Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat till fattig student?

  • rebeccae 1 februari 2010

    Hej Hej!
    Jag är en fattig student som älskar mat, problemet är att jag är trött på den "vanliga billiga studentmaten".
    Någon där ute som har något härligt billigt recept att dela med sig med?
    Får dock inte innehålla potatis då jag är allergisk mot det :(

    Ha det superbra!
    /becca

  • Mistys 1 februari 2010

    Varm tonfiskgryta

    Detta tycker vi i våran familj mycket om. Enkelt,billigt och snabbt. Nyttigt.
    Men smaken är ju olika och svårt att rekomendera mat till andra :(

  • Erajscha 1 februari 2010

    Nåt av dessa kanske kan funka? De räcker till mer än en måltid och funkar utmärkt att micra för de dagar man inte orkar laga mat. Och pannkakor/ugnspannkaka är billig mat också.

    Amerikansk korvpanna

    Cottage Pie

  • monfo 2 februari 2010

    Matiga soppor är billigt tex nudelsoppa med kyckling (köp kyckling när det är extrapris)
    Minestrone eller varför inte en Grön eller gul ärtsoppa

  • boz1965 2 februari 2010

    Jag svarar dig som jag svarade "festklasse" i en liknande tråd:

    Mitt bästa tips är helt enkelt att jaga "röda lappar", dvs varor med nersatt pris. För att butiken ska få lov att sätta röd lapp på en vara måste den vara sänkt minst 10% från ordinarie pris.

    Leta också efter "kort datum" och köp mycket av detta och frys in. "Kort datum" innebär att bäst-före-datumet ligger alldeles om hörnet, men marginalerna är alltid väl tilltagna så varan är inte dålig för att bäst-före är uppnått. Är det däremot "sista förbrukningsdag" ska man inte köpa det, för då är det det som gäller, men "bäst-före" är OK. Viktigt att skilja på dessa två begrepp.

    Butikerna har oftast också billiga pastamärken som man kan köpa. Den billiga pastan är oftast lika bra som den dyra, det är bara det att den kommer från en mindre känd tillverkare som inte lägger stora pengar på reklam som måste tjänas in igen och därför syns på prislappen.

    Billiga konserver finns oftast också. T.ex. krossade tomater, champinjoner på burk, tonfisk, mm.

    Som sagt: Håll ögonen öppna och köp så mycket du har råd med just vid det tillfället. Torra varor och konserver "äter inte bröd", de kan stå länge i skafferiet. Handla aldrig hel- och halvfabrikat, då blir du verkligen blåst på pengar. Det är ALLTID billigast att laga från grunden själv. Och du har ju massor av recept här. Det är bara att "go crazy"...

    Och var inte rädd för att testa nya saker bara för att du är "grön" i köket - övning ger färdighet. Tore Wretman var också nybörjare en gång i tiden...

  • tojve 2 februari 2010

    är du allergisk mot alla rotfrukter eller bara potatis? Om det bara är potatisen skulle jag, som student, tipsa om att göra rotfrukter i ugn. Billiga råvaror, håller sig länge i kylen innan och enkelt att göra; Bara att dela i lagom bitar, ringla olja över och sedan in i ugnen (30 min, 225 grader typ. rör om då och då, strö lite oregano eller annan krydda över efter halva tiden). (Y)

    Finns även goda soppor att göra på rotfrukter, kan man laga mycket av och frysa in utan att det kostar speciellt mycket.

    Gillar man kyckling är det bra att hålla ögonen öppna i olika affärer. Våran lokala ICA har billigt billigt på kycklingdelar som man sedan kan göra i ugn, om man inte vill köra dyra filéer.

    Är man trött på färdigkryddade nudlar så blanda vanliga nudlar med stekt kyckling (i småbitar), grönsaker och liknande. Häll soya och sweet chili-sås över, och blanda. Mums!

