Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julefterrätt?

  • EvisW 17 december 2009

    Vad ska man bjuda på för efterrätt på julafton efter all mat?
    Jag funderade på saffranscheesecake eller saffranspannacotta. Jag har aldrig ätit saffranscheesecake så därför undrar jag om det är gott?
    Saffranspannacotta vet jag är uppskattat :)

  • boz1965 17 december 2009

    Ris à-la malta är ju en klassiker. Har inte provat själv, men jag kan tänka mig att den skulle gå alldeles utmärkt att "piffa upp" med lite saffran.

  • smeand 17 december 2009

    Saffranspannkaka från Gotland med vispad grädde och salmbärsylt (eller annan sylt).

    Saffransemifreddo

  • jimboz 17 december 2009

    Wow ! Efterätt efter julmaten :)

    Själv så ligger jag livlös 3 timmar efter maten och drömmer om tiden innan jag stoppade i mig allt det där.
    Vi brukar ha en ask choklad på bordet som får symbolisera efterätten :)

  • Beckis83 17 december 2009

    jag brukar vilja ha nått sött smaskigt till kaffet efter maten så förra året blev det vaniljglass med fruktsallad,i år blir det nån syrlig citronkaka med vispad vaniljfraiche. Vill inte ha det för mastigt men gärna fruktigt och syrligt.

  • EvisW 17 december 2009

    Jag har ju funderat länge på saffranscheesecake men jag har aldrig ätit det så jag vet inte om det är gott. Det ska ju vara något enkelt och inte mastigt.

  • sessa79 17 december 2009

    jag funderade på pepparkladdkaka. men det var nästan som o äta pepparkaks deg tyckte jag..

  • lillasara 17 december 2009

    Saffranscheesecake är jättegott, men precis som ris-ala-malta och saffranspannkaka (jag gillar båda delarna) är det ju ganska mastigt. Kanske om man klarar av att bara ta små bitar? :-) Jag funderar på vaniljglass med pepparkakssmul eller krossade polkagrisar i små portionsformar eller kanske glögglas? Eller så skippar vi efterrätt,..

    Saffranssemifreddo lät ju också gott, men den var inte riktigt kompatibel med mina allergier.

  • annchad 17 december 2009

    jag har oxå funderat på saffranscheesecake men vet inte om det blir för mastigt. kom med lite förslag till oss som inte kan bestämma oss!!!(Y)

  • Beckis83 17 december 2009

    saffransglass?

  • marielotta 17 december 2009

    Vanlig cheescake kanske där du tar hälften digestive och hälften pepparkaka till bottnen.
    Själv tror jag att jag ska ha mandelmusslor m vaniljvisp och rårörda hallon eller jordgubbar

  • Okänd 17 december 2009

    Risgrynsgröt, med gömd mandel och tillhörande grötrim, sirap, kanel och kall mjölk.
    Det lägger sig som bomull ovanpå julmaten!
    Sedan när tomten har varit på besök blir det ju kaffe och tårta.

  • Lenael 17 december 2009

    (L) Givetvis Tomtegröt! Precis som jan-gunnar säger. (Y)

  • snaize 17 december 2009

    Självklart ska det vara Ris á la malta, tomtegröt med apelsinbitar i. :)

  • miramamman 17 december 2009

    Vvi har ofta marängsvich det gillar kidsen, och vi som ätit för mycket av maten vi tar en fruktsallad med lite vispad grädde eller vaniljvisp eller glass. Även om man ätit buken från ryggraden, så är det ju gott med nåt sött efteråt.
    hoppas du hittar nåt som passar er.

  • Arkenstone 17 december 2009

    Jag hade tänkt göra chokladcheescake men sen läste jag den här tråden och det blir såklart Gotländsk saffranspannkaka! Saffran, risgryn och mandel. Det är ju klockrent. Att vi dessutom förälskade oss i Gotland under en semester för ett par år sedan gör ju inte det hela sämre.

    Har längtat tillbaka sen dess...

  • lece 17 december 2009

    En efterrätt som är en aning syrlig och passar bra efter julmaten är yoghurtfromage. Till det kan man ha en jordgubbssås, gjord på mixade frysta jordgubbar och lite florsocker.
    Om man nu behöver ha någon efterrätt överhuvudtaget vill säga.
    I vår familj hoppar vi ofta över den och tar en julfika någon timme efter maten och då kommer många sorter fram av julbaket istället.

  • NicolinaZ 18 december 2009

    Man är ju alltid så MÄTT, och så vill man ha plats för godis och choklad ännu efteråt... Därför är det här vår "all time favourite" på julbordet:
    Luftslott av hallon

    God jul!

  • Okänd 18 december 2009

    Ris à la Malta passar mycket bra som dessert efter annandag juls kalkonmiddag.

  • mafia 18 december 2009

    Oj, hur orkar ni tänka på en massa tunga efterrätter :'(efter all tung julmat. Själv älskar jag Ris a´la´Malta, men jag väljer att äta det en annan gång. Vi var för några veckor sen i Skåne och åt julbord. Jag blev mätt av sill och lax, utan bröd och potatis och hoppade över all varm mat och även "Maltan".
    Om vi ska ha någon efterrätt under julen, brukar jag göra äggost, som inte är så tungt och servera en god sylt till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.