Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Konfirmation i april 50 personer,

  • Gnurf 23 februari 2010

    Personligen anser jag att det som gör en potatis- eller pastasallad spännande och karaktärsfull är de övriga ingredienserna förutom just potatisen/pastan :) Jag brukar grovriva rotfrukter och förvälla dessa, blanda tillsammans med finhackad purjo, rödlök, sparris, soltorkade tomater, paprika, lite chili. äpple, ärtor osv. Helt enkelt snickra ihop en form av legymbas vari sedan inblandas potatis eller pasta. Kryddningen är oxå viktig eftersom både potatis och pasta lätt neutraliserar sin omgivning (stärkelserik och neutral per definition)...(Y)

  • jimboz 23 februari 2010

    :) Okay Serious Sam Speaking !

    Med risk för att vara tråkig så är gratänger nästan ett måste i såna här lägen, man måste tänka på svårighetsgraden i enkelheten om man kan säga så..Vad som finns till förfogande, kök, kyl osv. Varm mat skall vara varm och ja du vet, kall mat skall vara kall. men kombinationen gratäng och kallskuret är väl inte en dum idé. Kalkon är ju en mager och fin fågel som jag skulle välja, sen tog det slut på fantasin men jag får återkomma..Vad du än gör så undvik Legymsallad den gillade jag inte förrän jag fyllde 35 :)

    Hör med flera leverantörer vad dom tar för köttet du kanske hittar någon som har bättre priser.
    I dina trakter kanske det finns Struts :)

  • mattjejen 23 februari 2010

    Jag har gjort pastasallad när jag haft buffé.
    Koka pastaskruvar , låt kallna å blanda i pesto. Sen tar jag en salladsblandning tex medelhavssallad, gurka, tomater, oliver, soltorkade tomater, salladslök lr purjo, paprika mm mm.
    Jag har tagit det jag tycker om å blandat i, du kke kommer på annat smarrigt att ha i.
    Den har varit populär både bland barn, ungdomar å vuxna.

    Du kan göra en potatissallad oxå. När jag gjort det har jag haft potatis, lättkokt blomkål(ska vara tuggmotstånd kvar), sockerärtor, rädisor, purjo och sen en god vinägrett på.

    Då kan man välja eller ta lite av båda.
    Lycka till!

  • marielotta 23 februari 2010

    Gnurf: "Mat är kreativitet"...jadu, men ganska mycket kunskap ska till också Jag håller absolut med om att det är de övriga ingredienserna som gör pasta/potatissalladen. Tror inte att jag vill dränka pastasalladen med gräddfil cremefraiche....utan ha den hyfsat torr. Däremot kan jag tänka mig att dränka potatissalladen...(H)

    och Serious Sam Speaking....sure (H) ja, eller hur,...:D:D
    "Kall mat ska vara kall" eh...japp. *ler* Kanske ska kolla pris nån annanstans, men tror det blir dyrt...struts ja....dyrt om något om jag kommer ihåg rätt...

    Tack för tips Mattjejen...jag får fundera vidare. Det blir kanske både pastasallad och potatissallad...Tur jag har lite tid kvar, men antar att det snart är dags enligt vett o etikett att skicka ut inbjudningar,

  • The_mama97mia 24 februari 2010

    Italiensk potatissallad med citron, olivolja och basilika

    Den här är min absoluta favorit i potatissalladsväg. Funkar bra till dubbelmarinerade filéer med.

  • mattjejen 6 april 2010

    Istället för att starta en ny tråd om konfirmation så skriver jag här.

    Min son ska konfirmeras i maj å ska så klart få va med å bestämma maten. Det han hittills har valt e potatisgratäng å något kött till. Men jag skulle vilja ha lite varmrökt lax oxå men tycker inte att det passar till gratäng. Så jag undrar vad ni tycker, om det blir för mkt med både gratäng å potatis- lr pastasallad.

    Funderar oxå på att ha ett par sorters kalla pajer, sallad, olika röror till kött å lax, bröd å olika ostar bla. Har svårt att välja så det inte blir för mkt av det goda {question}

    Blir glad för tips å råd :)
    Hälsningar Agneta

  • The_mama97mia 6 april 2010

    Det låter ju toppengott. Kött o potgratäng. En klassiker.

