Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD har du aldrig lagat till???

  • Penne 17 november 2009

    Har faktiskt aldrig gjort egen bearnaisesås, synd och skam har jag hört så ikväll tänkte jag eventuellt pröva. Tipsa gärna om recept för något sånt har jag inte hittat ännu...!

  • maria_wijk 17 november 2009

    Skrivet av Penne den 17 nov 2009

    Har faktiskt aldrig gjort egen bearnaisesås, synd och skam har jag hört så ikväll tänkte jag eventuellt pröva. Tipsa gärna om recept för något sånt har jag inte hittat ännu...!


    Har heller aldrig gjort hemlagad bea men har mappat detta recept för framtida bruk.

    Bearnaise

  • flingsalt 17 november 2009

    Fisklasagne... men jag har tänkt på det länge. :)

  • safir74 17 november 2009

    Ah sötpotatis...så himla gott. Jag ugnsrostar den antingen med andra grönsaker eller enbart själva sötpotatisen. Skala, skiva och lägg i ugnsform. ringla över olivolja och strö på flingsalt.

  • tigerlilly27 17 november 2009

    Jag har aldrig vågat göra sufflé för jag är rädd att jag kommer misslyckas totalt.
    Kanske jag ändå skulle prova det när det bara är jag och sambon som ska äta det.
    Någon som har något gott recept att dela med sig??

    Surdegsbröd törs jag inte heller pröva.....

  • Lenael 17 november 2009

    Jag har aldrig lagt in sill.
    Det beror visserligen på att jag tycker så illa om inlagd sill.
    Dom säger att min mammas sill är så god så min man får från/hos henne.

    Jag har inte heller vågat mej på surdegsbröd.
    Men läser allt om det så nån gång ska jag prova.

  • 123Linnea 17 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 6 nov 2009

    Jag har aldrig lagat till någon maträtt eller dessert som innehåller granatäpple, jag har bara åtit frukten som den är.


    Det är super gott att göra en fruktsallad med valfria frukter och skeda innanmätet av granatäpple ovanpå. Sedan häller man på en sås av vit choklad. Mmmmmmmmmm... Smält vit choklad i grädde - färdigt.

    Dreggel....

  • Mojjasmat 20 november 2009

    jag har aldrig vågat mig på att göra en stor fin tårta, jag har gjort små till kalas och så men en del av dom har inte alltid blivit så lyckade! :p

  • Buspippi 20 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 5 nov 2009

    Jag har en del grejer jag aldrig lagat till men är nyfiken på.

    Ett exempel är jordärtskockor. Såg på Niklas Mat nu i Tv1 hur han lagar en härlig soppa på det. Ser ut som om han skär bort mer än han lagar till.

    Vad har DU för nåt du funderat på att göra, eller är nyfiken på men aldrig har gjort?



    Jag provade förra veckan att göra en soppa av jordärtskocka men det var inte så gott så jag provade en annan soppa denna vecka men det föll inte mig och min dotter i smaken så det var nog sista gången vi åt jordätskocks soppa..

  • margitkallgren 20 november 2009

    Tänkte lägga mig i jordärtskocksdebatten! Vi odlar såna på vårt land. Jag har en mycket god gratäng som jag kan lägga in. Alla har tyckt om den.

  • Wombat04 20 november 2009

    Jag har heller aldrig testat sötpotatis trots påtryckningar här hemma om att vi ska laga det. Jag är ingen större rotfruktsälskare och tycker bara det blir sött med för mycket rotfrukter. Men om man som ni säger rostar i ugnen med flingsalt och olja låter det ju gott ... Får nog pröva i alla fall. (H)

  • jimboz 20 november 2009

    Kärlek !

    Jag har sett den och doftat den men jag har aldrig förstått hur man håller den kokande .

  • mafia 21 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 17 nov 2009

    Skrivet av Penne den 17 nov 2009

    Har faktiskt aldrig gjort egen bearnaisesås, synd och skam har jag hört så ikväll tänkte jag eventuellt pröva. Tipsa gärna om recept för något sånt har jag inte hittat ännu...!


    Har heller aldrig gjort hemlagad bea men har mappat detta recept för framtida bruk.

    Bearnaise

    Jag ska också prova hemlagad bearnaiseås. Jag gyjorde det en gång för många år sen, men då klagade min annars nöjda man på att den smakade mjöl. men man har väl inte mjöl i bearnaisesås ?:'(

  • Skogis59 21 november 2009

    Skrivet av jimboz den 20 nov 2009

    Kärlek !

    Jag har sett den och doftat den men jag har aldrig förstått hur man håller den kokande .



    Engagemang!
    Du kanske trodde det var nåt statiskt tillstånd? Kärlek kan jämföras med en brasa, den ska matas hela tiden annars falnar den.:(

  • The_mama97mia 21 november 2009

    Hmmm kom på en sak till...
    QUINOA.
    Jag köpte en påse när jag var i Järna. Smakade en supergod sorts sallad till lunchen där, och ville köpa grynen. Men det står ingen ordentlig anvisning på påsen. Så den står. Still. Orörd. I skåpet.

  • gladavmat 21 november 2009

    Kan tipsa om att odla både majrovor o jordärtskockor! Rovorna äter man så fort de fått lite de storlek, pingisboll o större, men skockorna får stå tills de fryser! Jättegoda både råa o LÄTT kokta

  • ewax 21 november 2009

    Oxrullader (L)

  • safir74 21 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 17 nov 2009

    Efter diskussion i tråden Halvåtta... kom jag på att jag aldrig gjort i ordning halloumiost!!!!
    När folk säger att det är som gnissligt, så blir jag inte övermaga sugen heller???


    Mm det känns som om man tuggar på frigolit men ack så gott. Både att grilla den samt att steka den är super. Åt en underbar förätt med Halloumi på grekiska restaurangen En till grek på Söder. Där serverades Halloumin stekt ovan på skivad tomat. ringlad olivolja och någon torkad örtkrydda (tror att det var Oregano) Det var så GOTT (L)(Y)

  • redd 21 november 2009

    Nu skall vi se.

    Bearnaisesås - Fuskar med denna på sommaren
    Majonäs - Hemmagjord, vill testa att göra det själv någon gång.
    Öl - Måste jag prova att göra innan jag dör.
    Maskrosvin - Har druckit det ytterst lite en gång på vintern och efter vad jag minns kändes det som att ligga på en sommaräng, vilket inte är fy skam när det är -20grader ute och man aldrig får upp värmen på allvar. Finns ett par recept här men då jag bor i lägenhet så känns det inte aktuellt för stunden ;(

  • sessa79 22 november 2009

    det är mycket man aldrig har lagat.. men nått jag kommer på nu är stek.. det får min sambo göra :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.