  • rebeccae 14 februari 2010

    tack för massa svar!
    :D

  • Mistys 14 februari 2010

    Visst fick du lite tips men tror säkert att alla MK-are har fler. Bra tråd detta för alla som vill spara en slant men ändå äta gott.
    Läste i dagens bilaga till en kvällstidning om en tvåbarnsmamma som har köpstopp för att spara pengar till att laga ett hustak. Jag har också köpstopp men av en annan anledning. Så jag läser alla spartips med stort intresse då mitt mål är att spara ihop så mycket pengar jag kan.
    Man brukar ju säga att det är inte inkomsterna man blir rik på utan utgifterna. Så sant.
    Det jag har gjort är att jag bestämt vad maten får kosta i förväg. Lagt undan denna summa direkt lönen kommer och sen är det bara att "rätta munnen efter matsäcken". Gissa om en åtstramad budget sätter fart på fantasin. Kan säga att vi äter bättre,mer varierat och godare idag än innan trots mindre matkassa. Vi har helt enkelt varit tvungna att göra allt från grunden i matlagningen, så lite halvfabrikat som möjligt. Det har varit ett roligt , gott och lärorikt år.
    Så mitt tips till dig är: Bestäm vad maten får kosta. Lägg dessa pengar i en " matplånbok" eller sätt in dom på ett speciellt matkonto. Lova dig själv att detta är vad maten får kosta och lägg inte på mer pengar om du slarvat utan använd fantasin till att laga på det som finns hemma istället. Ibland kanske man handlar lite i onödan bara för att.........
    Har du varit duktig en månad och har lite extra kvar, frestas inte att köpa lyxigare mat eller helfabrikat utan spar det istället till ett speciellt tillfälle. En fest eller födelsedag eller liknande. Då känns det inte lika tungt.

    Hoppas fler har bra tips till dig ( och mig) Lycka till.

  • hillan66 14 februari 2010

    Att laga egen mat och inte köpa halvfabrikat är det klart billigaste sättet. Att laga flera portioner åt gången är klart lönsamt. Frys in i portionsförpackningar.

    Chili con carne och köttfärssås är sånt som funkar att frysa utan att det blir tråkigt när man tinar upp det igen!

    Här får du ett recept på en pastasås som är jättegod ( i mitt tycke) och som går att göra både som liten sats och stor sats utan att man ruinerar sig! Lycka till! :D

    Vegetarisk pastasås med vitlökspaprika

  • bakamonkeyprincess 14 februari 2010

    Baljväxter är jättebilligt och nyttigt på samma gång, bra att dryga ut soppor, grytor o.dyl. med. Om man gillar det vill säga :p

  • Penne 14 februari 2010

    Jag lagat nåt jättesimpelt och såååå gott här om kvällen. Man kan inte tro att det är nåt särskilt men det var super. Jag kokade potatisskivor och lökskivor och morotsskivor i buljong. Jag såg att du var allergisk mot potatis men då kanske du kan ta ris eller pasta istället. Sedan stekte jag köttfärs, hade på massa "kött och grillkydda", tror det var den som gjorde den goda smaken så glöm inte den! Hade i en msk matpure och lite soja sedan hade jag i färsen i potatisen och lite majs o så blev det som en köttfärsgryta. Billigt, och det blev mkt mat. Till det hade jag strimlad vitkål och kokad broccoli. Man kan ju ha i ännu mer grönsaker, böner eller liknande. Men det var billigt och inte så tråkigt som det låter utan jättegott.

  • jimboz 14 februari 2010

    Farsans Pastasallad

  • LEDIVO 14 februari 2010

    Några tips med köttfärs och någon med kyckling - Köp när det är extrapris.
    Chili con carne på mitt vis
    Färspannkakerulle
    Korv- och grönsaksgryta
    Till denna får du använda mer rotsaker istället för potatis
    Thaiwok med kyckling och nudlar
    Ugnspannkaka med bacon

  • palindrom 14 februari 2010

    Mina bästa tips:

    Välj råvaror efter säsong, tillgången gör dem billiga. Miljövänligt dessutom. Nu i februari kan du prova rödkål, jordärtskocka, brysselkål, äpple, apelsin, och som alltid lök, morot och kålrot.

