Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favorit soppa?

  • essim 27 oktober 2008

    Het vintersoppa är jättegod.
    Fick receptet av en arbetskamrat som hade klippt det ur en tidning, okänt vilken. Den är så god att ett tag åt jag den varje vecka. Har nyss lagt in recptet på Matklubben. :p

  • lillawe 27 oktober 2008

    köttsoppa med klimp, helst gjord på älgben!

  • BackaMona 27 oktober 2008

    Min Högsbosoppa är en favorit som jag vill ge ett slag för, finns i mina recept.

    Ha det bra därute!

  • majamia 12 november 2008

    idag är jag sugen på en matig soppa, har ni något förslag!
    Vi har precis börjat tillfriskna efter halsfluss och maginfluensa.

  • essim 12 november 2008

    Någon mild variant skule väl passa efter maginfluensa. Grön ärtsoppa eller blomkålssoppa kanske. Sparrissoppa är kanske ännu bättre. Champinjonsoppa....
    Annars buljong som bas och sedan bara ösa på med grönsaker som du gillar, lite kryddor, ta vad du tycker om. Kanske lite prinskorv. Bönor eller linser men tänk på magen...:p

  • dePaul 12 november 2008

    Skrivet av aniper56 den 12 nov 2008

    Någon mild variant skule väl passa efter maginfluensa. Grön ärtsoppa eller blomkålssoppa kanske. Sparrissoppa är kanske ännu bättre. Champinjonsoppa....
    Annars buljong som bas och sedan bara ösa på med grönsaker som du gillar, lite kryddor, ta vad du tycker om. Kanske lite prinskorv. Bönor eller linser men tänk på magen...:p
    Ärtor, blomkål (i viss mån), svamp och baljprodukter (linser, bönor) är ytterst svårsmälta och tuffa material för kroppen att tillgodogöra sig. Av denna anledning råder man diabetiker att äta mycket av dessa produkter (långsamma kolhydrater).

    Av samma anledning är det en ganska dålig idé att äta dem efter att ha genomlidigt en maginfluensa. Det som i vanliga fall föreslås är typ nudelsoppa på ren buljong, kycklingavkok med risoni och liknande.

    ~Paul~

  • MsChilly 12 november 2008

    Mamma har ett recept på en underbar gurksoppa.. jätte krämig och god...

  • Matvagott 17 november 2008

    (Y) Hejsan...

    I dessa tider tycker jag om att göra soppor...
    Köttsoppa är en favorit..med alla dessa goda rotfrukter som finns att använda....
    Är det någon här som har ett bra recept och dela med er av till alla här på forumet...så tackar vi i förhand..

  • kickiekblad 17 november 2008

    Hemmagjord grönsaksoppa

  • kickiekblad 17 november 2008

    fast det har jag nog skrivit en gång innan nu när jag tänker efter:p

  • Tillberga 17 november 2008

    Gyllene kycklingsoppa

    den här soppan kan man göra till en gryta om man hellre vill de

  • dePaul 18 november 2008

    Skrivet av matvagott den 17 nov 2008

    (Y) Hejsan...

    I dessa tider tycker jag om att göra soppor...
    Köttsoppa är en favorit..med alla dessa goda rotfrukter som finns att använda....
    Är det någon här som har ett bra recept och dela med er av till alla här på forumet...så tackar vi i förhand..


    Köttsoppa (4 p)

    Ingredienser:
    250 g benfritt oxkött
    2 msk smör
    2 tsk salt, vitpeppar
    1,25 liter vatten
    1 morot (100-150 g)
    1 bit rotselleri (50 g)
    2-3 potatisar (150-200 g)
    1 liten bit palsternacka (50 g)
    1 purjolök (150 g)
    1 msk finklippt persilja

    Arbetsgång
    Skär köttet i små tärningar och bryn dem i smör samt späd med vattnet. Låt köttet sakta koka under lock i ½ h. Skala morot, selleri, palsternacka och potatis. Skär grönsakerna i tärningar (potatistärningarna bör vara något större). Lägg dem i soppan. Koka nu soppan tills alltsammans är genommjukt.

    Ansa purjlöken och skär bladen i lika stora bitar som de övriga grönsakerna. Lägg i purjon ca 10 minuter innan soppan beräknas bli färdig. Smaka av soppan med salt och peppar samt strö över persiljan. Servera gärna ostsmörgås till (eller klimp!).

  • boz1965 18 november 2008

    För min del kan det inte bli något annat än den gamla hederliga ärtsoppan med fläsk. Men eftersom jag, efter en operation, har problem med att skalen fastnar halvvägs ner i strupen måste jag mixa soppan i matberedaren innan jag lägger i fläsket.

  • dePaul 18 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2008

    För min del kan det inte bli något annat än den gamla hederliga ärtsoppan med fläsk. Men eftersom jag, efter en operation, har problem med att skalen fastnar halvvägs ner i strupen måste jag mixa soppan i matberedaren innan jag lägger i fläsket.
    Fast fläsket skall ju koka med under hela tillgningstiden för att soppan skall infusera smaken ;). Bättre i så fall att ta ut fläsket på slutet och mixa sedan.

    ~Paul~

  • segerwitch 18 november 2008

    (L)Vad går upp mot en god Minestrone, sen finns det Minestra och Minestrina, men nu när det
    är grått ute så föredrar jag en riktig Minestrone, som min fd svärmor gjorde(L)(Y)(Y)

  • boz1965 18 november 2008

    Skrivet av dePaul den 18 nov 2008

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2008

    För min del kan det inte bli något annat än den gamla hederliga ärtsoppan med fläsk. Men eftersom jag, efter en operation, har problem med att skalen fastnar halvvägs ner i strupen måste jag mixa soppan i matberedaren innan jag lägger i fläsket.
    Fast fläsket skall ju koka med under hela tillgningstiden för att soppan skall infusera smaken ;). Bättre i så fall att ta ut fläsket på slutet och mixa sedan.

    ~Paul~


    Har försökt det, men det funkar inte för mig. Jag har i lite buljong eller fond istället.

  • marjoh1 18 november 2008

    Min favorit är sommargrönsakssoppa med knäckebröd och ost, hm spenatsoppa med ägghalvor är absolut inte fel heller. Svårt att välja så jag får väl ha båda som favorit(L)

  • beccispeckis 18 november 2008

    Världens godaste soppa någonsin är Ingefärsdoftande laxsoppa, den är vansinnigt god. Sök på Rebeccas ingefärsdoftande laxsoppa.

  • Okänd 18 november 2008

    Nu när höstmörkret sänker sig behövs en värmande och god soppa.
    Testa Lillans Gulaschsopa!

  • monac 18 november 2008

    denna...gjorde på "butternut" pumpa sist,åh så gott:)
    Pumpasoppa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.