Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör ni av resterna?

  • kockberra 20 december 2009

    Skrivet av Molgan den 7 dec 2009

    Vi brukar få mycket ris över. Vad kan man göra utav det, mer än risotto?

    Varför inte göra nasigoreng

  • kattgnag 20 december 2009

    Det funkar jättebra att frysa in, tycker jag. Bara att ta fram vid behov. T.ex. stressig vardag och man kommer hem hungrig, förhoppningsvis har man andra rester i frysen utan någonting till (brukar vi ha:D). Finns det då fryst ris så är det perfekt!
    Men lite framförhållning krävs ju, att man tar fram ur frysen på morgonen eller kvällen innan. Vi brukar ALLTID koka för mycket ris till en måltid men jag ser inga problem med det att det blir över. Svaret är Frysen!
    Kylen funkar sämre eftersom det hos oss lätt glöms bort och blir dåligt.

  • boz1965 21 december 2009

    Lunchlåda till jobbet, pytt eller pålägg. Är det mycket rester blir det alla tre alternativen. Lunchlådan blir inte så ofta eftersom jag mest jobbar hemifrån, men den är bra när jag är ute hos en kund och mest sitter och ugglar i ett svinkallt serverrum. Naturligtvis äter jag inte i serverrummet, dels för "spillrisken" bland dyrbara datorer och dels för att få komma ut och värma mig i lunchrummet.

  • Arkenstone 26 december 2009

    Skrivet av kattgnag den 20 dec 2009

    Det funkar jättebra att frysa in, tycker jag.


    Men ris som varit fryst blir ju så hårt och tråkigt.. Eller är det bara jag som tycker det?

  • Okänd 26 december 2009

    Det blev för mycket gravlax över så jag gjorde en underbar laxlåda!

    Laxlåda med potatis och lök.

  • ros 26 december 2009

    :)Julskinkan kan man "förädla" i ex: skinkpaj, skinksås till pasta, i gratänger mm

  • josse12 26 december 2009

    Stek som blir över kan man göra supersnabba köttgrytor på!!

  • gimmiahug 26 december 2009

    Skrivet av Arkenstone den 26 dec 2009

    Skrivet av kattgnag den 20 dec 2009

    Det funkar jättebra att frysa in, tycker jag.


    Men ris som varit fryst blir ju så hårt och tråkigt.. Eller är det bara jag som tycker det?


    Det tror jag inte, men fryst ris kan bli helt perfekt uppvärmt om man övar lite! Jag får öva varje gång jag skaffar ny micro, men har också upptäckt att om man fryser in riset i påsar kan man värma upp det i sin påse i hett vatten i några minuter med nästintill nykokt resultat. I micro skvätter jag alltid lite vatten över riset medan det värms och då blir det superbra!

    Jag tycker också att det bästa riset att använda till vår svenska risotto/fried rice/nasi goreng etc är just kallt (nytinat eller kylskåpskallt) ris, det klibbar inte och "uppför" sig helt enkelt bättre i pannan.

  • Countrygirl 27 december 2009

    Tärna steken, gör mer sås. Frys in, perfekt lunchmat.

  • Mistys 27 december 2009

    Skrivet av Molgan den 7 dec 2009

    Vi brukar få mycket ris över. Vad kan man göra utav det, mer än risotto?

    onens favoriträtt = Stekt ris med äggröra ,grönsaker och om man vill en kyckling eller köttbit ( inte nödvändigt )
    Stek riset i smör. Stek ev med valfritt grönt om du vill. Broccoli, lök, paprika. Vipa upp ägg ca 2 per portion. När riset fått lite knaprig , gyllene yta rör ner ägget och rör hela tiden tills det stelnat. Ät med en god soja. Detta är en typisk Thailändsk rätt som även serveras på restaurang i Thailand under namnet Fried Rice förstås och ska göras på överblivet ris. Gör alltid detta då jag avskyr fryst ris.

  • Okänd 27 december 2009

    Det står en stor bit av julskinkan kvar i kylskåpet. Skulle tro att det gör så hos många.
    Därför skall det bli en julskinksgratäng i dag, det fanns ingen sådan när man söker på MK.
    Kommer att lägga ut receptet om det blir bra, det finns ju bara på papperet än så länge!
    Kommer att servera en tomatsallad och eventuellt kokt potatis till min julskinksggratäng.

  • sikaal 27 december 2009

    Ett sätt att använda "överbliven" julskinka är att ha den till middag med kaprissås.(Y)
    Vanlig vit grundsås, (gärna med lite skinkspad om man har kvar) smaksatt med kapris efter smak
    + potatis och sallad av något slag, gärna rödkålssallad.

  • Mistys 27 december 2009

    Överbliven skinka är jättegott till en sherry och tomatsås, kokt ris och jordnötter.

  • flabban 27 december 2009

    Kanske skära det tunt och använda till kebab.(Y)

  • Arkenstone 27 december 2009

    Skrivet av Countrygirl den 27 dec 2009

    Tärna steken, gör mer sås. Frys in, perfekt lunchmat.

    Vad gör du för sås då? Mitt problem är att jag vill ha steksky till såsen, och den har ju gått åt...

    Blir alltid förvånad över alla som säger att de får skinka kvar. Skinksmörgås som är sååå gott! Jag brukar få göra en skinka till istället. :p

  • pigelin 27 december 2009

    Vi brukar göra pyttipanna, bondomelett, äta resterna som de är eller ha dom som pålägg på smörgåsen.

  • LillaJa 27 december 2009

    DRÖMSKINKA eller VINSKINKA
    Varsågod har kommer ett bra och gott recept
    Sen önskar jag alla här på MK
    ETT GOTT NYTT MATÅR

  • XYZ 13 januari 2010

    Överblivet ris hamnar i fiskgratäng.
    Bottna en ugnsfast form med ris, lägg på några fiskfileer direkt från frysen och häll över ORDENTLIGT med sås. Brukar göra Bechamelsås med lite grönsaksbuljong i och dill + gräslök från frysen. Ta sen och riv alla ostkanter i kylen o strö över. In i ugnen tills allt har fin färg. Funkar utmärkt att frysa till matlådor men snåla inte med såsen-riset suger åt sig massor.

  • Okänd 13 januari 2010

    Skrivet av sikaal den 27 dec 2009

    Ett sätt att använda "överbliven" julskinka är att ha den till middag med kaprissås.(Y)
    Vanlig vit grundsås, (gärna med lite skinkspad om man har kvar) smaksatt med kapris efter smak
    + potatis och sallad av något slag, gärna rödkålssallad.


    Ett förslag till på "överbliven" julskinka!

    Julskinksgratäng

  • SDMaya 13 januari 2010

    Rester? ... skoja bara, vi har matlåder till jobbet varje dag så det går åt, här kastas inget i onödan :P

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.