Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

JULFIKA

  • svensbyn 10 november 2008

    Vad är erat måste fika till julbaket? Det jag alltid bakar till jul är biskvier. :p(L)

  • sannaw 10 november 2008

    Jag bakar alltid Jämtlandskakor. Det är älsta dotterns favoriter, så det är ett måste:p

  • lennali 10 november 2008

    Fyra "måsten" har jag och sen tillkommer det lite annat också.

    Lena´s saffransbullar
    om jag har förätit mig på saffransbulla (jag startar ju 1:a advent) så kan jag baka wienerbröd istället.
    Fusk wienerbröd

    Två kaksorter som alltid bakas är:
    Hallongrottor
    Skurna chokladkakor

    Och till sist Dajmkakan som jag inte kan vara utan.
    Dajmkaka

  • anluk 10 november 2008

    Dessa tycker jag är superduper:





    Övriga kakor är:



  • sonja55 10 november 2008

    Mina Gitterbugg måste bara finnas på kakfatet både hemma och på jobbet. På jobbet säger mina arbetskamrater, du måste baka Gitterbugg till jul.

    Jitterbugg (Y)(Y)(Y)

  • Kicki8 10 november 2008

    Detta är några, vissa är inte med varje jul.
    Adventsälgar
    Choklad dubbletter
    Biskvier i långpanna
    Korintkransar
    Västgötakaka med jul glasyr
    Kokosflarn

  • FarmorMaya 10 november 2008

    (L)Mina Rullrån är mitt Måste. Receptet kommer när jag fixat julbaket.(Y)

  • The_mama97mia 10 november 2008

    min mamma gjorde förr en sorts "tung" sockerkaka med mkt nötter o russin i, jag har inte receptet kvar. Någon som vet vad jag menar? Obs inte romrussinvarianter. En sån kaka som skulle stå o mogna några dagar...

  • zonale 10 november 2008

    Dessa brukar inte fattas:
    Julmazariner med saffran
    Kardemummakaka
    Saffransbullar, mjuk pepparkaka och fryst pepparkaksrulle med lingongrädde hör också till.

  • beccispeckis 10 november 2008

    Knäck med polkagris, franska pepparkakor och till frukost blir saffransscones helt vansinnigt populärt.

  • camillaf14 17 november 2008

    Många favoriter finns det plus att jag alltid lägger till något nytt, oprövat. Här är en av mina absoluta favoriter:

    Dubbelt så goda

  • Feffy 17 november 2008

    Jag bakar lussebullar varje år och sen brukar farmor komma med mjuk pepparkaka. Men i år ska jag försöka ge mig på att baka mjuk pepparkaka själv.

    Sen är frozen cheescake med pepparkaksbotten ett måste på julafton.

  • essim 17 november 2008

    Saffransbullar, fruktkaka (typ sockerkaka med russin, suckat, röda cocktailbär mm i), mjuk pepparkaka och mandelmusslor (serveras med grädde och jordgubbssylt). Dessa kakor ätes på julafton efter maten, promenad och julklappsutdelning. :p

  • Aems 17 november 2008

    Skrivet av mama97mia den 10 nov 2008

    min mamma gjorde förr en sorts "tung" sockerkaka med mkt nötter o russin i, jag har inte receptet kvar. Någon som vet vad jag menar? Obs inte romrussinvarianter. En sån kaka som skulle stå o mogna några dagar...


    Jag har ett recept som heter "Prostinnans julkaka" har inte lagt in det. Men det är precis som du beskriver. Gjorde den mycket förr. Hm, kommer nog att göra den till jul - när jag tänker efter. För den är sååå god.

  • boz1965 17 november 2008

    Mördegskakor i långa banor...

  • kickiekblad 17 november 2008

    Kolaflarn med chokladkräm å lussebullar förstås

  • Aems 17 november 2008

    Skrivet av mama97mia den 10 nov 2008

    min mamma gjorde förr en sorts "tung" sockerkaka med mkt nötter o russin i, jag har inte receptet kvar. Någon som vet vad jag menar? Obs inte romrussinvarianter. En sån kaka som skulle stå o mogna några dagar...



    Hej igen!!!
    Nu har jag lagt in receptet "Prostinnans julkaka" Det är ett bra recept och liknar absolut det du söker. Kika på receptet kanske det stämmer!
    Hälsn aems:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.