Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

värsta maten/rätten/råvaran?

  • evaldo 4 april 2008

    Jag äter allt utom spiskummin . (N)

  • sajoh69 4 april 2008

    Sniglar, musslor och inälvsmat är inte heller någon höjdare ... :(

  • Cayenne71 4 april 2008

    Fiskbullar, lever och sånt där kött i bitar som ligger i genomskinlig gele i charkdiskarna *ryser*

  • Babzan 14 april 2008

    På skolresa (förskollärarutbild) i Moskva - 85 beställde vi in kyckling för att vara på den säkra sidan. Kcklingen såg ut som små, små hela sparvar i gele, med tassar och allt. Kunde inte smaka utan åt av det äckliga brödet som flöt runt omkring. Och detta var en av Moskvas mest ansedda restauranger. Ett nästan bortglömt minne, jag tror att flygresan hem med Aeroflot där motorerna la av fick mig att glömma denna hemska upplevelse.

  • JennyV 14 april 2008

    Något som inte kommer in i min mun är fiskbullar, lever, sniglar och burkskinka i gelé. Bläckfisk har jag aldrig smakat på och inte heller musslor.

  • zudette 14 april 2008

    Något som fortfarande får mig att kväljas är mammas fläsksås - fläsk i brusås som serverades till kokt potatis - fläsk och minimalt med kött.... huvvva.....

  • gottsomsatan 14 april 2008

    Måste erkänna..
    Jag e 43 år.. I ALLA år har jag idiotförklarat folk som äter sånt som luktar "skit"..
    Alltså sådant som vår reptilhjärna larmar för..-"ÄT INTE DETTA"!!!
    Mm, helt rätt..surströmming..Nu råkade jag bli bjuden till en seriös surströmmingsmiddag
    i sommras.. Efter mkt. övertalning gick jag med på det. När jag kommit över doften, efter att ha befunnit mig i rummet en stund, så gör värdinnan en "nybörjarklämma" åt mig, med allt vad det innebär..Lök, mandelpotatis mm..Mkt sparsamt med strömming..i deras mått mätt..
    Vi skålar i kall öl, och därmed har startskottet gått. Mmmmmm..säger alla.. Jag tar en rejäl tugga..å fyyy sat-n... Jag försöker igen..När halva klämman är avverkad måste jag ursäkta mig, och säga att jag tar en ny..utan rutten fisk..Alla skrattar..Kvällen lider, och vi har allmänt trevligt.
    När jag kommer hem..(helt nykter) så hugger det i magen..Surströmmingen fanns INTE ens i mina tankar.. Järnet in på toa, å kräks upp ALLT jag har.. Summa sumarum..Ät inte nått som reptilhjärnan larmar för,även om dina bekanta klarar det..å inte är idioter..*L*

  • marwis 14 april 2008

    Skrivet av fyran4 den 29 mar 2008

    Skrivet av evaldo den 28 mar 2008

    Spiskummin borde inte finnas.


    Haha då ska du inte till Tjeckien..
    Där tror jag de har det till ALLT.
    Jag älskar det och det finns i bröd, kyckling kött ja som sagt allt!


    Det är inte spiskummin utan vanlig kummin man har i maten i tjeckien. Men att den smaken är illa kan jag bara hålla med om.

  • klockargarden 14 april 2008

    Blodpudding, spiskummin, ruccolasallad och surströmming avstår jag gärna . När jag
    tänker efter så tycker jag inte heller om grönmögelost.(N)

  • segerwitch 14 april 2008

    :(Ja jag glömmer inte sicilianska CANNOLI,blev bjuden på dom på sicilien när jag skulle gifta
    mig,såg jätte goda ut mrn redan efter första tuggan märkte jag att dom var sötare än jag
    klarade av,men jag skulle fylla 20 år och vågade inte säga ifrån,så jag åt en i alla fall,
    den växte i munen på mig.Min blivande svärmor frågade vad jag tyckte,jag vågade som sagt
    inte säga annat än dom var jätte goda, ve och fasa var jag än kom så bjöd dom på cannoli,
    för det hade min svärmor talat om att jag tyckte väldigt mycket om.(N)
    Gratinerade sniglar är värkligen jätte gott.(Y)
    Bläckfisk tillagad på rätt sätt lika så.(Y)

  • ingdot 14 april 2008

    Gröt(N)

  • jas65 14 april 2008

    Det enda jag inte kan smaka av är lever, njure, har även svårt för fläskotletter.
    Mvh
    Höfta mera

  • SEAbjrpn 14 april 2008

    Skrivet av mama97mia den 28 mar 2008

    Lever är svårt. Men kycklinglever gillar jag, och leverpastej.

    Njure är nog en grej jag inte kan tänka mig att testa - medvetet....

  • Ernst76 15 april 2008

    Fiskbullar, sniglar och inälvsmat är sånt jag inte äter. Spiskummin likaså.

