Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Riktigt klassiska kakor!

  • AngieH 29 augusti 2013

    Jag tycker det finns många klassiska kakor som nästan glömts bort, trots att de är supergoda! Jag vet inte hur det ser ut i era bekantskapskretsar, men nästan ingen jag känner bakar hallongrottor, russinkakor, sockerkaka, tigerkaka, drömmar, bondkakor osv. Förutom jag då, ajg älskar sånt! Använder ofta mormors gamla recept, och hon använder mina "nya" recept på biscotti, cupcakes, macarons och sånt.

    min favorit (just nu) är tigerkaka! Bästa receptet är det här:
    http://angiehults.blogspot.se/2013/08/recept-tigerkaka.html

    vad har ni för "gamla" favoriter? Dela med er av recept, eller bara påminn om vilka det finns!!

  • boz1965 29 augusti 2013

    Jag bakar tigerkaka lite då-och-då när jag blir sugen.

    Jag fick ärva "Stora Kokboken" från 1949 efter min mor, och där finns alla de recept du nämner med.

  • AngieH 29 augusti 2013

    Skrivet av boz1965 den 29 aug 2013

    Jag bakar tigerkaka lite då-och-då när jag blir sugen.

    Jag fick ärva "Stora Kokboken" från 1949 efter min mor, och där finns alla de recept du nämner med.


    Och kanske ännu fler....? :)

  • Erajscha 30 augusti 2013

    Jag bakar rätt ofta mördegskakor. Hallongrottor har också hänt. Sju sorters kakor har ett recept på "farmors chokladkaka" som är en chokladsockerkaka. Den är inte dum heller.

  • kekke46 30 augusti 2013

    Här är mitt favoritrecept på tigerkaka.

    Tigerkaka på annat vis

  • DoctorWho 31 augusti 2013

    Mormor bakade jämt otroligt goda kakor till jul/födelsedagar och som tur är har jag hittat de flesta recepten efter henne. Bla wienerstänger och apelsinsnitt (efter mormors urklipp ur veckotidningar) som jag har lagt in här. Utöver det brukar jag baka varianter på tex hallongrottor och vaniljdrömmar eftersom jag tyvärr åt för många av dem när jag var liten och de smakar inte gott längre. Recept se nedan. Lemoncurd går jättebra att ersätta med nötcreme.
    Citrongrottor med lemoncurd
    http://www.matklubben.se/matklubben/DoctorWho/kokbok/?id=6795968&recipeid=17016

  • mattjejen 31 augusti 2013

    Vaniljhorn e en gammal sorts kaka som e supergod. Kolasnitt, hästskor, chokladsnitt å bondkakor har min mamma bakat i alla år. Farmor brukade baka gifflar med apelsinmarmelad i.

  • estrid1 31 augusti 2013

    Jag och min make köpte ett dödsbo med" alla" saker kvar. När sonen och systern hade tagit vad dom ville så fick vi ta vad vi ville och resten skänktes bort. Fanns en hel del kokböcker både nya och gamla och även några svårlästa handskrivna recept. När vi flyttat klart och kommit i ordning här skall jag gå igenom dessa gamla böcker och anteckningar. Tycker att sådant bör bevaras även om hennes släktingar inte såg något värde i det hela. Skulle själv gärna haft receptet på min mormors bullar....

  • eva23 31 augusti 2013

    Gammeldags smörkransar bakade på riktigt smör och riktig grädde, det är nog mina favoritkakor.

  • DoctorWho 31 augusti 2013

    Skrivet av estrid1 den 31 aug 2013

    Jag och min make köpte ett dödsbo med" alla" saker kvar. När sonen och systern hade tagit vad dom ville så fick vi ta vad vi ville och resten skänktes bort. Fanns en hel del kokböcker både nya och gamla och även några svårlästa handskrivna recept. När vi flyttat klart och kommit i ordning här skall jag gå igenom dessa gamla böcker och anteckningar. Tycker att sådant bör bevaras även om hennes släktingar inte såg något värde i det hela. Skulle själv gärna haft receptet på min mormors bullar....

    (Y)Instämmer till 100%. Det var så jag hittade flera av mormors kakrecept. Jag har fortfarande en matkasse med recept-urklipp från tidningar att gå igenom.

  • Gutis 1 september 2013

    Rullrån...bara så himla gott o så känns det lite lyxigt då man så sällan ser såna numera.
    En annan kaka jag kommer att tänka på är Uppåkrakakor som min svärmor alltid bakade o mina barn bara älskade dom.

  • Hilmer54 1 september 2013

    När jag väljer en kaka från min mors kakfat så blir det nästan alltid Finska pinnar.
    Hon bakar alltid småkakor minst 7 sorter till jul.

  • EvaAnB 2 september 2013

    Svärmors kubbar är nog min favorit :) Hennes är så goda och jag brukar får en kasse (ja, en kasse inte en liten påse) när hon bakar, så bakar inte just kubbar själv. På 90-talet när barnen var små bakade jag mycket hallongrottor och drömmar. Numer är det mest matbröd när det bakas.

  • AngieH 2 september 2013

    Skrivet av estrid1 den 31 aug 2013

    Jag och min make köpte ett dödsbo med" alla" saker kvar. När sonen och systern hade tagit vad dom ville så fick vi ta vad vi ville och resten skänktes bort. Fanns en hel del kokböcker både nya och gamla och även några svårlästa handskrivna recept. När vi flyttat klart och kommit i ordning här skall jag gå igenom dessa gamla böcker och anteckningar. Tycker att sådant bör bevaras även om hennes släktingar inte såg något värde i det hela. Skulle själv gärna haft receptet på min mormors bullar....


    Jag och min man har hans farmors gamla receptbok där hon skrivit och klistrat in recept. Den är vi jätteglada för, fattar inte att folk inte ser ett värde i sånt. Men så var hon en riktig kakfarmor också, det var en stor del av hennes personlighet!

  • boz1965 2 september 2013

    Skrivet av AngieH den 29 aug 2013

    Skrivet av boz1965 den 29 aug 2013

    Jag bakar tigerkaka lite då-och-då när jag blir sugen.

    Jag fick ärva "Stora Kokboken" från 1949 efter min mor, och där finns alla de recept du nämner med.


    Och kanske ännu fler....? :)


    Jojomen. Boken är på 680 sidor, så det finns en hel del där. :)

  • boz1965 2 september 2013

    Pilska finnar... förlåt... Finska pinnar gillar jag. :)

  • poissons 3 september 2013

    Skrivet av boz1965 den 2 sep 2013

    Pilska finnar... förlåt... Finska pinnar gillar jag. :)



    (Y)

  • AngieH 6 september 2013

    Åh så många kakor! Blir nog bak i helgen....

  • AngieH 7 september 2013

    Idag har jag gjort Kungliga Kringlor. Fyra ingredienser, tog nästan ingen tid och blev jättegott! Varför gör man inte alltid kringlor??

    http://angiehults.blogspot.se/2013/09/recept-kungliga-kringlor.html

  • Amika 8 september 2013

    De här är mina favoriter! :)
    Knäckflarnen paras med fördel ihop med smörkräm smaksatt med punsch eller mycket vaniljsocker mellan och så doppar man kanterna runt om i smält mörk eller ljus choklad! :)

    Lusar

    Anitas punchbollar

    Vanjas rulltårta

    Knäckflarn x 4

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.