Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Salladstips önskas!!!

  • NicolinaZ 15 december 2008

    Så här i juletid kan man strimla lite rödkål i den vanliga salladen, gott och c-vitaminrikt! Och så rostar jag en näve frön eller nötter och slänger i. Eller serverar grovriven morot med citron, salt, olivolja och gärna rostade frön i. Sallad är härligt! Avocado i salladen är också fint, eller finstrimlad fänkål.

  • 15 december 2008

    Chévre med pinjenötter, torkade tranbär och honung är väldigt gott och dessutom snyggt! Annars brukar jag ha i torkade blåbär, avocado, rödlök, soltorkad tomat, melon... Finns hur mycket som helst att ha i! :)

  • ciahardelin 29 december 2008

    Jag brukar alltid ha en sallad till maten och håller med att det är gott med lite omväxling. Mitt tips är att köpa färdiga salladsblandingar med ruccula, bladspenat odyl och sedan ha i körsbärstomater, röd paprika, röd lök, harricot vert och ev rostade pinjenötter. Ringla över lite balsamvinäger kräm, salta o peppra. Även mina barn på 10 och 7 år gillar denna sallad

    Vad blandar ni i era sallader för att få omväxling?

    Jag tar gärna emot tips på goda mixade sallader, för nu börjar jag bli trött på strimlad isbergssallad blandad med tomat och gurkabitar.

  • Disen 29 december 2008

    Det här brukar jag göra.
    Annorlunda salladsfat

  • carola1970 12 januari 2009

    olika salladsorter, ruccola, små tomater,paprika, mango och granatäpple som pricken över i!

  • Tiadina 12 januari 2009

    Någon mer tipsade om morötter i salladen , det tycker jag är jättegott. Grovriven eller i tunna slantar eller långa strimlor som man gör med t.ex. poatisskalaren. Gott och vackert, passar i alla sallader. Äpple är också gott i.:D

  • babbs 13 januari 2009

    Apelsinsallad är jättegott.
    Skala och filea apelsiner, skiva rödlök mycket tunt och varva med apelsinköttet. Mal över kryddpeppar, salta och avsluta med lite olivolja. Passar till det mesta.

  • babbs 13 januari 2009

  • popik 13 januari 2009

    Strimlad vitkål blandat med krossad ananas och hackad färsk gurka är jättegott.

    Rör ut majonnäs med mjölk till lagom tjock sås, blanda i hackad tomat och gurka. Jättegott speciellt till stekt fisk.(Y)

  • Amika 13 januari 2009

    Kikärtssallad
    Kladdig pastasallad
    Kräftsallad med svart råris
    Quinoa sallad


    Sen en sallad som är lika god varm som kall. Brukar ha den till mat istället för potatis och så.
    Rostfilé med risonisallad och bresaola

  • Amika 13 januari 2009

    Kikärtssallad
    Kladdig pastasallad
    Kräftsallad med svart råris
    Quinoa sallad


    Sen en sallad som är lika god varm som kall. Brukar ha den till mat istället för potatis och så.
    Rostfilé med risonisallad och bresaola

  • JennyV 18 mars 2010

    Ja, detta med sallad är inte lätt.... idag ska vi ha ugnsbakad lax med pesto och parmesan och då blir den stora frågan vad man ska ha för sallad/grönsak till???? Någon som har något förslag?

  • evaldo 18 mars 2010

    Finstrimlad kålrabbi går också bra att blanda i salladen och är god att äta rå också.

  • Okänd 18 mars 2010

    Skrivet av JennyV den 18 mar 2010

    Ja, detta med sallad är inte lätt.... idag ska vi ha ugnsbakad lax med pesto och parmesan och då blir den stora frågan vad man ska ha för sallad/grönsak till???? Någon som har något förslag?


    Djupfrysta gröna ärter tycker jag är gott till fisk. Kanske lite körsbärstomater också.

  • The_mama97mia 18 mars 2010

    Så här års är ju inte "vanliga" salladsgrönsaker särskilt upphetsande. Men morötterna är kalasfina...
    Jag skulle riva morötter, droppa över citron, ev ha lite apelsinfilé i, några fina strimlor purjo och toppa med valnötter.

  • Okänd 18 mars 2010

    *Rivna morötter m. pressad citron och klippt persilja

    *Salladskål m. majskorn och gröna ärter

    *Isbergssallad med tunna skivor purjolök och tomatklyftor

    *Salladsblad av plocksallad, skivad bladselleri och äpplebitar

    *Salladskål m. gröna bönor och gurkskivor

    *Strimlad vitkål m. rivna morötter

    strimlad vitkål m. lingonsylt


    Ja det var mina förslag.

  • Tss-Miran 19 mars 2010

    Jag har en sallad som jag kallar för "Veckosallad" Den är supergod till nästan all mat.
    Och den är ett måste om du ska äta taco/köttfärsgratäng

    Veckosallad: Dressing:
    2 morötter 1 dl solrosolja
    10 cm purjolök 1 dl rödvinsvinäger
    1 vitkol 3/4 dl socker
    1 Grön paprika 1/2 tsk salt
    1 Röd paprika (kokas upp och svalnas)

    Alla ingredienser ska strimlas så tunt som möjligt men behåll
    gärna längden ca 10 cm på grönsakerna. Det går bra att hyvla med en
    osthyvel för att få grönsakerna i tunna strimlor.
    Dressingen hälls över när den svalnat och blandas runt, bäst resultat om
    man gör salladen dagen innan så att dressingen kan få tränga in i salladen.
    Det blir mycket sallad och den håller i ca 1 vecka om inte mer!

  • strimma21 19 mars 2010

    Jag gör det enkelt för mig och köper ofta salladen på lösvikt eller färdig blandning (Provencalsk och Bistro och allt vad de heter). Och sen lägger jag till röd lök, paprika, tomat och gurka. Fräscht och enkelt!

  • jash 19 mars 2010

    Färska jordgubbar! kyckling/lax/parmaskinka ifall man vill ha en matigare sallad. Eller mozzarellaost... =)

  • Atiin 19 mars 2010

    Riven morot (både fin och grov), grovt rivet äpple, grovt/eller finriven kålrot, sen kan du om du vill blanda i lite apelsinbitar.

    Roccula med rödlök, herivortsverts, tomat och fint riven vitlök

    Spenat, rödlök, tärnat äpple, rädisor

    Vitkål, morot, paprika, rödlök, purjolök, (koka en lag med olja, lite honung, vinäger, sen kan du krydda den med det du känner för)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.