Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD ÄTER NI I PÅSK ???

  • mialund 9 april 2011

    Skrivet av Lionadh den 6 apr 2011

    Skrivet av 7201 den 30 mar 2011

    Hejsan! Ny här men ville svara dig!

    På påsken serverar jag alltid lammstek med örttäcke, potatisgratäng, broccoli/gröna bönor/ brüsselkål och en myntagelé. Min man är brittisk så vi bakar Hot Cross Buns och äter med marmelad på påskafton. Gott!

    Ett mindre smörgåsbord med främst sill och lax blir det också.

    Glad Påsk! Lionadh

  • MosterNettan 10 april 2011

    Hos min syster och svåger blir det ett traditionellt påskbord. Vi har några rätter som är ett måste, bl a morsans spelcialare picklessill och sparris med citrondragonsås. I år har syster beställt min ernstiga sallad.

    Ruccolasallad med västerbottensost á la Ernst

  • amoz 10 april 2011

    Det sägs att det handlas mer mat till påsken än till julen men för egen del har vi inte den traditionen med stora bufféer till påsken. När barnen var små så målade vi äggen vi skulle äta till frukost men för övrigt hade vi inte något särskilt på bordet.
    Vi har däremot infört en egen liten tradition sen barnbarnen föddes och det är att vi måste ha påskbakelser. Det är hembakt rulltårta skuren i tjocka skivor, garnerade med vispgrädde och en persikohalva.
    På skärtorsdagen går barnen runt i husen utklädda till påskkärringar eller påskgubbar. De har med sig en liten teckning med en kyckling och texten Glad Påsk som de delar ut. Så får de i bästa fall lite godis och kanske en peng.
    Något som kommit att bli populärt här nere de sista åren, är att sätta fjädrar ute i någon buske intill huset.

  • DoctorWho 10 april 2011

    Skrivet av amoz den 10 apr 2011

    Det sägs att det handlas mer mat till påsken än till julen men för egen del har vi inte den traditionen med stora bufféer till påsken. När barnen var små så målade vi äggen vi skulle äta till frukost men för övrigt hade vi inte något särskilt på bordet.
    Vi har däremot infört en egen liten tradition sen barnbarnen föddes och det är att vi måste ha påskbakelser. Det är hembakt rulltårta skuren i tjocka skivor, garnerade med vispgrädde och en persikohalva.
    På skärtorsdagen går barnen runt i husen utklädda till påskkärringar eller påskgubbar. De har med sig en liten teckning med en kyckling och texten Glad Påsk som de delar ut. Så får de i bästa fall lite godis och kanske en peng.
    Något som kommit att bli populärt här nere de sista åren, är att sätta fjädrar ute i någon buske intill huset.


    Vi firar på samma sätt. Synd att de minsta barnen i familjen är tonåringar nu. Jag saknar påskkärringar som springer runt i huset. Har alltid haft en liten björk med fjädrar i ute.

  • Cassiopeya 10 april 2011

    Skrivet av bubbelfia den 7 apr 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 6 apr 2011

    Skrivet av bubbelfia den 5 apr 2011

    Vi brukar oftast träfffas ett ganska stort kompis-gäng varav hälften har barn och då blir det oftast knytis-buffé. Enklast så. {beauty}

    Det enda som egentligen är "obligatoriskt" påskigt för mig är att jag kräver att få måla ägg! Min sambo påstår att man borde gett upp det för länge sen när man nått en ålder av 30+, men... Det är tradition och jag älskar det :)


    Hihi det är ett måste för mig med! Ingen påsk utan målade ägg. Ska göra lila ägg i år med hjälp av rödbetor, ska bli spännande o/


    Olika teer funkar oxå att färga med. Eller lite gurkmeja i vatten. Gamla lökskal ska visst oxå funka, men det har jag inte testat :)

    Däremot vill jag tipsa om ett kul påsk-äggs-färgnings-projekt som blir rätt snyggt (tyckte jag själv iaf)... Hoppas jag inte hamnar alltför "off topic" nu, men det har ju med påskande att göra... Lägg en fjäder eller liten kvist av valfri växt eller linda garn glest runtom (eller vad annat du kan komma på att du vill göra mönster av) mot ägget . Knyt in det hela i en nylonstrumpa och lägg ner allt i färgbadet och voilá! Ett coolt mönstrat ägg :)

    Jag hittar bara en av mina bilder från förra årets äggfärgningsprojekt på nätet, men tror att effekten framgår... ;)

    http://i45.photobucket.com/albums/f100/Bubbelfia/Gladpsk.jpg


    Oh vad fint! Det får jag nog prova {laugh}

  • Marsvin92 20 april 2011

    Här hos oss blir det jansson, ägg/ägg halvor med kaviar och dill, köttbullar, prinskorv, potatiskaka för dem som inte äter jansson, gubbröra, sill och ostar med kex. Allt som jag kommer på nu. Kanske glömt något. Sedan blir det en tårta gjord av sockerkakabotten. I mellan lagrena så ska det nog vara vaniljvisp med någon frukt eller bär och i det andra lagret mixade konserverade mandariner. :)

  • voffa3 20 april 2011

    Jag ska testa något nytt i påsk. Vi håller här en lugn helg och njuter av att vara lediga.
    Ska testa Nells Påsksallad - Högtidssallad som jag hittade här på forumet. Jag tycker att påsken inte är så traditionsbunden och att det är kul att pröva lite recept från andra kulturer.

    Gjorde någon varriant på rysk sallad härom påsken med potatis, ättiksgurka/bostongurka, majonäs ägg och räkor men den fick jag äta själv för det var bara jag som tyckte det var jättegott.

