Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

recept önskas med Vitkål

  • marielotta 31 augusti 2009

    Hej,
    med tanke på att vitkålen kostade 2 kr/kg på Netto, så önskar jag recept på middag.
    Själv brukar jag göra pizzasallad, men annars använder jag inte vitkål...
    Hoppas även att barnen ska tycka om middagen...

  • Disen 31 augusti 2009

    Kanske kålpudding, kålsoppa, kåldolmar, stuvad vitkål, coleslawe :p

  • Ulrika91 31 augusti 2009

    Mina goda vårullar med vitkål (du kan naturligtvis öka mängden om du vill) som kanske barnen gillar, jag älskade i alla fall vårrullar som liten :)
    Älskade vårrullar

  • Erajscha 31 augusti 2009

    Vitkål funkar väldigt bra att strimla ner i woken också.

  • marielotta 31 augusti 2009

    Dottern älskar vårrullar...ska se om jag hinner få till det till middag imorgon...Har köpt filodeg och tänkte ha det i ugnen istället för fritera...

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    ...undrar om man kan frysa strimlad vitkål?

  • marielotta 31 augusti 2009

    Tror man måste förvälla den, men är inte säker...men någon annan matguru har säkert koll...(Y)

  • anluk 31 augusti 2009

    Här kommer ett par recept från mig:








    Vet inte om man kan frysa färsk vitkål men jag vet att mamma brukar steka upp och ha till kålpudding, brunkål odyl

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    Förresten håller med Disen ovan, just Coleslaw är ju så himla gott på färsk vitkål, gott att ha i mackor, som tillbehör till grillat, som sallad till vad som helst.... jag brukar göra min med lite morot o ananas i med.

  • Erajscha 31 augusti 2009

    Man kan ju göra brunkålen redan nu och frysa in. Eller göra rödkål och förpacka väl på glasburkar och förvara i kylen.

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    I och för sig så håller sig ju vitkål rätt länge ändå, tänkte mest att just den färska vitkålen är bra att göra diverse sallader på.
    Annars är väl vitkål rätt billigt året runt, så jag kommer nog inte steka o frysa in, men tänkte om man liksom inte gör av med det, ska nog testa att frysa in strimlor att ta fram o slänga i wok o sånt.

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    Jo förresten, jag tycker att rå vitkål är väldigt gott som snacks.... hacka bitar av vitkål, ta med i en plastpåse o ta istället för frukt... eller till tv:n...

  • AnneNi 31 augusti 2009

    Kinarulle brukade min mamma göra när jag bodde hemma. Väligt gott tycker jag! Det är som en stor vårrulle, fast med mer vanlig deg och fylld med köttfärs och vitkål. Har inget recept, men det finns säkert om man söker på det.
    Kom gärna med fler recept! För min del brukar det nämilgen också mest bli pizzasallad av vitkålen... Någon kanske har något bra recept på det med förresten?
    Tack!

  • MissLo 31 augusti 2009

    Här ett enkelt snabbt recept presenterat i Radio Västernorrland. Jag har själv lagat det här men hade inte fullt så mycket vitkål. Tyckte det var riktigt gott.

    Vitkål med nötfärs

    Ingredienser:
    500 g nötfärs
    1 tsk olja
    2 hackade lökar
    1 kg vitkål
    2 ½ koppar kokt vatten
    1 buljongtärning
    2 lagerblad
    kummin
    peppar
    salt

    Gör så här:
    Strimla vitkålen. Stek löken i oljan. Tillsätt nötfärsen och rör om då och då tills den är genomstekt. Tillsätt kokt vatten och buljongen.
    Tillsätt vitkålen och salt och peppar efter smak. Sätt på lock och låt det ligga och småkoka i ca 30 min eller tills vitkålet mjuknat. Om det behövs, tillsätt mer vatten. Serveras med kokt potatis.

  • marielotta 31 augusti 2009

    Pizzasallad

    1 liter kokande vatten
    1/2 vitkålssallad
    1 1/2 dl solrosolja eller annan matolja
    c:a 3 msk vitvinsvinäger... i mitt recept står 5 msk...
    12 dl vatten
    1 msk strösocker
    2 msk oregano
    2 tsk salt
    1krm svartpeppar
    ev. paprikasallad på burk 1 dl.

    Strimla vitkålen och lägg den i ett durkslag.
    Koka upp vattnet och häll över vitkålen. Låt rinna av. Lägg i ten tättlslutande skål
    Vispa ihop alla ingredienserna till dressingen , häll över salladen och blanda väl
    Låt svalna i rumstemperatur och för vara i kylskåp.
    Hållbarhet 5-7 dagar

  • marielotta 31 augusti 2009

    Tack för alla förslag :)
    Tycker detta är en toppensida där vi hjälper varandra...

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    Vårrullar, jag brukar göra vanliga pannkakor o fylla med köttfärsröra, där ingår strimlad vitkål... serveras som vårrullar sen, med soja till.

  • Ulrika91 31 augusti 2009

    Jag använde fryst vitkål till mina vårrullar. Bara la in ett tredjedels huvud i frysen, utan att förvälla. Sedan tog jag fram, lät tina, kramade ur extra vätska och sen strimlade. Den tinade vitkålen går inte att göra pizzasallad på, den blir nog inte gott, men det var perfekt att ha i vårrullar :)

  • Okänd 31 augusti 2009

    http://www.svenskkottinformation.se/receptsamling/recept_detail.php?avdelning=&id=2605

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.