Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snö, snö, snö....

  • amoz 16 december 2010

    Här nere i Blekinge har det blåst starka vindar samtidigt som det snöat ordentligt hela dagen. Jag fick sopa fram bilen när jag skulle köra hem från jobbet, det låg runt 20 cm på den. Temperaturen har legat runt nollan på dagen men är nere i några minus nu ikväll.
    Det jobbiga är småvägarna här nere eftersom de inte skrapats utan det har bildats djupa hjulspår och runt dem är snön ena dagen hård och andra slask. Det gör att det är svårt att ta sig fram med bil.

  • Josses 19 december 2010

    Här har det snöat i snart 3 dygn!
    Blåser till och från också. Inte så kallt, max -10 har det varit.
    Tur att det har varit "lätt" snö som har kommit nerdimpandes ifrån skyn...
    Hörde på radion idag att det har varit många trafikolyckor här i Västernorrland,
    främst över Skuleskogen, men det är ju inget ovanligt, där händer det lite nu och då.
    Skuleskogens långa backe är nog ökänd hos de flesta långtradarchaffisar som
    trafikerar Norrlandskusten via E4. Lång är den och ofta blir det någon tradare ståendes i den
    och då bildas det fort köer.
    Om folk kunde komma ihåg att lätta på gasen främst nu på vintern.

  • mafia 20 december 2010

    Nu har det kommit ännu mer av det, som någon tidigare kallade lappmögel. Det har blåst och snöat sen i lördags förmiddag. Snön räcker nästan upp till mitt köksfönster och jag undrar hur det blir innan vintern är över. Antagligen är det jättehalt på trottoarer och gångbanor, för där var det glashalt i fredags. Inte blir det säkrare om det sen ligger snö ovanpå och döljer eländet. Jag har nu köpt broddar till skorna och hoppas att det ska hjälpa lite.

  • arnsurdeg 20 december 2010

    Skrivet av mafia den 28 nov 2010

    Hur har ni det med snön hos er? Här i Uddevalla snöar det dag efter dag . Yr gör det också. Nu har vi nog en halv meter utanför köksfönstret. Det är mycket för att vara här i Bohuslän i november månad. Jag har hört talas om att en del människor gillar det, men själv tycker jag att det är förskräckligt. Visst är det vackert att titta på inifrån, men så besvärligt det är. Gå ut och promenera är nästan omöjligt, halkrisken är överhängande och trafikproblem uppstår titt som tätt. Tacka vet jag gröna vintrar.

  • arnsurdeg 20 december 2010

    här i vietnam är det riktigt varmt, besvärligt varmt om man som oss skall göra jul mat för 150barn, blir inte dirket jul bord utan spagetti med en riktigt good körtfärs sås, sedan blir det litte mer kanske kyckling eller någon form av biff,

  • sikaal 26 december 2010

    Hur går det för er? Här har vi haft den kallaste natten på många år, - 18,5. {snowman} Jag vet att det är "småpotatis" för många, men för oss nära havet är det riktigt kallt, som tur är blåser det inte så mycket! Vi har bara 10-15 cm snö, så det blir säkert rejäl tjäle. Hoppas att sniglarna får sova den eviga sömnen. ;)

  • svengelsk 26 december 2010

    Kallaste natten jag kan minnas -8.2. Tanken på färre sniglar gläder, liksom flera fåglar på fågelbordet.

  • Ravelli 26 december 2010

    Skrivet av mafia den 28 nov 2010

    Hur har ni det med snön hos er? Här i Uddevalla snöar det dag efter dag . Yr gör det också. Nu har vi nog en halv meter utanför köksfönstret. Det är mycket för att vara här i Bohuslän i november månad. Jag har hört talas om att en del människor gillar det, men själv tycker jag att det är förskräckligt. Visst är det vackert att titta på inifrån, men så besvärligt det är. Gå ut och promenera är nästan omöjligt, halkrisken är överhängande och trafikproblem uppstår titt som tätt. Tacka vet jag gröna vintrar.

  • Ravelli 26 december 2010

    Skrivet av mafia den 28 nov 2010

    Hur har ni det med snön hos er? Här i Uddevalla snöar det dag efter dag . Yr gör det också. Nu har vi nog en halv meter utanför köksfönstret. Det är mycket för att vara här i Bohuslän i november månad. Jag har hört talas om att en del människor gillar det, men själv tycker jag att det är förskräckligt. Visst är det vackert att titta på inifrån, men så besvärligt det är. Gå ut och promenera är nästan omöjligt, halkrisken är överhängande och trafikproblem uppstår titt som tätt. Tacka vet jag gröna vintrar.