    Dryga ut mycket mat, t.ex. köttfärssås, med rivna morötter och vitkål.

    Spana efter mejeri- och charkvaror på halvpris. Tillagar du dem hyfsat snart är det inga problem.

    Som någon skrev ovan, rotfrukter i ugn är billigt och lyxigt. Med lök och vitlök. Lite olja, salt och peppar, kanske citron, fetaost, timjan...

    Omelett fylld med det man har hemma; grönsaker och bönor ur frysen, soltorkade tomater, kanske lite couscous som blivit över osv.

    Släng ingen mat (om den inte blivit dålig). Det mesta går att frysa in, är det lite kan man spara småbitar av korv eller kött till en pytt-i-panna, grönsaksbitar till risotto, pasta till gratäng eller lasagne etc. Mjuka morötter blir krispiga igen om de får ligga i vatten över natten. Eller släng dem i en gryta bara.

    Woka strimlad morot och vitkål, kanske broccolibitar, smaksätt med soja och sesamolja, servera med nudlar.

    Strömming är riktigt prisvärd fisk. Det ska ju vara grönt ljus att köpa den också.

    Ris, majs och bacon eller baljväxter. Baljväxter är billigt och gott (särskilt om du blötlägger själv). Bulgarisk linssoppa är en kulinarisk höjdare! Minska mängden vätska om du hellre vill ha en gryta (jättebra som "köttfärssås"). Annars vill jag slå ett slag för just soppor, man kan göra mycket åt gången och stoppa i nästan vad som helst. Det dumma är bara att det inte funkar så bra i matlåda. :) Men du har ju middagen fixad i alla fall. Gul ärtsoppa är bland det billigaste man kan äta (om du gör från paket) och riktigt välsmakande. Liksom löksoppa, och morotssoppa med röda linser och nån smaksättning, typ ingefära.

    Variera ugnspannkakan med olika innehåll, t.ex. hackade nötter, torkade plommon i bitar och paprikapulver. Eller strimlad morot (igen), haricots verts, majs och mycket fransk senap.

    Man kan tjäna en hel del pengar på att inte köpa limpa, utan ha hårdbröd som bas och baka eget när man vill äta mjukt - lyxigt och billigt.

    Gå inte på allt som står i recepten. Fettreducerade produkter som matlagningsgrädde blir dyrare än vispgrädde - köp den fetare och blanda ut och red vid behov. Istället för matlagningsyoghurt kan man använda vanlig naturell.

    Alfalfagroddar! Fiberrikt = mättande. Superenkelt att grodda själv året om, så har man alltid fräscht pålägg till mackan. Eller i sallad.

    Ja, det finns många sätt att minska utgifterna... Jag har kört med dessa knep under några år som student. Har haft låga matkostnader, och då har jag ändå satsat på mycket ekologiskt. :D

    Lycka till!

  • asasto 14 februari 2010

    Indiska ägg i currysås.

    6-8 mjukkokta ägg
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    smör
    5-6 hela kardemummakapslar
    1-2tsk riven ingefära (tips ingefärsknölar kan läggas i frysen och går bra att rivas frysta)
    2-3 hela kryddnejlikor
    2tsk curry
    1burk krossade tomater
    1dl matlagningsyoghurt el några msk creme fraiche
    1tsk gurkmeja
    (1-2 msk hackad mango chutney)

    Fräs den hackade löken/vitlöken glansig, lägg ner kryddorna och fräs någon minut, slå på tomaten och red med yoghurt/creme fraiche. Koka runt 10min smaka av med lite mer kryddor kanske salt och sånt + vill man ha hetta kan man ha i chili. Lägg sedan ner de skalade äggen och låt dem bli varma några minuter. Servera med ex ris, bulghur eller bröd. Själv gör jag en typ av egna chapatis som jag äter till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.