  • Wombat04 15 april 2008

    Haha, vilken rolig tråd! Har missat den!

    Vad jag INTE äter är lax och skaldjur (p g a allergi, inget annat). Lutfisk får jag bara inte ner, salami avskyr jag fast jag älskar rökt korv och älskar vitlök, bara inte tillsammans. Leverpastej är no-no men lever älskar jag (finns ingen logik i det). När vi lagade inälvsmat under dietistutbildningen var jag den enda som hade ätit njure så jag fick smaka av den goda sherrysmakade njurgryta som en av grupperna lagade till - själva tordes de inte. Gillar inte viltkött heller.

    Nu kommer jag inte på mer naturligtvis, även om det självklart finns mer ...

  • frucaos 15 april 2008

    Hm, jag misstänker att det kan bli en lång lista...
    Håller mig långt undan inälvsmat (undantag leverpastej och kycklinglever)
    Blodpudding (och alla andra blodrätter - fy!!). Och jag är inte Jehovas Vittne.:p
    Selleri kan jag bara äta tillagad, färsk tycker jag den är hemsk.
    Surströmming har även jag provat ett par gånger, men det får jag inte till!
    Har ätit sniglar, och där är det väl bara konsistensen som är lite underlig - gummiliknande, som bläckfisk. Men det går att äta.
    Tycker inte om fiskbullar (fast har inte provat sen jag var barn) - det är konsistensen som är läbbig.
    Som många andra "fettallergiker" - då petas det något våldsamt!
    Fixar inte apelsinskal, varken färskt eller syltat.
    Provade en sillinläggning med honung och senap en gång - vilken vidrig kombo!
    Hm, det får nog räcka. Misstänker dock att det finns mer... tyvärr. Skulle gärna vara allätare!

    Curry och spiskummin hör till mina favoritkryddor!! All indisk och mexikansk mat är fantastisk! Och fisk i de flesta former är mums. (Tänk vad olika vi är!!)

  • frucaos 15 april 2008

    Skrivet av mama97mia den 28 mar 2008





    Nominated as the world's best short joke of 2008 year.


    A 3-year-old boy examined his testicles while taking a bath.
    'Mom', he asked, 'Are these my brains?'
    'Not yet,' she replied.



    /Fick av en väninna i Montana, USA

    Haha! Den var riktigt bra! Ska genast maila min man...

    /Mia

  • githg 15 april 2008

    Jag har inte kunnat äta något som innehåller kokosfett, sedan min mamma kopierade farmors goda radiokaka och misslyckades. Det är ca 30 år sen. Farmor är död sedan 2000 och begravd på Risinge kyrkogård som du borde känna till eftersom du kommer från Finspång.

  • Prima 15 april 2008

    Hi. Startade en liknande tråd för ett tag sen... kul .)

    Mycket jag inte vill/kan äta.

    - Ägg (avskyr) kokt eller stekt
    - Pannkakor (äcklig o slajmig smak)
    - brylepudding (dallrigt o slajmigt)
    - inälvsmat (ryser.... hu vad hemskt)
    - sniglar och sånt konstigt (inte ens om jag fick betalt)
    - hästkött (kan inte bara men det är säkert "gott")
    - Bruna bönor (näe... ryser)
    - Ärtsoppa och svartsoppa (aldrig i livet)

    Med andra ord kan man nog sammanfatta att ägg, dallrigt och inälvsaktig samt småkryp är inget för mej att stoppa i munnen . ) Men det finns ju så mkt annat gott så det är ingen ide att gråta över spilld mjölk, jag blir mätt i magen ändå : )

  • Cimmerier 15 april 2008

    Det absolut värst jag någonsin har ätit är igelkott...
    Blev bjuden på detta under en vistelse i Vietnam (där jag åt en förbaskad massa konstig mat, som borde fått magen att vända sig ut och in vid blotta åsynen, men som faktiskt smakade gott)
    Det är svårt att beskriva smaken, men man skulle nästan kunna tro att köttet legat i vinäger/surnat innan det lagades till. Friterade, hela räkor var inte heller någon höjdare. Blev ganska förvånad när jag bet igenom frityrpastan och upptäckte att skal och huvud fortfarande var kvar. Allat hade en tendens till att klibba fast i munnen och mellan tändera och det krävdes rejäla mängder öl för att överhuvudtaget få ner det. Det är lite svårt att tacka nej till någon när man är hembjuden till någon långt ute i skogarna och de verkligen försöker anstränga sig för att laga till någonting speciellt för en.

    Här hemma i "Svärje" äter jag nog det mesta som jag inte är allergisk mot, men jag har en kompis som envisades med att ha tomatketchup på havregrynsgröt. Blotta tanken på denna kombination får nackhåren att resa på sig...

    //Johnny

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.