Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Påskmat....vad skall DU bjuda på?

  • 7201 5 april 2012

    Skrivet av julisten den 5 apr 2012

    Skrivet av 7201 den 5 apr 2012

    {party} Jag kommer bjuda på...Revbenspjäll ,kokt potatis,Campinjonsås i krustader,
    Laxmousse med romsås, Sill, Sillsallad, Crabsticks Paj, Helgskinka,,Finsk Kålrotslåda
    , Ägghalvor med kaviargrädde, Rökt Hamburgerkötts canapeer, mm. Riktigt längtar efter all god mat (L)(L)(Y) GLAD PÅSK ALLA !!! :0)


    Det låter gott! Dina gäster kommer att känna sig VÄL ompysslade (Y)
    Hittar man alla recept här på matklubben?

    Tror inte det men Finsk Kålrotslåda finns några recept på.
    Revbenspjäll gör vi alla olika :) Champinjonsåsen har jag lagt ut här på MK se mina recept..Sillsalladen gör jag med Majonnäs,ketchup,inlagd sill,purjolök,hackade ägg..
    allt blandas ett dygn innan...garnera med ägg och tomatklyftor.
    Crabstickspaj= grädda klart ett pajskal och gör en röra på cremefraishe,hackade crabsticks,majs,ärtor,vitlök,dill,lite chilisås,cayennepeppar,purjolök,salt,sv.peppar ev.räkor och kräftstjärtar.Röran hälles i kallt färdiggräddat pajskall strax innan servering.(röra ska gärna dra ett dygn) Garnera med physalis,äggklyftor,kräftstjärtar,dill och citron {eat}

  • boz1965 5 april 2012

    Det ska inte bjudas på någonting alls. Jag "bojkottar" påsken i år och "firar" med att inte fira... ;)
    Inte för att jag har nåt emot påsken som sådan, men för tillfället är jag lite trött på högtider som bara går ut på att proppa foderluckan full. Jag kommer att slappa och ta det lugnt med god mat i lagom mängd hemma - utan gäster. Det är klart att det blir både ägg och sill, men det är mat som jag inte begränsar till de stora högtiderna utan det kan jag äta närhelst andan faller på.

    GLAD PÅSK till er alla - hur ni än firar den! :)

  • MosterNettan 6 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 5 apr 2012

    Det ska inte bjudas på någonting alls. Jag "bojkottar" påsken i år och "firar" med att inte fira... ;)
    Inte för att jag har nåt emot påsken som sådan, men för tillfället är jag lite trött på högtider som bara går ut på att proppa foderluckan full. Jag kommer att slappa och ta det lugnt med god mat i lagom mängd hemma - utan gäster. Det är klart att det blir både ägg och sill, men det är mat som jag inte begränsar till de stora högtiderna utan det kan jag äta närhelst andan faller på.

    GLAD PÅSK till er alla - hur ni än firar den! :)


    Tack detsamma TheBoz!

  • MosterNettan 6 april 2012

    Min syster och svåger har flyttat till Beijing på tre år, Då träder mostern in och bjuder mina "föräldralösa" syskonbarn på påskbuffé, nåt barnbarn kommer också. Min påskbuffé är ganska tradionell och äntligen färdigplanerad. Så här ser den ut:

    Picklessill, min systerdotter fixar den och ev övriga sillar.(Jag hoppar över sillen)
    Skinka
    Rostbiff, egenhändigt tillverkad.
    Potatissallad, som tillsatts med soltorkade tomater och oliver
    Tomatsallad
    Ruccolasallad a la Ernst
    Ägghalvor, rostade bröd i trekanter, våffelhjärtan och krustader att fylla med tillbehör efter egen smak; räkor, rom, majonnäs, rödlök, skagenröra
    Janssons frestelse
    Köttbullar
    Prinskorv
    Potatis

    Glad Påsk!

  • mattjejen 6 april 2012

    Hade inte tänkt göra nån påskmat men så kom ena sonen(20 år) å sa att han va sugen på påskmat:) Så jag tänker ställa fram det här:

    Inlagd sill (min mamma har gjort)
    Gravad lax med gravlaxsås (min mamma har gjort)
    Ägghalvor med kaviar, skagen å majonäs å räkor
    Kajsa Wargs kryddskinka
    Marinerad kyklingfilé
    Ugnsstekt lax
    Potatis
    Sallad
    Pastejtårta
    Ost
    Leksands fäbodknäcke
    Något mjukt gott bröd
    och till efterrätt serverad den här
    Halloffeepaj

    Glad Påsk önskar jag alla!

