Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

när pengarna är slut

  • Maripoosa 8 oktober 2008

    Havregrynsgröt... Händer tyvärr alltför ofta här hos mig.

  • MrsC 8 oktober 2008

    Broiler eller höna med curry

  • MrsC 8 oktober 2008

    Indisk potatiscurry - Dhal aloo

  • MrsC 8 oktober 2008

    Köttfärs- och pastasoppa

  • _devilyn_ 8 oktober 2008

    Då blir det Baconröra för hela slanten..! men det gör inget för den är så himla god ändå!
    Jag minns när jag precis träffat min man. Då var vi hur fattiga som helst och levde på pasta dag ut och dag in. Svärmor jobbade då som tur väl var på ett företag där hon då och då fick med sig hem pastasåser. Gissa om vi var trötta på papriganisåser och carbonara efter ca 3 månaders tid.
    Men vi levde nästan på kärlek och fågelsång - kan man säga.. (L)

    Numera är vi en familj med två småbarn, som tur är inte jätteofta sådär urfattiga. Vi försöker att planera in så att det åtminstone ska finnas mat så det räcker. Men när det riktigt kniper då blir det att dra in på goda yoggisar och köra med vanlig hederlig havregrynsgröt i nån vecka istället. :(

  • _devilyn_ 8 oktober 2008

    Skrivet av MrsC den 8 okt 2008

    Köttfärs- och pastasoppa



    heter inte denna soppa milanese-soppa? hehe den har vi med levt på i fattigmanstider... men med en hembakad fralla är den faktiskt väldigt god (nu menar jag alltså halvfabrikat) :p

  • monac 9 oktober 2008

    Skrivet av mama97mia den 15 sep 2008

    måste ju hålla med flera här tidigare, om att storhandla etc.
    Jag har kommit på att det jag sparar mest på är att låta bli att handla haha.
    Nu är det nog fem dagar sen jag var o handlade. Imorgon är det dags att köpa mjölk, men det får bli bara det. Inte för att jag har slut på pengar utan för att jag inte behöver mer än mjölk.
    *ler*


    håller med dig Mia! bästa sätt att spara är att låta bli att handla:o:)
    Har alltid lager av krossade/passerade tomater,olika bönor och linser & rotfrukter...kompletterar med nåt ur frysen och svänger ihop en gryta eller soppa.
    kreativiteten får blomma(Y):D

  • MrsC 9 oktober 2008

    Skrivet av _devilyn_ den 9 okt 2008

    Skrivet av MrsC den 8 okt 2008

    Köttfärs- och pastasoppa



    heter inte denna soppa milanese-soppa? hehe den har vi med levt på i fattigmanstider... men med en hembakad fralla är den faktiskt väldigt god (nu menar jag alltså halvfabrikat) :p


    ...det är mycket möjligt :D...

  • segerwitch 9 oktober 2008

    :DMin mormor sa alltid, tom plånbok är uppfiningarnas vän! När man var ung var det lite si och så,
    men när man fick barn,så var man tvungen att tänka om!Mormor sa också alltid,har man ägg hemma, så har man alltid mat! Storhandlar numera en gång i månaden, sen är det mjölk och bröd som jag handlar då och då!:D

  • jas65 9 oktober 2008

    Fyller alltid upp kylen med 2-3 kilo oxile' varje månad Färsk hummer och en massa tryffel svamp så att man kan göra sig en en varm smörgås till helg myset.
    Skojade bara:)
    Vi försöker att storhandla 2 gånger i månaden kött och konserver på citygross och fyller då upp köttet i förpackningar som kan passa till en middag för oss. Kollar alltid vilka affärer som har det lägsta priser på div kött mm. Sedan så cycklar jag runt och inhandlar det som vi skall ha och som behövs. Vist men sedan så blir det ju lite handlande under tiden, men basvarorna finns alltid hemma.
    Mvh
    Om man skall höfta bara en gång i månaden för alla maträtter man skall göra under månad hur skal man då göra? Skall man då sluta med höftandet.
    Anders

  • Fiona 13 oktober 2008

    köttfärssås har alltid varit räddaren här... Ett paket fläskfärs (inte särskilt gott egentligen, men billigt) för en 40:- o lite krossade/passerade tomater... sen får man leva med att själva såsen är lite tunn, men går att få ut 2 måltider om dagen i 1½ vecka av det hela.. jag har provat!
    Tack och lov är det inte längre så fattigt som det varit tidigare här i hemmet, så det finns nästan alltid något i frysen... Lite kycklingfiléer, falukorv mm mm :)

  • KimSalo 13 oktober 2008

    Klimpsoppa!