    Husvagn lät trevligt, ska lägga på minnet till ett annat år.

  • NicolinaZ 20 april 2011

    Jag vill slå ett slag för pasha (eller pasja, paskja, paskha - det finns många olika stavningar...) - en traditionell påskdessert av ryskt ursprung, men som äts ganska mycket också här i Finland, och också t.ex i Estland. Den är god, mäktig och annorlunda! Ett klart alternativ till alla chokladdesserter som vi ändå smäller i oss vid nästan alla högtider. Det finns några bra recept här på MK, stavade på lite olika vis. Våga er på något nytt! Testa Pasha! Gör t.ex bara en halv sats till att börja med om ni inte är så många, för den är mäktig ;-)

    Före pshan äter vi ekologiskt uppfött och närproducerat lamm med potatisgratäng, samt förstås ägg, sill o rom till förrätt. Sedan är man sprickfärdig ;-)

    Glad Påsk från "Östra rikshalvan"

  • 1KAR 20 april 2011

    Hej

    Lammfiol i ugn, kryddad enligt gängse sed är tradition , med memma ( mammas hemlagade) till efterrätt med riklig grädde o socker . Annat behövs inte för att känna att det är påsk.

    Glad Påsk
    Kjell A.

  • wedebrand 20 april 2011

    Jag har tre tillfällen inbokade! Långfredag bjuder jag systramin och grabbarna på lunch, då vankas det Lax & Rom-Cheesecake och Chokladmousse till eftis.
    Lördag kväll och Söndag kväll är jag bortbjuden och då vankas det med all säkerhet traditionellt Påskbord. Mumma.

  • bobbora 20 april 2011

    Vi bestämde oss för att beställa exotisk planka och istället för att stressa sönder påsken njuta av varandras sällskap (vi blir 17st- syskon med familjer).
    Det enda jag ska göra är Napoleontårta. Jag har ett jättesmidigt recept som jag gör ibland och som brukar vara uppskattat. Det bästa med tårtan är att den ser så "proffsig" ut. Receptet finns här på MK.{eat}

  • The_mama97mia 20 april 2011

    ja nu är det ju som påsk imorgon, idag dymmelonsdagen, det vet ni väl vad det står för?

    Jag uppmärksammar inte påsken matmässigt ngt särskilt, som jag skrivit tidigare i tråden. Nu som sagt när helgen väl snart är här så lutar det mer och mer åt bara "helgmat", dvs grillat mest o lite extra gottigt över huvud taget...

    Jag är inte silltokig, men kan längta lite efter nubberöra med matjes, ägg och potatis i en röra av gräddfil och majonnäs. Så det kan det bli. Hoppas jag orkar baka eget knäckebröd till!

  • bobbora 20 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 20 apr 2011

    ja nu är det ju som påsk imorgon, idag dymmelonsdagen, det vet ni väl vad det står för?

    Jag uppmärksammar inte påsken matmässigt ngt särskilt, som jag skrivit tidigare i tråden. Nu som sagt när helgen väl snart är här så lutar det mer och mer åt bara "helgmat", dvs grillat mest o lite extra gottigt över huvud taget...

    Jag är inte silltokig, men kan längta lite efter nubberöra med matjes, ägg och potatis i en röra av gräddfil och majonnäs. Så det kan det bli. Hoppas jag orkar baka eget knäckebröd till!

    Har du något gott knäckerecept ? Jag har precis lagt in ett recept på GI-knäcke som nästan är för gott, men vill gärna ha fler!

  • bobbora 20 april 2011

    Har du något gott knäckerecept ? Jag har precis lagt in ett recept på GI-knäcke som nästan är för gott, men vill gärna ha fler!

    Nu kom det igen! Hur sjutton tar man bort ett inlägg man inte vill ha kvar?

  • voffa3 20 april 2011

    Snälla vad är memma för något? Vad smakar det? Hur äter man det?
    Jo jag har sett memma i affären och faktiskt tittat förvånat på det - det ser faktiskt mysko ut tycker jag. Har tänkt någon gång att det kan passa på Hallowen {ghost}

  • 123Linnea 21 april 2011

    Jo, nubberöra blev jag lite sugen på, när jag läste ditt inlägg MamaMia!!
    men
    Vi målar ägg vid fruktostbordet. Thats it! (Det får bli lite annorlunda i år)

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Skrivet av deborah den 20 apr 2011

    Har du något gott knäckerecept ? Jag har precis lagt in ett recept på GI-knäcke som nästan är för gott, men vill gärna ha fler!

    Nu kom det igen! Hur sjutton tar man bort ett inlägg man inte vill ha kvar?


    Jag har ett recept på surdegsknäcke med linfrö och aprikos som är jättegott!

    Att ta bort sitt inlägg kan man inte, men du kan klicka på Redigera och sudda om du vill.

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Surdegsknäcke med aprikos, linfrö och fänkål

    Här kommer det. Hel fänkål är toppengott i detta hårda bröd!

  • Gnurf 21 april 2011

    Ja ikväll så slängde jag lammkotletter och grön sparris på grillen, åt en tomatsallad med grön paprika till det. Efter det har jag knaprat på lite cashewnötter tillsammans med min egna anis/fänkålsnubbe å en Norrlands Guld samtidigt som jag kollat på röken från bastuskorstenen. Å NU ska jag gå och lägga mig på översta bastulaven å chilla tillsammans med lite John Lee Hooker...8)

    Välkommen till Norrland Country...

  • maudeln 21 april 2011

    påskigt gula cup cakes med minigodisägg på!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.