  • busan37 6 april 2012

    Jag är ensam i påsk, sonen är hos sin pappa och "guben" är på sjukhus så det blir inget påskbord

  • tojve 6 april 2012

    Jag ska fira tillsammans med en massa familjemedlemmar och bjuda på en förrätt och en efterrätt. Till efterrätten på påskdagen hade jag tänkt göra en prinsesstårta (http://www.ica.se/Recept/snyggaste-prinsesstartan-714798/) men jag behöver er HJÄLP:

    Är det någon av er som vet ifall det funkar att göra bladen till tårtan i sugarpaste redan idag och förvara dem till söndag utan att de torkar eller är det absolut bästa att jag gör dem på söndag? hade varit så skönt att ha dem klara men vill inte ta en onödig risk... Inget kul att stå där på söndag med stenhårda blad och rosor

    Något som har erfarenhet och som vet?
    Väldigt tacksam för hjälp!

  • Sigvi 6 april 2012

    Blir en relativt enkel påskmiddag med mina föräldrar o farmor o faster. Väldigt lättlagat också, om än lite pillrigt!

    - Till förrätt blir det Västerbottensostpaj i portionsformar, som står i flätade små korgar. Som toppdekoration till pajerna har jag snidat kycklingar av rå potatis som jag ska koka. Det blir även en sån där oval tomat som får symbolisera ett ägg. Osså lite dill förstås, så man får något grönt! :-)

    - Till varmrätt blir det hel ugnsstekt lax med täcke av pesto o creme fraiche. Kantad utav Potatisrosor med vitlök, och ägghalvor med nån fyllning. Osså lite sill på sidan av, för det vill farmor ha. {clap}

    - Till efterrätt blir det hela päron kokade i lingondricka, kanel o stjärnanis. Egentligen ganska höstig/julig efterrätt, men den var så färggrann o päron är ju ägglika till formen så vi tänkte vi skulle testa nåt nytt bara för kul. Behöver ju inte vara så noga... I påsk äter man ju så mycket sött ändå, så lingon känns som en ganska trevlig smakbrytning mitt i alltihop! ;-) Serveras med grädde

    Som dryck pular jag karaffen full med citron o limeskivor, gott osså glittrar det fint i vårsolen. Påskmust tror jag vi skippar.

  • Erajscha 6 april 2012

    Vi har delat upp det så att vi fixar påsklunchen och min bror fixar kvällsmaten.

    Vi kommer att bjuda på:
    sill
    dillkokt färskpotatis (om än cypriotisk)
    kallrökt lax
    romsås
    hemgjorda köttbullar
    prinskorv
    svamppaj
    crabfishpaj
    skagenmoussetårta
    ägghalvor med räkor på

  • Mistys 7 april 2012

    Skrivet av Mistys den 4 apr 2012

    Vi ska ha buffé

    2 sorters sill, matjesill,gräddfil, gräslök,kokt potatis, kokta ägg med räkor och majonäs

    Dubbelmarinerad fläskfilé

    Kall inkokt lax

    med denna sås till

    Godaste romsåsen till fisk eller bakad potatis

    Ljummen sparrispotatissallad

    Västerbottenostpaj

    Sen blir det ostbricka med bla

    Johannas varma Brietårta


    Till kaffet blir det sen

    Lime- och vaniljkräm med färska bär

    Vegetarianerna får dubbelmarinerad qournfilé, marinerade kronärtskockshjärtan, västerbottenostpaj, potatissalladen med sparris, kokta ägg med veg röd rom och ostbrickan.

    Så vi ska nog bli mätta och nöjda.

    Så skönt med mat som alla ska förberedas på fredag. Då får vi alla sitta ner runt bordet på påskafton.



    Nu är det mesta klart;) Fläskfilén är lagt i marinad nummer 2 och väntar bara på servering, laxen ligger också och gottar sig. Romsåsen gjordes i går. Vaniljpuddingen i morse, står nu i vackra glas för att stelna. Det som är kvar är potatissalladen och Brietårtan men de ska göras precis innan servering. Lite köttbullar stektes också i morse ( backup till kräsna barn ) Enklare påsk än i år kan det inte bli. I år ska jag inte springa från bordet för att fixa varmrätt Glad och god påsk allihop{eat}

  • bitten56 7 april 2012

    Det blir buffé.
    Janzons Frestelse, ägghalvor med majonnäs med räkor och svart rom, räkpaj, ägglåda,kycklingklubbor,köttbullar, prinskorv, 2 sorters sill ,och vitlöksbröd till.
    Dryck: Öl, vin eller borgsvatten.

  • AngelasHeavenPunktCom 17 mars 2016

    Påskbufféns sötaste ägg

    Jag gör alltid en stor buffé med bland annat de här söta kycklingarna.

  • Rajdon 19 mars 2016

    Smulade Kokta ägg med ägglikör till punchglass

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.