    Sen varmrökt lax med typ pepparrotssås eller romsås, till det vill man ju ha ngt enkelt med potatis?, tror jag skulle satsa på en kall potatiskaka, finns goda recept här -har inget eget tyvärr.

    Eller koka små delikatesspotatis, det svåra är att hålla det varmt o fräscht till servering om det typ är gående bord.
    Även "rolig potatis" dvs "kulpotatis" alltså stekt små potatis, strödd med lite ströbröd - är ju jättegott till laxen, men som sagt logistik gör att det kan bli knepigt.

    Låter som en riktigt god festbuffé vilket som. Lycka till!

  • amoz 6 april 2010

    Har ett gott recept på potatiskaka som kan bjudas både varm och kall.

    Festlig potatistårta.

  • mattjejen 6 april 2010

    Jag hade inte tänkt att ha potgratäng men vill han ha det så får det bli så... Å det räcker med att försöka hålla den varm, så potatiskaka låter intressant. Ska kolla in recepten.

    Tack för hjälpen Mia {dance}

  • mattjejen 6 april 2010

    Skrivet av amoz den 6 apr 2010

    Har ett gott recept på potatiskaka som kan bjudas både varm och kall.

    Festlig potatistårta.

    Det här låter gott, har sparat receptet nu.
    Tack amoz\o.

  • amoz 6 april 2010

    Skrivet av mattjejen den 6 apr 2010

    Skrivet av amoz den 6 apr 2010

    Har ett gott recept på potatiskaka som kan bjudas både varm och kall.

    Festlig potatistårta.

    Det här låter gott, har sparat receptet nu.
    Tack amoz\o.


    Varsågod(Y) Hoppas det ska smaka...du får gärna tala om det i så fall!\o/

  • mattjejen 6 april 2010

    Skrivet av amoz den 6 apr 2010

    Skrivet av mattjejen den 6 apr 2010

    Skrivet av amoz den 6 apr 2010

    Har ett gott recept på potatiskaka som kan bjudas både varm och kall.

    Festlig potatistårta.

    Det här låter gott, har sparat receptet nu.
    Tack amoz\o.


    Varsågod(Y) Hoppas det ska smaka...du får gärna tala om det i så fall!\o/

    Det kommer en kommentar när jag har provat det {cute}

  • mattjejen 7 april 2010

    Tror den här kycklingen e riktigt god å passar bra på buffébordet i vår å sommar. Tänkte göra det till konfirmationen i maj.
    Citrusmarinerad kycklingfilé

  • The_mama97mia 8 april 2010

    Minimala smördegspajer med olika fyllningar
    Glömde bort att tipsa om detta. Går bra att göra i förväg, fördel att det är portionsformar, man brukar bara ta en, om det inte är många fyllningar att välja på - vilket gör att det blir ganska lätt att beräkna åtgång. Ser lite lyxigt ut med - små alu formar i en stor hög.
    Det finns en massa andra recept på minipajer här på MK men det här är mitt sätt.

  • ros 1 maj 2010

    Skrivet av marielotta den 22 feb 2010

    Hittade mellans buffe som jag tänkte att jag kanske får användning för nu. Sonen ska konfirmeras i april, och vi blir 50 st gäster i vår lägenhet.

    Hörde med Ingelsta kalkon och de tar 202kr/kg kalkon som är färdigskivat då och de sa att jag behövde 9 kg. Min tanke gick då till kassler, kycklingfile och fläskfile som jag skivar upp... potatissallad, sallad och bullar. Ev mer av mellans buffe

    Fördrink fläder, vin, fruktsoda med någon dekorationsfrukt i.
    Efterrätt Kladdkaka med vaniljvisp.

    Någon som har kommentar, tips eller prisuppgift för ett sådant kalas är jag tacksam.
    Hälsn. Lotta


    Hej Lotta!
    Gick det bra med konfirmationen?
    Jag är lite nyfiken på vad du gjorde för gott?
    För jag är inte helt klar med planeringen inför våran sons konfirmation senare i maj.
    Tack på förhand!
    Ha en trevlig fortsättning på helgen!
    Mvh Ros!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.