Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surdeg!

  • mattant41 4 mars 2010

    Avsmakat dagens bröd, lite låga limpor menn jag ändrade mig i sista stund från att göra 2 till istället 3 st så jag får kanske skylla mig själv, annars bra skivor och helt utan smul och detta på ett försök helt utan jäst.
    Tog dock all surdeg för vi har fått mycket matbröd i frysen men nu är jag sugen att prova en vetesurdeg, hmmm, till nästa helg kanske.

  • The_mama97mia 4 mars 2010

    Majbaggen hur ofta kan mata på en surdeg? typ varje dag tror jag?
    Synd att det misslyckades när du lovat fika.
    Köp ett pkt knäckebröd haha..

    Som jag sagt förut, det är i alla fall rätt billigt att misslyckas. Inte lika illa som om det vore oxfilé.

  • idea_ 5 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 4 mar 2010

    Hmmm.. knaprig god skorpa, men... degigt inuti... jaja.. Win some, loose some.
    Smaken var underbar, tror problemet kan ligga lite i att jag packat i mkt godsaker i brödet med, russin, aprikos, nötter...

    Förresten varför blir solrosfrön gröna när man har dom i degen? Tror mig ha sett svaret ngn annanstans, ngn kemisk process? Man ska visst ha i solroskärnor just innan utbakningen. Ska tänka på det nästa gång.

    Får säga till barnen - nej det är inte mögel det är solroskärnor.. hmmm. fräscht va?


    Du tänker på en tråd där någon bakat bikarbonatsbröd med filmjölk och för skoj skull (och för nyttigheten) slängt i solrosfrön, som blev gröna, gjort det själv nån gång också, kommer inte ihåg vad svaret var, men det var, precis som du misstänker någon kemisk reaktion, kanske nått med syrligheten att göra eftersom surdeg gav samma effekt? :s

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    På tal om tillsatser i surdegen.
    Nu har jag satt en skållning, blandade vetekross, klippta aprikoser, linfrö och lite havregyn. På med kokande vatten.
    Låter stå tills det blivit bra temp att baka på. Surdegen står i degskåpet o jäser, nejvars men framme på spisen.
    Jag undrar - NÄR är det bäst att ha i nötter? Om man tänker skållning? Nötter ska väl inte skållas, hur resonerar du med gottis tillsatser i bröddegen?

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    hmmm nu har jag blandat skållning med 1½ dl surdeg, men skötte på med lite vanlig jäst med, sen dinkelmjöl, rågmjöl, rågsikt o vetemjöl. TÄcker med plast o låter stå över natten får se om det tar sig sa mordbrännarn. Degen luktade fantastiskt gott i alla fall. Håller tummarna.

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    Men... vänner.. hallelujahh...
    Nu har jag NÄSTAN lyckats med det ultimata surdegsbaket, MEN... jag tog hjälp av ca 10 g jäst.
    SOm jag skrev ovan så började jag med förstås min vanliga rågsur. Sen skållade jag havregryn, vetekross och linfrön samt klippta aprikoser. Blandade det hela sen o tillsatte då jästmängden, ngn dl vatten till, lite salt, o sen dinkel, rågmjöl, rågsikt o vetemjöl, fick jäsa i bunke några timmar. Bakade ut till två baguetter rätt stora... skårade o blötte med vatten o olja ( med händerna) o sen på med solrosfrön. Gräddade i ugn 250 - sen 200 grader, panna vatten under.
    I med mattermometer i brödet, lät gå upp till över 90, då tog jag ut brödet.

    Mamma MIA! Jag är i surdegsheaven! (A)

  • Majbaggen 6 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 4 mar 2010

    Majbaggen hur ofta kan mata på en surdeg? typ varje dag tror jag?
    Synd att det misslyckades när du lovat fika.
    Köp ett pkt knäckebröd haha..

    Som jag sagt förut, det är i alla fall rätt billigt att misslyckas. Inte lika illa som om det vore oxfilé.


    Det gick bra! Jag hade knäckebröd som reservplan. Eller att köra in på ett bageri på vägen{embarrassed}
    Men jag fick bra skjuts i surdegen som jag matade om och två timmar senare satte jag liknande deg som tidigare. Fick jäsa under natten och på morgonen hade det jäst skapligt. Rundrev ihop två limpor som jag skårade och slängde in i varm ugn, medan vi blev färdiga här på morgonen. Hann slita dem ur ugen innan dagislämning (annars hade de nog varit i svartaste laget...). Hem och hämta varma bröd som senare serverades till överlyckliga kollegor vid tio-snåret.
    Testade igårkväll igen att sätta deg på nymatad surdeg som bara gått igång i ca 3 timmar ovanpå ljummen spisplatta (ugnen under hade använts till kvällsmiddagen). Gick kanonfint, för nu på morgonen blev det 12 "ciabattas". Enormt lös deg gjorde att de blev något platta, men ack så goda och småsega.
    Man lär så länge man lever!(Y)

  • 123Linnea 6 mars 2010

    Kan man köra igång en sur deg på torrjäst?

