Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Manualen, så här ska recepten se ut för att underlätta för oss som godkänner

  • MammaModesty 6 april 2008

    puff

  • Wombat04 7 april 2008

    Puff

  • zonale 7 april 2008

    Och puff!:)

  • enAnnan 7 april 2008

    Vad bra att ni puffar denna, för det är en viktig tråd.
    Ju mer vi alla hjälps åt, desto bättre blir ju denna underbar sida!!
    :p

  • vanillalover 7 april 2008

    *puff*

  • vanillalover 7 april 2008

    Nu behöver vi nog inte puffa mer....manualen ligger där när man ska skriva in ett nytt recept. I och för sig som en "dold länk", men folk fattar väl det?
    Jag har själv skrivit meddelanden till en del här (speciellt yngre medlemmar) och försökt förklara det här med dubletter. Tror dessvärre inte de yngre läser trådarna precis...
    Hoppas vi får bukt på det här snart, blir själv ganska irriterad när man ser ett nytt recept av tex. kladdkaka eller Tacogratäng ännu en gång...om och om igen... :'(
    Ha en underbar mat-vecka där ute i Sveriges avlånga land!!
    /Marie

  • enAnnan 7 april 2008

    Vi som godkänner recept ser att manualen vare sig läses eller följes tyvärr.
    Och då menar jag naturligtvis inte att allting måste vara rätt,
    men det märks tydligt.

    Jag tror inte att det har ett dugg med åldern att göra, eller rättare sagt så vet jag det.

  • enAnnan 7 april 2008

    Skrivet av Fiona den 4 apr 2008

    Håller med om och tycker allt är bra utom det sista...(N)
    Spaghetti & köttfärssås tycker jag borde vara acceptabelt.

    Annars bara bra!(Y)


    Mycket handlar ju inte bara om "rätt" svenska, utan att recepten ska se hyfsat lika ut. Som i en kokbok eller en mattidning vill vi ha lika uppställning och skrivsätt.
    Det ser bättre ut om alla använder och, istället för & ibland och o ibland...

    Det är ju även därför vi ber er att ändra i de gamla recepten om ni vill och orkar, så att sammanställningen på våra recept hör ihop.
    :)

  • lennali 7 april 2008

    Pushar upp denna tråd

  • MammaModesty 7 april 2008

    idag har jag inte alls fått skicka tillbaka så många recept.. så denna tråd kanske ändå ska puffas upp lite då och då... så stort tack till er som läser den.... manualen alltså.. (Y)

    och nu ska ni få ett tips av mig för jag vet att många har svårt för om det ska vara stor bokstav eller liten... (iaf hade jag det innan) när det gäller ingrediens listan..
    om det är en siffra först ex: 2 dl så ska resten skrivas med små bokstäver, däremot om det börjar med en bokstav ex: Salt då ska det vara storbokstav

    2 dl vetemjöl
    2 dl mjölk
    Salt
    Smör, till stekning
    3 ms kaffe
    Rivet skal av 1 appelsin

  • MammaModesty 7 april 2008

    för er som undrar vad 3ms kaffe är så är det ett alldeles eget mått.. *ler* nejdå... jag missade en bokstav bara.... :p

    kan tala om oxå när det fäller gamla recept som innehåller måttenheten kkp såär det jätte bra om ni skriver dit att 1kkp = ca 1½ dl, jag tycker det är trevligt om vi kan bevara gamla recept och deras måttenheter.

  • zonale 7 april 2008

    Har alltid funderat på det där med tex 1 kkp. Finns många olika storlekar på kaffekoppar. Lättare:) då med 1,5 dl.

  • zonale 7 april 2008

    Apropå stavfel så är det nog ingen som är helt felfri. :)

  • MammaModesty 7 april 2008

    Skrivet av hubert06 den 7 apr 2008

    Apropå stavfel så är det nog ingen som är helt felfri. :)


    nä inte jag iaf... jag brukar säga att jag skriver som jag förtjänar... =) har lite bråttom med fingrarna ibland på tangentbordet... :D

  • zonale 7 april 2008

    Självklart ska vi ha en mall, självklart ska vi ha ett vårdat språk och självklart ska vi gå igenom recepten noga innan vi spar dem. Men påpekas bör också att det inte är lika lätt att författa ett recept utifrån egna anteckningar som kanske har gjorts för många år sedan. Våra kokboksförfattare är proffs på detta men vi kan inte göra bättre än att försöka följa anvisningarna. Har en del gamla godingar som jag valt att inte lägga in därför att det är alldeles för mycket "höftande" för att någon annan än jag ska kunna förstå sig på dem. Det kanske är fler som känner igen sig i det?:)

