Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Landskapsspecialiteter!

  • Chocoholic 1 september 2008

    Klappgröt är väl något som bara äts i norra Sverige? Eller kommer det från Finland? ("Lappapuuro" heter det på finska)..blev lite osäker nu! Jag kan några finska landskapsrätter, men inte så många svenska..:)

  • boz1965 1 september 2008

    Skrivet av mama97mia den 31 aug 2008

    Men hallå alla östgötar? Jag vet faktiskt inte om ngt är särskilt för ÖG. Dock har jag för mig att just Lingonsylt till stekt strömming med pot mos kan vara lokalt fenomen?????


    Ganska vanligt här i nordvästskåne också. Kan kanske vara en västkustgrej?

  • boz1965 1 september 2008

    Skrivet av segerwitch den 30 aug 2008

    :DNär vi har så många medlemar inom klubben, vore det jätte roligt, att skriva om olika recept från olika delar av Sverige, jag har sökt någon kokbok som har ladskapsrecept,
    men inte hittat någon av intresse.(L)
    Skriv gärna, jag är intresserad av alla recept:D(Y)


    Kollar du min recept så hittar du några lokala rätter och mer kommer så småningom, i mån av tid och lust.

  • zudette 1 september 2008

    Skrivet av gladavmat den 31 aug 2008

    Jag undar om det bara är här uppe vi äter blöta o bryta(brutten) Blöta som är vanligast till jul dvs dopp i grytan, ljusugnsbröd värms i skinkspad, men vi äter det ofta men dopppar då o buljong. Bryta, då bryter man ned samma typ av bröd i kall mjölk och gärna sylt till. Men jag tror detta är vanligare i mina föräldrars generation. (är drygt 50 år)


    Jag är bara knappt 40 (o fd Skellefteåbo) men både Dopp i grytan (blötan) och brytan är bland det bästa jag vet! Blötan är bäst när man får doppa i skinkspadet till jul och brytan (brutton - Burträskbondska) funkar nästan bara med mammas ljusugnsbröd!

    Som kurisosa kan jag berätta att här i norrbotten kallas brytan för smuålan (stavning efter uttal, typ) och härmdagen såg jag att ett lokalt tunnbrödsbageri sålde smuåla på påse, alltså "skräp"bröd i småbitar färdiga att smula ner i mjölken - Lite småkul, eller hur!!!!(Y)

  • abiem 1 september 2008

    Mat-Tina Nordström har skrivit en bok som heter "En matresa genom Sverige". I boken reser hon genom Sverige och lagar mat med lokal anknytning och lokala råvaror.

  • evaldo 1 september 2008

    Enligt vad jag vet så är nationalrätten i Östergötland: "Östgötsk grönärtsoppa med nässelbröd".
    Tyvär har jag inte lyckats hitta receptet ännu.:D:p

  • JennyV 1 september 2008

    Äggost, en landskapsrätt i Bohuslän?? Det visste jag inte! Men jag har heller aldrig ätit äggost, borde kanske smaka på det! :p

  • Bappi 1 september 2008

    Här uppe i Piteå äter vi blöta som är jättegott. Hembakat tunnbröd som blöts ned i kokande köttbuljong med kryddpeppar i eller uppkokt mjölk. Serveras med smör till och kanske en kaviarsträng eller... Sen så äter vi bruta som är hembakat tunnbröd som smulas ned i djuptallrik och sen så slås kall mjölk på och kanske lite lingonsylt i också. En god korvbit sitter också bra till det hela. Potatispannkaka är också mer än gott. Just nu kommer jag inte på något mer som ännu inte ä nämnt, för den goda palten är redan mämnd(Y)

  • Bappi 1 september 2008

    Smola nedé kallas bruta

  • festmaten 1 september 2008

    Skrivet av boz1965 den 1 sep 2008

    Skrivet av Annper den 31 aug 2008

    Här nere i Skåne äter vi mycket sill och ål; rögad ål och luad ål! Spettkakan ska vi inte glömma, mums! Äppelkaka gjord på kavring och äppelmos = Släbbosnus! (L)(L)(L)


    Glöm inte Äggakaga... :)


    Här får ni receptet på skånsk äggakaga!!
    Själv tycker jag den är lite lurig att göra, MÅSTE stelna till ganska mycket innan man försöker sig på att vända den!!
    [recept]32061[recept]

  • sme 1 september 2008

    skaraborg (Västragötalandslän), = Grynkorv, det finns t o m en egen dag för grynkorven

  • festmaten 1 september 2008

    Hoppsan, glömde ett litet snedstreck!!!!

    Äkta skånsk äggakaka

  • monac 1 september 2008

    tror upplands lanskapsrätt är rimmad oxbringa med rotmos:o......
    :)
    ska erkänna att jag inte är så förtjust i varken det ena eller andra!

  • monac 1 september 2008

    åh,kom på ensak till Upplands kubb...otroligt gott bröd som man bakar i krukor eller plåtburkar...kul om någon sitter inne med receptet!:D

  • Jessika 1 september 2008

    En underbar öländsk rätt är Lufsa.

    Färgglad youghurtdressing

  • Jessika 1 september 2008

    Det blev fel. Så här ska det vara....hoppas det blir rätt....

    Lufsa

  • segerwitch 1 september 2008

    :DVad roligt att läsa de olika maträtter som man minns som barn(Y)

  • monac 1 september 2008

    Skrivet av evaldo den 1 sep 2008

    Enligt vad jag vet så är nationalrätten i Östergötland: "Östgötsk grönärtsoppa med nässelbröd".
    Tyvär har jag inte lyckats hitta receptet ännu.:D:p



    Det lät heeeelt i min smak!:D

  • Glitterfia 1 september 2008

    Var tvungen att söka på internet på Jämtlands nationalrätt.
    Ja, men naturigtvis är det kolbulle. Jättegott....

  • kickiekblad 1 september 2008

    Där vi bor äter vi mycket kroppkakor (bor en bit från öland)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.