Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdeg!

  • The_mama97mia 28 februari 2010

    Hmmm.. jag får jättebra knaprig tjock skorpa och vill alltid ha ändbitarna...
    Testa att sätta en rågsur från grunden och du kommer bli helt frälst...

  • The_mama97mia 28 februari 2010

    bara en sak till.. att äta surdegsbaket dagen efter, - det funkar bättre att använda defrost på micron än att rosta, blir som nybakt igen...
    bara en 10 sekunder på min

  • mallu16 1 mars 2010

    Om man vill ha bröd med små porer, segt, saftigt och med knaprig skorpa kan jag rekommendera "Surdegs-Martins" honungsbröd som finns i hans bok. Mums!

  • The_mama97mia 1 mars 2010

    Tack för det tipset! Kollar mest på martins blogg...

  • The_mama97mia 2 mars 2010

    .. måste få berätta en glad nyhet...
    Idag skulle Albin (9 år) ha en smörgås med mjukost till sin slål med nudelsoppa. Jag frågade vilket bröd han ville ha, surdeg eller rostbröd (köpt). HAN SA SURDEG!
    Mammahjärtat brast nästanpå... haha...
    Så nu vart det att ta fram bunken igen...

  • Josses 3 mars 2010

    Vad är surdegskultur? Hittade ett recept här på baguetter där det stod så, kan man köpa detta i affären eller är det bara en vanlig hederlig egenkompad surdeg?
    Har tyvärr en armbåge och axel som värker ganska bra emellanåt så jag har lite svårt att planera allt för långt i förväg men om jag nu har tänkt baka på surdeg och har den framme över natten som det står i många recept och inte fixar att baka denna dag kan man bara ställa in den i kylen igen och hoppas det går bättre om några dagar eller måste jag slänga den?
    Är ett bakfreak på allt i vanliga fall.

  • mattant41 3 mars 2010

    Har tagit ut min burk med surdeg ur kylen och matat den så imorgon blir det ett nytt försök.
    Tyckte kanske det var lite dålig fart på degen sist och var nära att kasta den och börja om men nu syndes det att det fanns bubblor när den kom från kylen så han får leva ett tag till.
    Surdeg är det en han eller hon förresten???

  • Majbaggen 3 mars 2010

    Här står det nästan alltid en slatt surdeg på gång - enligt maken i alla fall. Fast han är den största brödkonsumenten i familjen...
    Men jag upplever nästan abstinens när jag inte har någon surdeg/deg på G. Det är konstigt vad man kan bli beroende av {curl-lip}

  • The_mama97mia 3 mars 2010

    Skrivet av Josses den 3 mar 2010

    Vad är surdegskultur? Hittade ett recept här på baguetter där det stod så, kan man köpa detta i affären eller är det bara en vanlig hederlig egenkompad surdeg?
    Har tyvärr en armbåge och axel som värker ganska bra emellanåt så jag har lite svårt att planera allt för långt i förväg men om jag nu har tänkt baka på surdeg och har den framme över natten som det står i många recept och inte fixar att baka denna dag kan man bara ställa in den i kylen igen och hoppas det går bättre om några dagar eller måste jag slänga den?
    Är ett bakfreak på allt i vanliga fall.


    Hej det var många frågor i ett,
    surdegskultur - antar att dom menar vanlig grundsur - finns recept här på MK på vetesur o rågsur.

    Om du sätter en grundsurdeg så tar det typ fem dagar. Sen delar man på grundsuren, bakar på en del o fryser eller sparar resten.
    Jag har en slatt surdeg står i plastbunke i kylen, tar ut den dagen innan jag ska baka, matar på den med en del vatten en del mjöl, låtter stå framme i rumstemp tills det bubblar friskt. Tar en del av den att baka med sen kan jag ställa in den i kylen igen. Ngn skrev att det håller sig 5 v i kylskåp.

  • The_mama97mia 3 mars 2010

    Skrivet av mattant41 den 3 mar 2010

    Har tagit ut min burk med surdeg ur kylen och matat den så imorgon blir det ett nytt försök.
    Tyckte kanske det var lite dålig fart på degen sist och var nära att kasta den och börja om men nu syndes det att det fanns bubblor när den kom från kylen så han får leva ett tag till.
    Surdeg är det en han eller hon förresten???


    Hehe... jag är vad jag bakar - surdeg... Troligen är det en han?
    Hihi.