  • MammaModesty 7 april 2008

    Skrivet av hubert06 den 7 apr 2008

    Självklart ska vi ha en mall, självklart ska vi ha ett vårdat språk och självklart ska vi gå igenom recepten noga innan vi spar dem. Men påpekas bör också att det inte är lika lätt att författa ett recept utifrån egna anteckningar som kanske har gjorts för många år sedan. Våra kokboksförfattare är proffs på detta men vi kan inte göra bättre än att försöka följa anvisningarna. Har en del gamla godingar som jag valt att inte lägga in därför att det är alldeles för mycket "höftande" för att någon annan än jag ska kunna förstå sig på dem. Det kanske är fler som känner igen sig i det?:)


    Jag menade inte att låta gnällig ville bara ge enkla tips till de som är osäkra när de skriver recepten.
    jag har massor med "höft recept" o det är jätte svårt att skriva ett recept man uppfunnit själv även om man vet hur mycket som ska vara i, man vill få ihop det på en begriplig svenska som man hoppas att andra förstår.. jag vet precis vad du menar... jag gjorde så med ett recept som jag la in här att jag skrev det så noga jag kunnde i word sen fick sambon som inte är så matlagningskunnig läsa det , så gjorde vi ändringar (i beskrivningen) så att han skulle förstå det... :D

    sen är det ju så att hittar vi något som är oklart tex att någon inte skrivit vad ugnen ska vara på eller hur länge en kaka ska gräddasdå skickar vi ju tillbaka det receptet där vi ber skrivaren att uppge även det, det är ju lätt att glömma när man sitter och skriver ett recept att tala om vad ugnen ska stå på..

  • zonale 7 april 2008

    Nej, MammaModesty, du uppfattas absolut inte som gnällig. Manualen är bra, bara man följer den.:)

  • enAnnan 7 april 2008

    Skrivet av hubert06 den 7 apr 2008

    Självklart ska vi ha en mall, självklart ska vi ha ett vårdat språk och självklart ska vi gå igenom recepten noga innan vi spar dem. Men påpekas bör också att det inte är lika lätt att författa ett recept utifrån egna anteckningar som kanske har gjorts för många år sedan. Våra kokboksförfattare är proffs på detta men vi kan inte göra bättre än att försöka följa anvisningarna. Har en del gamla godingar som jag valt att inte lägga in därför att det är alldeles för mycket "höftande" för att någon annan än jag ska kunna förstå sig på dem. Det kanske är fler som känner igen sig i det?:)


    Men jag säger:
    In med gamla godingar!
    (Y)
    Jag är ju en sådan som aldrig följer recept slaviskt ändå, utan gör lite som jag vill..

    Och man kan ju skriva
    Potatis
    Nötfärs
    Paprika
    Purjolök
    så får man avgöra själv hur mycket av allting,
    men får klara besked om vilka ingredienser och en bra beskrivning som alla kan förstå.

    Tycker vi som godkänner att något är oklart skickar vi ju tillbaka och är det någon som vill prova receptet men inte riktigt förstår så har vi ju både gästböcker att skriva i och meddelanden att skicka.
    Så exakt på pricken behöver man ju inte alltid vara.
    Tycker jag
    :)
    som hellre ser att vi får fler recept än att allt måste måttbestämmas in i minsta detalj

  • zonale 7 april 2008

    Det är säkert givande att delge varandra våra godingar. En del av dem kanske inte ens finns annat än i våra anteckningar. Fast så värst "kokbokslikt" blir det inte då med ungefärliga mått. Vad tycker ni alla matvänner?? :)

  • enAnnan 7 april 2008

    Jag tycker det om det är ungefärliga mått.
    Man får tänka på hur man gör rätten och skriva exempelvis

    4-8 potatisar
    Vitlök, efter smak
    300-600 g nötfärs

    även om måtten är långt ifrån exakta så följer vi ju manualen, och recepten ser lika ut,
    och jag vill väldigt gärna ta del av gamla godingar.
    Dessutom får man väl skriva en beskrivande beskrivning som sagt, för där kan man förklara ganska mycket.
    Det är ju bara i ingredienslistan det bara får vara en ingrediens per rad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.