Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favorit soppa?

  • Nell 18 april 2008

    4 favoriter:
    Surkålssoppa med potatis i
    Tomatsoppa med ris i
    Rödbetssoppa med potatismos och stekt lök serverat bredvid
    Grönsaksoppa med mannagrynsklimp i

    Ska så småningom lägga in recept i min kokbok

  • Dorisrecept 18 april 2008

    Jag tycker soppa är jätte gott. Tyvärr håller inte resten av familjen med mig så det blir inte så ofta soppa hos oss. Men när jag gör soppa som dom accepterar så blir det antingen korvsoppa, Köttfärssoppa eller köttsoppa.
    Köttfärssoppa

  • Glitterfia 18 april 2008

    Skrivet av frucaos den 14 apr 2008

    Soppa är underbart - i alla fall den kalla delen av året! (L)
    Skulle då försöka länka - men VAR står receptnumret? Har jag gått och blivit alldeles blind eller vad är det frågan om??:o



    Du hittar numret längst ner till vänster till ditt recept om du för muspekaren på receptnamnet. Då behöver du inte öppna receptet. Lycka till :D

  • tantdrake 18 april 2008

    Laxsoppa (L) med purjo, potatis, morötter, en skvätt grädde och massor av dill! Underbart.....

  • monac 18 april 2008

    Misousoppa till eller före shushi är gott också!:)

    Laxsoppan lät verkligen god,har du recept Tantdrake?
    Gör du den på hummerfond?

  • monac 18 april 2008

    Röd linssoppa med kokosmjölk och saffran den här är jätte god & snabblagad!:)

  • tantdrake 18 april 2008

    :'( njaaa....som jas65 säger....höfta mera :p har svårt med mängder....kanske därför jag gillar andras recept ?
    Fisk eller hummerfond i buljongen, potatis i bitar, morötter i slantar, purjo i ringar. Dill i massor. Puttras tills allt är mjukt. Fyll på med lax i bitar, skivor, som rensbitar eller faktiskt t o m gravad eller rökt i skivor. Red med grädde i samvetsgrann mängd (mycket för mej, tack!) låt sjuda lite och strö sist över lite xtra dill som garnering. Räkor, kräftstjärtar m m kan tillsättas efter tycke och smak. Anpassa mängder efter antal portioner.
    (Y)Funkar lika bra att koka denna soppa i ett guldvaskarfat över öppen eld som i storgryta på spisen.

  • tantdrake 18 april 2008

    :( borde lagt till att denna "Saffransaioli" är ljuvlig att klicka i sopptallriken...
    1 - 2 dl cremefraiche (större mängden ger mer såsig konsistens)
    ½ pkt saffran
    1 tsk honung
    1 msk citronsaft
    1 tsk rivet citronskal
    2 - 3 msk finhackad gräslök
    salt, peppar efter smak
    :D det blev ju ett recept...ska genast skriva in dem i mina recept :D

  • MrsC 20 april 2008

    Det här är en höjdarsoppa:
    Nikkaluoktasoppa

  • Ketronya 20 april 2008

    Jag gjorde den här soppan för några dagar sedan och den var underbart god, blev väldigt uppskattad både för sitt utseende och den krämiga och goda smaken.
    Namnet kommer av färgen som påminner om slime som man kan köpa i leksaksaffärer :p

    Slimesoppa

  • MrsC 20 april 2008

    ...också en god soppa...
    Currykryddad potatissoppa med räkor

  • monac 20 april 2008

    Skrivet av tantdrake den 19 apr 2008

    :'( njaaa....som jas65 säger....höfta mera :p har svårt med mängder....kanske därför jag gillar andras recept ?
    Fisk eller hummerfond i buljongen, potatis i bitar, morötter i slantar, purjo i ringar. Dill i massor. Puttras tills allt är mjukt. Fyll på med lax i bitar, skivor, som rensbitar eller faktiskt t o m gravad eller rökt i skivor. Red med grädde i samvetsgrann mängd (mycket för mej, tack!) låt sjuda lite och strö sist över lite xtra dill som garnering. Räkor, kräftstjärtar m m kan tillsättas efter tycke och smak. Anpassa mängder efter antal portioner.
    (Y)Funkar lika bra att koka denna soppa i ett guldvaskarfat över öppen eld som i storgryta på spisen.


    Lät himla härligt att laga den över öppen eld:D
    Här "höftas det"...hämtar inspiration från andras recept,kollar på bilder & i böcker -sedan är det mycket "tager vad man haver" a´la kajsa warg! Det blir roligare så!...och nya smakkombinationer uppstår!:)
    /Monac.

  • alatavvi 20 april 2008

    Champinjon soppa, de är riktigt riktigt gott,
    Advokado å guurk soppa , med en klick creme fraishe i , de är gott de

  • majamia 26 april 2008

    mums så många härliga soppor alla delat med sig av, tack! (y)

  • monac 29 april 2008

    Pumpasoppa

    nu är det ju inte riktigt årstid för pumpa, men den här är riktigt god!:)

  • busan37 29 april 2008

    Potatis och purjolökssoppa
    Sparrissoppa
    Korvsoppa (egen uppfinning)
    Köttsoppa
    Grönsakssoppa

    Svårt att välja en favorit

  • sajoh69 29 april 2008

    Fisksoppa

  • Bianca 29 april 2008

    Soppa är underbart gott och det finns verkligen många olika varianter. Den sista vi gjort är från tv-programmet "NIgella express". En grön ärtsoppa som är suveränt god. Till och med min 15-åring sörplade glatt i sig.
    7,5 dl vatten+salt
    ca 500 gr frysta ärtor
    2 salladslökar läggs uppepå ärtorna
    koka detta ca 3 min tills ärtorna flyter upp och har spänt ut sig
    plocka bort lökarna
    mixa ihop soppan med 4 msk grön pesto
    salt o peppar om behov finns men jag har inte använt mig av det ännu =)

    smaklig spis

  • jenwe 29 april 2008

    Här kommer en av mina absoluta favoriter:

    [recept]25566(/recept]

  • jenwe 29 april 2008

    Prövar en gång till

    Ängamat

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.