Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smörgåstårta för typ 4 pers??

  • Ninni84 4 februari 2009

    Någon som har ett recept på smörgåstårta typ bara för 4 personer??Tänkte göra till familjen i helgen bara..o då vill man ju inte göra en JÄTTE...:)

  • lennali 4 februari 2009

    Hej
    Det första förslaget har jag gjort som du ser på bilden en halv smörgåstårta, du får halvera ingredienserna. God är den också
    Åkes friska smörgåstårta

    Den andra är det också bara att ta hälften av alla ingredienser och det brukar finnas att köpa mindre fyrkantiga bröd eller också kan man köpa landgångsbröd. Favoriten bland min och släktens smörgåstårtor är detta.
    Smörgåstårta – på mitt sätt

  • Disen 4 februari 2009

    Detta hittade jag på en kväll. Kanske det kan va nåt?
    Smörgåstårta som landgång

  • boz1965 5 februari 2009

    Den här brukar göra succé.
    Det är bara att minska på mängderna och göra den precis så stor som du vill ha den.

  • MrsC 5 februari 2009

    Italiensk smörgåstårta

  • MrsC 5 februari 2009

    Kalastårta

  • missan 5 februari 2009

    Prova denna "Taco-smörgåstårta", den är smidig, kalorisnäll och naturligtvis jättegod !! (Y)

    VARM SMÖRGÅSTÅRTA Ca 10 bitar

    9 kantskurna landgångsskivor

    Fyllning 1 och ovanpå:
    1 tsk olja
    1 finhackad gul lök
    500 g (nöt) färs
    1 burk Pineapple Salsa (Santa Maria 230g)
    4 msk chilisås
    ca 1 dl vatten

    Fyllning 2:
    2 dl mjukost
    5 msk bostongurka
    2-3 msk klippt persilja

    Dekorering:
    1 Papaya i skivor
    1 Kiwi skivad
    1 pkt knaperstekt bacon
    2 dl riven ost
    (Papaya och kiwi kan bytas ut mot 2-3 skivade tomater)

    Fräs lök och färs i oljan. Rör i salsa, chilisås och späd med vatten. Låt puttra ett par minuter. Smaka av med salt och peppar.

    Lägg ut 3 av brödskivorna på pappersklädd plåt. Bred på hälften av färsröran.
    Täck med 3 brödskivor som läggs åt andra hållet (håller ihop bättre sen).

    Bred på fyllning nr 2.
    Lägg på de sista 3 brödskivorna åt samma håll som första lagret, och bred på resten av färsröran. (Hit kan man förbereda, lägg på resten precis före gratinering)

    Skär papayan i tunna skivor, skala och skiva kiwin. (Eller skiva tomaterna.)
    Lägg på frukten i ett dekorativt mönster.
    Strö på baconet och den rivna osten.
    Gratinera i 200 grader i 20 min tills osten smält och fått lite färg.

    Serveras med en fräsch blandad sallad.

    Hoppas den smakar !! (H)

  • MrsC 5 februari 2009

    Landgång med svamp och bacon

  • ros 5 februari 2009

    :)Hej!
    Här är några av mina förslag. Fyll smörgåstårtan med det som ni gillar och garnera efter vad ni tycker är gott
    Festtårta
    Laxtårta med löjrom och kräftstjärtar
    Schacktårta

    Smörgåstårta med skaldjurslyx
    Lycka till!

    Skriv gärna efter helgen vad du gjorde för god smörgåstårta!

  • MrsC 5 februari 2009

    Studentlängd

  • Okänd 5 februari 2009

    Varsågod......Mitt bidrag på liten smörgåstårta.
    Liten smörgåstårtlängd

  • piusamadeusmozart 6 februari 2009

    Oj, vad många fina smörgåstårtor. Har kollat in de flesta recepten och upptäcker att de flesta innehåller crème fraiche. Undrar därför med vad kan den ersättas med? I Italien har jag aldrig sett crème fraiche och jag vet inte ens vad den smakar.

  • anluk 6 februari 2009

    Du har inte kesella i Italien?? Det kan du ta istället brukar jag göra ibland när jag gör smörgåstårta.

  • Ninni84 6 februari 2009

    tack för alla tips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.