    Nu har jag aldrig så dåligt med pengar, men för 4-5 år sedan blev det ofta klimpsoppa. :p

    Koka köttbuljong och vatten

    Blanda ihop mjöl, salt och vatten (lyxa till med andra kryddor om man har råd), blanda till en kladdig deg (inte för hård, inte för lös).

    Forma små klumpar med två skedar och stoppa ner i det kokande vattnet.
    När dom flutit upp till ytan är dom klara och går att servera.

    Har man råd så kan man ju lyxa till med grönsaker eller nåt kött i soppan. :D

  • Majzan76 16 oktober 2008

    Hej hej!
    ja, jag brukar ha lite ris eller nån pasta hemma o krossad tomater.. koka pasta eller ris.. koka upp tomatfräs med lök om du har, vitlök, kryddor du gillar och ev nån grönsak.. spara annars grönsakerna o stek nästa dag o blanda ihopa till ytterligare en rätt.
    annars e enbart ris o majs o lite ketchup gott.hihi...
    och nudlar e billigt o bra att ha hemma.kan ätas som chips, soppa eller pasta. krydda själv, e godare..
    man kan göra fattiga riddare om man har lite "gammalt" bröd kvar... då behöver du ägg o vatten/mjölk att doppa i.
    ris o tonfisk e bra med o de kan du koka in nån buljong så får de mera smak.. o har du sen margarin så häll i det efter riset e kokt.
    ja, sen som andra skrivit, så pasta, ketchup o lite rå lök o oxå kanon gott.
    lycka till.

  • LaJefa 16 oktober 2008

    Glömmer aldrig tiden...då jag var 17-18 år. Min kompis bodde hemma hos mig ett tag och vi hade absolut inga pengar. När vi väl hade skrapat ihop lite...så köpte vi ett paket hotdogs och ett paket snabbmakaroner...det levde vi på i fem dagar...
    Vars en korv o en hög "snabbisar"...lite svartpeppar och ketchup. Faktiskt älskar jag denna simpla rätt fortfarande i dagens läge.

    Det var tider det...men vi hade väldigt skoj...kommer ihåg när en granne skänkte oss en påse potatis...snacka om att det var lyx just då. Vi kunde variera våra hotdogs med kokt, stekt potatis o naturligtvis våra snabbmakaroner.

    Allt går bara man vill!!!!

  • LaJefa 16 oktober 2008

    Håller med någon som skrev innan...att ibland är det inte bra att storhandla, ibland köper man för mycket som man därefter kastar. Ibland tror jag till och med att det blir billigare att bara handla det man behöver.

  • lotteb 16 oktober 2008

    Vit sås som man reder med margarin och mjöl och sen tillsätter mjölk. Blanda i vad som helst som du har hemma allt från frysta grönsaker till tonfisk och citron eller helt enkelt bara Curry om du måste. Överbliven köttfärs eller kyckling allt går. Ät över ris eller macaroner eller liknande. Bara snabbt och billigt.

  • boz1965 17 oktober 2008

    Skrivet av Tillberga den 14 sep 2008

    när pengarna är slut och du är hungrig va blir de då?


    Jag handlar alltid för hela månaden på en gång. Sedan tar jag en helg till att laga mat för hela månaden och fryser in i portioner. Sedan är det bara att koka potatis, ris, pasta eller nåt annat och sätta in det frysta i micken. Jag tycker att det är oerhört praktiskt.

  • Okänd 17 oktober 2008

    brukar använda de jag har kvar i frysen tillsammans med pasta, potatismos eller ris.
    Nudlar är billigt bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.