    Här har vi klass 2 varning idag, inställd traditionell annandagsmiddag hos mågens föräldrar, som vi alltid ser fram emot är ju jättetråkigt, men vädrets makter får vi nog rätta oss efter, har blandade känslor, det är ju faktiskt inte så dumt att kura inne i stugan och improvisera en egen måltid medan ovädret rasar därutanför. Har nyligen fått in ett försök till annanas/kokosglass i frysen, räddar annanasen från att ruttna på fruktfatet från julafton, och nu ska jag inhämta idéer från matklubben till varmrätten.

  • annalena514 26 december 2010

    Här i koronobergs län har vi de kallt o mkt snö o idag har de frusit på fm med nu i efm börjar de snöa igen fy är redan trött på eländet skulle önska att man hade de varmt hela året hade inte saknat snön kram på er alla{beauty}

  • dorananny 26 december 2010

    Snö på Sicilien har vi inte, lite kallare än vanligt men sol!
    Men även vi föräter oss på julmat!

  • Josses 26 december 2010

    Skrivet av sikaal den 26 dec 2010

    Hur går det för er? Här har vi haft den kallaste natten på många år, - 18,5. {snowman} Jag vet att det är "småpotatis" för många, men för oss nära havet är det riktigt kallt, som tur är blåser det inte så mycket! Vi har bara 10-15 cm snö, så det blir säkert rejäl tjäle. Hoppas att sniglarna får sova den eviga sömnen. ;)
    När jag steg upp imorse, 05.30 för att göra mig iordning för ännu en jobbar dag var det "bara" -6' (!) men när jag steg upp på julaftonsmorgonen 05.30 var det -30,1'!{snowman}
    Tack och lov skulle jag få lifta med en jobbarkompis till jobbet för det kändes inte så kul att måsta gå, har lite mindre än 1 km till jobbet så det är lite lyxigt att ta bilen den lilla biten.
    Till råga på allt så har vår motorvärmare lagt av så det hjälper inte att "binda fast" bilen heller.{weep}
    Maken och sonen hade fått ta 3 batterier för att få igång den senare på dagen då de skulle till svärmor för att fira jul.:s
    Idag har det blåst en del men inte så väldigt som SMHI har sagt, dygnet är ju inte slut ännu så vi får väl se vad som händer i natt...

  • Josses 26 december 2010

    Snödjupet här är några dm. Precis som det ska vara här i Norrland på vintern.

  • Josses 6 januari 2011

    Idag har det mer eller mindre vräkt ner snö hela dagen.{snowman}
    Var ute på en liten hund-runda nu ikväll och vi var inte
    ute mer än 15-20 minuter och när vi gick tillbaka hem över,
    hade våra första spår nästan blivit helt översnöade. :)
    Vi gick samma väg hem som vi gick iväg.

  • sikaal 7 januari 2011

    Skrivet av Josses den 6 jan 2011

    Idag har det mer eller mindre vräkt ner snö hela dagen.{snowman}
    Var ute på en liten hund-runda nu ikväll och vi var inte
    ute mer än 15-20 minuter och när vi gick tillbaka hem över,
    hade våra första spår nästan blivit helt översnöade. :)
    Vi gick samma väg hem som vi gick iväg.


    Vi hade likadant igår! Jag skulle hållit tyst om lite snö! :x Nu har vi så det räcker och blir över! {snowman}
    Var det inte 2010 som det började vi den här tiden? Det är tre månader kvar! {dont-know} Man behöver i alla fall inte "lyfta skrot", det räcker så väl med snöskottningen! ;)

  • DoctorWho 7 januari 2011

    Här är det run 0 grader och snön rasar av taket, tur att man inte stod i vägen. Är tvungen att hugga sönder rasmassorna i bitar, annars går de inte att rubba med snösläden. Annars skiner solen och det ser vackert ut, fast då och då kommer det en rejäl vindpust.

  • DoctorWho 7 januari 2011

    Råkade skicka inlägget två gånger.

  • 22many 7 januari 2011

    I Degerfors ser det ut pecis som förra vintern, 50-60 cm snötäcke, jättedrivor överallt och ingenstans att göra av det nya som envisas med att falla ner (N). Förra vintern försvann inte de sista snökornen förrän en bit in i maj {angry-annoyed}

  • Sandstugan 7 januari 2011

    Solen strålar och vi har 1 m snö, bra skoteris på havet och fina skoterspår att promenera i.
    Brasan värmer, det knastrar i vedspisen, en bra bok väntar, - livet är underbart!

  • soccermum 7 januari 2011

    Skrivet av Sandstugan den 7 jan 2011

    Solen strålar och vi har 1 m snö, bra skoteris på havet och fina skoterspår att promenera i.
    Brasan värmer, det knastrar i vedspisen, en bra bok väntar, - livet är underbart!

    (Y) (Y) (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.