vi bara slappa och ta det lugnt och helst slippa stå i köket . Ibland kommer vi inte hem forrän sent heller så det blir oftast hämtmat (alternativt hemleverans) t ex thai-, kina- eller indisk mat och tidigare blev det pizza ibland. Vi har även en italiensk delikatessen väldigt nära som gör en jättegod lasagne som man snabbt värmer i ugnen. Och ett gott vin till det samt ibland favoritchokladdesserten (som också är färdigköpt:)).

    På lördagen lagar jag oftast något som får ta lite langre tid - gamla favoriter eller så testar jag nya recept. Har insett att Tacogratäng verkar himla populärt här på matklubben och det låter gott så det ska jag testa någon gång. Tänk att jag aldrig ens hort talas om det forut! :p

  • farmoringer 28 september 2008

    Släng in lite recept här på sidan också om ni har några. tar gärna emot tips...(Y)

  • monfo 12 november 2009

    (Y) mer inspiration och recept

  • LEDIVO 12 november 2009

    På lördagar brukar vi försöka ta lite längre tid på oss att laga god mat. Nu på lördag blir det kalkon.
    Fredagar har vi oftast inte så mycket tid och därför blir det något gott, men snabbt och ibland blir det hämtmat.
    Här kommer en del exempel från typisk fredagskväll hos oss
    Färsfranska
    Hönan Agda
    Kebab med pitabröd
    Risrand med kyckling och räkor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.