  • The_mama97mia 6 mars 2010

    Skrivet av 123Linnea den 6 mar 2010

    Kan man köra igång en sur deg på torrjäst?


    Har du en bra grundsurdeg behöver du ingen jäst alls, det är det som är poängen!
    Vill du mata på surdegen med extra jäst måste det väl gå lika bra med (selleri) torrjäst, men jag skulle lösa upp den i varmt vatten för sig så man inte riskerar att överhetta surdegen?
    Vet inte om det var det du menade?

  • 123Linnea 6 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 6 mar 2010

    Skrivet av 123Linnea den 6 mar 2010

    Kan man köra igång en sur deg på torrjäst?


    Har du en bra grundsurdeg behöver du ingen jäst alls, det är det som är poängen!
    Vill du mata på surdegen med extra jäst måste det väl gå lika bra med (selleri) torrjäst, men jag skulle lösa upp den i varmt vatten för sig så man inte riskerar att överhetta surdegen?
    Vet inte om det var det du menade?


    Nej, jag har ingen surdeg alls.

  • The_mama97mia 6 mars 2010

    http://www.matklubben.se/recept/surdegsbroed_av_raag_72331.html

    http://www.matklubben.se/recept/surdeg_18694.html

    två varianter på grundsur, jag rekommenderar att du provar, OK det tar 4-5 dagar att komma igång med grundsuren. Men sen har du den, i evighet, amen...

    Vill du testa ngt som går fortare o ändå påminner om surdegsbröd kan du prova
    http://www.matklubben.se/recept/baguette_med_rustik_karaktaer_40868.html
    men här kanske det kan bli knepigt med torrjästen, tror det kan funka ändå bara man ger det tid att komma igång och bubbla friskt.

    Lycka till, join the surdegsclub!

  • The_mama97mia 6 mars 2010

    Det finns otroligt mkt skrivet om surdeg, här är ännu ett recept på grundsur.

    http://www.alltommat.se/recept/grundrecept-för-vete-och-rågsurdeg-7797

  • 123Linnea 6 mars 2010

    {dazed}Jaha ja! Fick liksom för mig att man startade den grundläggande surdegen med lite jäst, men att man inte behövde det sen eftersom surdegen sen kunde användas som jäst. Vet inte vad jag fått det ifrån?!

  • The_mama97mia 6 mars 2010

    Det beror på vad för recept man läser, är det poolish eller "fusksurdeg" eller fuskstart...

    Förlåt att jag missionerar så, men ni vet chatten och surdeg - det är mitt liv desse... *ler*

  • zonale 6 mars 2010

    Även jag har hittils alltid tillsatt en liten flisa jäst som en sista hjälp åt surdegen. Nu har jag en rågsurdeg på gång som jag efter helgen ska baka limpor av...utan tillsats av jäst. Spännande...:)

  • Ulrika91 6 mars 2010

    Jag har ingen baksten eller en sten att ha i ugnen över huvud taget. Är det nåt jag måste ha eller räcker det med en plåt?{question}

  • The_mama97mia 6 mars 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 6 mar 2010

    Jag har ingen baksten eller en sten att ha i ugnen över huvud taget. Är det nåt jag måste ha eller räcker det med en plåt?{question}


    Du måste inte ha baksten. Räcker bra med plåt. Men ett tips är att ha en plåt underst med vatten på - ger ånga som ger en härlig skorpa på brödet sen.

  • Majbaggen 7 mars 2010

    Ett annat matnyttligt tips är att ha plåten i ugnen medan den blir varm. Ha bördet på papper/silicon. För över på VARM plåt, då reser de sig bra (bättre?).

  • poffa 7 mars 2010

    Skrivet av idea_ den 5 mar 2010

    Skrivet av mama97mia den 4 mar 2010

    Hmmm.. knaprig god skorpa, men... degigt inuti... jaja.. Win some, loose some.
    Smaken var underbar, tror problemet kan ligga lite i att jag packat i mkt godsaker i brödet med, russin, aprikos, nötter...

    Förresten varför blir solrosfrön gröna när man har dom i degen? Tror mig ha sett svaret ngn annanstans, ngn kemisk process? Man ska visst ha i solroskärnor just innan utbakningen. Ska tänka på det nästa gång.

    Får säga till barnen - nej det är inte mögel det är solroskärnor.. hmmm. fräscht va?


    Du tänker på en tråd där någon bakat bikarbonatsbröd med filmjölk och för skoj skull (och för nyttigheten) slängt i solrosfrön, som blev gröna, gjort det själv nån gång också, kommer inte ihåg vad svaret var, men det var, precis som du misstänker någon kemisk reaktion, kanske nått med syrligheten att göra eftersom surdeg gav samma effekt? :s


    Har för mig att det bildas någon form av cyanid, dock i så små mängder att det är helt ofarligt.

  • sikaal 7 mars 2010

    Nja, tror du det är cyanid? Är det inte bara en ändring av PH, från basiskt till surt? De flesta kommer väl ihåg kemilektionernas lakmuspapper! Helt ofarligt i alla fall.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.