Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Påskmat....vad skall DU bjuda på?

  • julisten 4 april 2012

    Jag letar efter lite tips om en påskmeny till långfredagen. Det finns ju många recept att välja bland, men jag har lite svårt att komponera ihop ett läckert meny.

    Vi kommer att vara 6st vuxna och 4st barn och jag vill göra något med SJÄL som ändå andas lite påsk.

    Kom igen alla duktiga menyförfattare...

    Tack på förhand!!!

  • Amika 4 april 2012

    Vi ska bryta lite tradition i vår familj. Vi är så trött på att man äter samma mat vid både jul och påsk i stort sett, så vi ska ha italiensk buffé. Olika italienska rätter som man kan ha som plockmat. :)

  • husmusen88 4 april 2012

    Blir ingen påskmat i år, kommer vara hemma med sambon bara. Möjligtvis köper vi lite lax och någon sillburk, men det är allt.
    Silltårta är annars ett bra alternativ!

  • sikaal 4 april 2012

    Vi skall ha lutfisk med tillbehör, troligen äggost till dessert. Vanlig långfredagsmat hos oss, men jag antar att det inte hjälper dig ett dugg!
    Lycka till med "komponerandet".

  • Mistys 4 april 2012

    Vi ska ha buffé

    2 sorters sill, matjesill,gräddfil, gräslök,kokt potatis, kokta ägg med räkor och majonäs

    Dubbelmarinerad fläskfilé

    Kall inkokt lax

    med denna sås till

    Godaste romsåsen till fisk eller bakad potatis

    Ljummen sparrispotatissallad

    Västerbottenostpaj

    Sen blir det ostbricka med bla

    Johannas varma Brietårta


    Till kaffet blir det sen

    Lime- och vaniljkräm med färska bär

    Vegetarianerna får dubbelmarinerad qournfilé, marinerade kronärtskockshjärtan, västerbottenostpaj, potatissalladen med sparris, kokta ägg med veg röd rom och ostbrickan.

    Så vi ska nog bli mätta och nöjda.

    Så skönt med mat som alla ska förberedas på fredag. Då får vi alla sitta ner runt bordet på påskafton.

  • Cassiopeya 4 april 2012

    Skrivet av Misty09 den 4 apr 2012



    Jösses vilken meny Misty09! Imponerande verkligen, och vad sugen jag blir när jag läser allt gott ni ska smaska på {eat}\o/

  • Mistys 4 april 2012

    Skrivet av Cassiopeya den 4 apr 2012

    Skrivet av Misty09 den 4 apr 2012



    Jösses vilken meny Misty09! Imponerande verkligen, och vad sugen jag blir när jag läser allt gott ni ska smaska på {eat}\o/


    \o/

    Vi är två familjer som ska hjälpas åt att laga och egentligen är det ju bara filé, lax och paj som ska lagas. Sill och ost mm köps färdigt så det går nog fort och smidigt ändå.
    Glad påsk allihop{eat}

  • julisten 4 april 2012

    Skrivet av Amika den 4 apr 2012

    Det låter gott - också lätt att förbereda i förväg, eller hur?

  • julisten 4 april 2012

    Skrivet av sikaal den 4 apr 2012

    Jodå, tack!

  • julisten 4 april 2012

    Skrivet av Misty09 den 4 apr 2012

    Vi ska ha buffé

    Wow, tack så mycket! Det ser väldigt gott ut - gillar att du så noga planerar även för vegetarianer :)

  • Amika 4 april 2012

    Skrivet av julisten den 4 apr 2012

    Skrivet av Amika den 4 apr 2012

    Det låter gott - också lätt att förbereda i förväg, eller hur?



    Ja, det är väldigt lätt att förbereda i förväg. :)
    Det mesta är ju kallskuret. Och pastan som vi kokar serveras med pesto bara, så det går snabbt att göra i ordning. :)
    Samma sak med salladerna som vi gör i ordning, de är också lätta att göra i ordning samma dag eller kvällen innan. Enda man ska göra samma dag egentligen är att koka pastan, den ska ju vara varm och salladen med ruccola i måste ju blandas i ordning samma dag för att inte bli sunkig. :)

  • frele1 4 april 2012

    En trerätters middag blir det på långfredagen. Förrätt: Hummersoppa med ostpinnar, huvudrätt: honungsmarinerad lax med sparris och hollandaissås, efterrätt: hallonmousse med färska bär. Har aldrig lagat något av det så det ska bli spännade:)

  • chrisq 4 april 2012

    (L) blir ingen påskmat i sverige försvinner ett tag

  • safir74 4 april 2012

    Långfredag är bara jag och dotra hemma så det vanskas tacos till middag.
    Till lunch på påskafton blir det ägghalvor samt en salami och briepaj. Till middag serveras vitlöksspäckad lammstek, rödvinssås och till det troligen ugnsrostad sötpotatis.

  • Hilda77 4 april 2012

    Skrivet av julisten den 4 apr 2012

    Jag letar efter lite tips om en påskmeny till långfredagen. Det finns ju många recept att välja bland, men jag har lite svårt att komponera ihop ett läckert meny.

    Vi kommer att vara 6st vuxna och 4st barn och jag vill göra något med SJÄL som ändå andas lite påsk.

    Kom igen alla duktiga menyförfattare...

    Tack på förhand!!!

  • 7201 5 april 2012

    {party} Jag kommer bjuda på...Revbenspjäll ,kokt potatis,Campinjonsås i krustader,
    Laxmousse med romsås, Sill, Sillsallad, Crabsticks Paj, Helgskinka,,Finsk Kålrotslåda
    , Ägghalvor med kaviargrädde, Rökt Hamburgerkötts canapeer, mm. Riktigt längtar efter all god mat (L)(L)(Y) GLAD PÅSK ALLA !!! :0)

  • Dintan 5 april 2012

    Skrivet av frele1 den 4 apr 2012

    En trerätters middag blir det på långfredagen. Förrätt: Hummersoppa med ostpinnar, huvudrätt: honungsmarinerad lax med sparris och hollandaissås, efterrätt: hallonmousse med färska bär. Har aldrig lagat något av det så det ska bli spännade:)


    Du måste tala om hur det gick sen!

    Glad Påsk och lycka till!

  • julisten 5 april 2012

    Skrivet av chrisn den 4 apr 2012

    (L) blir ingen påskmat i sverige försvinner ett tag


    Enjoy!!!! {kissing}

  • julisten 5 april 2012

    Skrivet av frele1 den 4 apr 2012

    En trerätters middag blir det på långfredagen. Förrätt: Hummersoppa med ostpinnar, huvudrätt: honungsmarinerad lax med sparris och hollandaissås, efterrätt: hallonmousse med färska bär. Har aldrig lagat något av det så det ska bli spännade:)


    Det låter väldigt gott! Berätta gärna hur det gick :)

  • julisten 5 april 2012

    Skrivet av 7201 den 5 apr 2012

    {party} Jag kommer bjuda på...Revbenspjäll ,kokt potatis,Campinjonsås i krustader,
    Laxmousse med romsås, Sill, Sillsallad, Crabsticks Paj, Helgskinka,,Finsk Kålrotslåda
    , Ägghalvor med kaviargrädde, Rökt Hamburgerkötts canapeer, mm. Riktigt längtar efter all god mat (L)(L)(Y) GLAD PÅSK ALLA !!! :0)


    Det låter gott! Dina gäster kommer att känna sig VÄL ompysslade (Y)
    Hittar man alla recept här på matklubben?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.