Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD har du aldrig lagat till???

  • zudette 22 november 2009

    Trots att jag är uppvuxen och bott i Västerbotten och Norrbotten i hela mitt liv har jag aldrig kokat palt! Men jag SKA! Jag har aldrig heller gjort blodpudding, men det ska jag oxå göra och då som min farmor gjorde - hon kokade den i lakansväv. - Jag har aldrig heller gjort en julskinka och det kommer jag ALDRIG heller att göra - det får de som ska äta den göra....

  • henkanoo 22 november 2009

    Lammnacke är så otroligt gott men lite svårt att få tag på.

  • sessa79 23 november 2009

    har aldrig gjort glögg

  • asasto 27 november 2009

    Surströmmingslåda, har hittat ett gammat recept i ärvd kokbok. Undrar hur det smakar och luktar i varm form (vill dock inte stinka ner mitt kök så jag lär nog aldrig testa receptet)

  • The_mama97mia 27 november 2009

    Aldrig använt färsk salvia eller koriander!
    Ersatt det med torkat när behov uppstått.

  • Buspippi 27 november 2009

    Jag har aldrig provat att göra gotlänsk saffranspannkaka med det är något jag verkligen skulle vilja prova det låter så gott...

  • Buspippi 27 november 2009

    Skrivet av sessa79 den 23 nov 2009

    har aldrig gjort glögg


    Det har inte jag heller gjort men det är med en sak som jag verkligen skulle vilja prova att göra.. Men jag misstänker att jag är för sent ute nu det är bara två veckor kvar tills vi ska ha julbak och glöggmingel med mammagruppen...
    Borde kolla upp det är ju roligare att bjuda på hemlagad glögg..

  • The_mama97mia 27 november 2009

    Skrivet av Buspippi den 27 nov 2009

    Jag har aldrig provat att göra gotlänsk saffranspannkaka med det är något jag verkligen skulle vilja prova det låter så gott...


    Testa mitt genvägsrecept - vänta ska jag länka till det. Gör på färdigköpt risgrynsgröt i plastkorv, du vet....

    Enkel saffranspannkaka

  • The_mama97mia 28 november 2009

    Jag älskar kalvsylta. Har aldrig gjort det själv, känner mig lite tvehågsen o äckelmagad, tror inte det är så trevligt att stå där med det geléiga?

  • Fiona 28 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 21 nov 2009

    Hmmm kom på en sak till...
    QUINOA.
    Jag köpte en påse när jag var i Järna. Smakade en supergod sorts sallad till lunchen där, och ville köpa grynen. Men det står ingen ordentlig anvisning på påsen. Så den står. Still. Orörd. I skåpet.


    Skölj fröna i kallt vatten och sedan koka dem i dubbelt så mycket vatten som frö 15-20min.
    Smaksätt vattnet med salt eller buljong (jag brukar använda buljong).

    Jag har aldrig tillagat lamm. Anledningen är helt enkelt att det är så dyrt.. men gott.. Får se till att göra det nån gång när det blir tillfälle.

  • The_mama97mia 28 november 2009

    Skölj fröna i kallt vatten och sedan koka dem i dubbelt så mycket vatten som frö 15-20min.
    Smaksätt vattnet med salt eller buljong (jag brukar använda buljong).

    TACK nu kanske jag törs öppna påsen. ;)

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    *puffar*
    Men tar liten ny vändning - det finns saker jag aldrig använt till matlagning -

    Jag har sett på Two Fat Ladies laga mat i Tv8. Dom har då använt sig av Inlagda Valnötter????
    Har aldrig hört talas om? Tror det heter Pickled walnuts på engelska.

    En annan grej jag aldrig använt men har en burk i skafferiet - är kondenserad mjölk.
    :o ???

  • boz1965 4 februari 2010

    Jag har aldrig lagat till skallerorm. Det sägs vara en delikatess, men jag har mina tvivel...

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    Haha, ja orm och krokodil m.m. har dom fått leka med i Topchef - jag är skeptisk. Bara för att det är exklusivt = ovanligt är det väl inte säkert att det är gott?

  • Maarden 4 februari 2010

    Skinnatrôt är något som jag skulle vilja testa att göra själv, det är ju såå gott! Men eftersom man måste ha lite framförhållning och blötlägga korngrynen över natten så har det aldrig blivit av.

    Tyvärr verkar det som om skinnatrôt håller på glömmas bort, det var länge sen jag såg det säljas på marknader och andra tillställningar. Tråkigt :(

  • The_mama97mia 4 februari 2010

    ??? Vad är skinnatrot?

  • Maarden 4 februari 2010

    Det är som grynkorv fast stekt som burgare och serveras i pitabröd med kall senapssås, rödlök, isbergssallad och gärna en klick lingonsylt. Kalasgott!

    Skinnatröt (skinnet tröt, tog slut) gjordes när man blev ståendes med överbliven korvsmet efter att man gjort grynkorv.

    Skrivet av mama97mia den 4 feb 2010

    ??? Vad är skinnatrot?

  • lollol 4 februari 2010

    Helstekt gris.. vilken fest det skulle bli. Det ska jag göra när jag blir stor och har en västerbottensgård! Någon som har gjort detta?

  • 123Linnea 4 februari 2010

    ostron musslor sniglar och annan slemmig mat

  • bokstaver 4 februari 2010

    Ölsoppa.
    Har tyckt att det låtit äckligt men som jag har fått det förklarat av min mor så värkar det ju inte så hemskt.
    Vad ska man ha för sorts öl?

    Annars har jag inte provat att göra kartofelknödel som är ett tyskt/österrikiskt tillbehör till mat.
    Skulle vara kul om någon kände igen det.(Y)

    Jag har gjort semmelknödel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.