  • The_mama97mia 3 mars 2010

    Skrivet av Majbaggen den 3 mar 2010

    Här står det nästan alltid en slatt surdeg på gång - enligt maken i alla fall. Fast han är den största brödkonsumenten i familjen...
    Men jag upplever nästan abstinens när jag inte har någon surdeg/deg på G. Det är konstigt vad man kan bli beroende av {curl-lip}


    Hihi, ja join the club... surdegsberoende. Undrar vad vi ska göra för avvänjning? Sötebrödsavdelningen?
    Jag njuter i fulla drag av att gå i surdegsträsket just nu. Sååå spännande.
    Och KUL att den här tråden är igång!

  • Josses 4 mars 2010

    Tack, då ska jag försöka få igång en "suris" endera dagen.
    Kommer nog också att bli insnöad på detta bröd, är en familj som det går mycket mackor varje dag.
    5 personer ( bl.a. 2 tonåringar) och gubben har även mackor med på jobbet.

    Här skiner solen!
    Måste ut med hunden en sväng och lapa lite av denna härliga gula runda ost!

  • mallu16 4 mars 2010

    Beroendeframkallande var ordet!
    Jag bjöd 20 kollegor på två sorters surdegsbröd igår på morgonfikat. Det blev mycket uppskattat och jag blev bombarderad med frågor om surdegskulturer och bakstenar.

  • frucaos 4 mars 2010

    Nu har jag provat tre av Martins(pain de martin) recept - det sista blev väldigt bra, men ack så besvärligt att skiva! Stenhård skorpa och ganska fuktigt innandöme som fastnade på kniven. Tog hela dagen att göra - ca 5 timmar jäsning först ... Men väldigt matigt och mumsigt. Inget för barnen - de klarar inte skorpan!

  • frucaos 4 mars 2010

    Maken hittade förresten en sajt om pizza - tydligen ska pizzabotten göras på surdeg om den ska bli som bäst! http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm om någon blir nyfiken - är på engelska, men en del intressant läsning. Får se om jag orka prova nån gång ...

    En aktiv surdeg kan visst stå upp till en vecka i kylen utan att behöva matas innan användning. Det funkar - jag testade nu sist, då hade jag inte använt den på fem dar, men det gick fint. Får nog se till att mata den nästa gång dock.

  • The_mama97mia 4 mars 2010

    Hmmm... för hård skorpa är ju inte kul... svårt att skiva o så får man vara rädd om tänderna med...
    Här står ett bröd o jäser på plåt, kan knappt bärga mig. SÅ sugen på nybakt.

  • The_mama97mia 4 mars 2010

    Hmmm.. knaprig god skorpa, men... degigt inuti... jaja.. Win some, loose some.
    Smaken var underbar, tror problemet kan ligga lite i att jag packat i mkt godsaker i brödet med, russin, aprikos, nötter...

    Förresten varför blir solrosfrön gröna när man har dom i degen? Tror mig ha sett svaret ngn annanstans, ngn kemisk process? Man ska visst ha i solroskärnor just innan utbakningen. Ska tänka på det nästa gång.

    Får säga till barnen - nej det är inte mögel det är solroskärnor.. hmmm. fräscht va?

  • The_mama97mia 4 mars 2010

    finns det ngt sätt att rädda ett degigt bröd? jag satte in det i ugnen igen men är rädd att det inte hjälper. Tips, någon?

  • zonale 4 mars 2010

    Kan tyvärr inte komma på nåt som räddar ett degigt bröd som redan börjat svalna av en aning. Jag knackar alltid på brödet och låter det ihåligt så är det klart. Tror för övrigt precis som du, mama97mia, att alla dessa godsaker du stoppat i degen förlänger gräddningstiden. Det kan tom vara så att du ska sänka lite på värmen och grädda det längre. {curl-lip}

  • Majbaggen 4 mars 2010

    Jag misslyckades:'( Visserligen blir syrrans hästar glada, men jag fick nog oxå i lite för mycket pumpafrö och linfrö ihop med mycket rågmjöl. Det bidde för kompakt och jäste dåligt. Testade ändå att baka av, för ibland så händer det under i ugnen...
    Men denna gången blev det platt fall. Och jag som har lovat fika imorgon på jobb! Kollegan ska fixa pålägg, så vi får väl sitta och knapra skinkskivor eller något.
    Tog en rövare oxå för jag tog fram surdegsburken igen och matade upp. Satte 250 g av den nya (+ burken) ovanpå eftervärmen av ugen kl. 17.30. Tänkte att om jag har tur så går den igång som bara den och jag kan sätta en deg ikväll vid 21-snåret som får jäsa i natt. Sen in in ugnen direkt imorgon, innan dagislämning. Vad tror ni - kan man lyckas...?
    Och förresten - det snackas så mycket om hur länge en surdeg kan stå utan matning. Hur OFTA kan man mata upp en surdeg???

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.