Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur kan Matklubben förbättras?

  • farmoringer 2 januari 2013

    Och jag vill inte ha mail när jag lägger in av mina egna recept i matsedeln....

  • Virvlande 2 januari 2013

    Som så många andra tycker jag att sökfunktionen kan förbättras. Ett exempel jag har från min senaste sökning:
    Jag sökte på "knäck i micro", sedan förfinade jag sökningen till "Grädde får inte finnas med". De förslag jag fick var Jordgubbstårta, Lasagne, någon omelett och så vidare. Ingen knäck alls..

    Jag tog sedan bort "i micro", men behöll "Grädde får inte finnas med". Några få knäckrecept kom upp, men uppblandade med en massa maträtter och bakverk.

    Själv har jag inga problem med "de stränga reglerna" gällande receptuppladdning, utan tycker att det är bra att de är rättstavade och ser någorlunda likadana ut.

  • sikaal 2 januari 2013

    Jag säger också sökfunktionen!!
    Exempel: Sökte nyss på ett recept, där jag hade skrivit upp titeln exakt!! Inget kom upp! Sökte igen om jag skrivit något fel, fick ingen träff! Jag kom ihåg ett par ingredienser och tårta, DÅ kom det upp först!

  • Vegetarianen 3 januari 2013

    (A)Jag vill kunna spara i SOPPA och MIDDAG

  • Vegetarianen 3 januari 2013

    (A) Och jag vill kunna söka på vegan!!!! Eftersom växthuseffekten beror till största delan på djuruppfödningen!!!!!!!!!!!!!!

  • farmoringer 3 januari 2013

    Skulle vilja att det kom en "blänkare" ibland. När man skriver ett svar till nån i en tråd, inte den som startat tråden, utan nån annan i diskussionen. Så att man vet om att någon tilltalat en. Annars kanske man inte går tillbaka till tråden. Hoppas jag kunde skriva tydligt nog vad jag menade.. ha ha

  • turboputte 3 januari 2013

    Avdelning för billig(student)mat.

  • LenaBE1 3 januari 2013

    Skrivet av Vegetarianen den 3 jan 2013

    (A)Jag vill kunna spara i SOPPA och MIDDAG


    Det kan du göra också, det är bara att redigera vad som ska stå på innehållsförteckningen till din "kokbok". Det är enkelt! :)

  • maxxess 3 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 1 jan 2013

    Vi börjar närma oss 100.000 recept nu varav en stor procent av dessa är dubbletter. Tycker du verkligen inte att det är dags att sovra lite bland dessa? Hur många är intresserade av att få upp tio identiska recept när de söker på "lasagne"? Jag är det inte...

    Som det är nu så får vi inte radera recept som är skrivna före 1/6 2008 oavsett anledning.


    Jovisst finns det väl en del dubbletter i *gammalt data* (inte vårt fel), men jag vill inte att det blir som så att det finns ett och endast ett (eller flera lastgamla) recept på exempelvis:

    kalops, köttbullar, gulaschsoppa, potatisgratäng, köttsoppa, äppelpaj osv, osv.

    Jag vill inte heller att ett mindre bra recept på XYZ med låga betyg skall hindra någon från att lägga in ett nytt recept på XYZ som kanske är bra mycket bättre.

    Det finns ju så många olika kombinationer, smaksättningar, tillagningssätt, märkesberoende (och storkok/småportioner, etc som inte kan skalas genom dividering/multiplikation). Jag som användare kan och vill välja utifrån kommentarer, betyg, bilder och egen bedömning.

    Att hitta dubbletter automatiskt, är till skillnad från automatisering av receptreglerna i övrigt (vilket borde vara relativt enkelt för utvecklarna att fixa till) nog ganska knepigt.

    Hur gör ni idag när det jobbas manuellt? Säg att det kommer in ett recept på kalops (som är unikt, gammelfarmors bästa som spöar Mannerströms stjärt flera gånger om :-) hur gör ni då? Läser igenom alla 61 träffarna eller flaggar som dubblett och så åker det ur databasen? Det är ju ett omänskligt arbete att söka dubletter, notera att jag anklagar ingen. Jag noterar bara att detta är ytterligare ett hinder utöver de snåriga reglerna man måste memorera för att kunna bidra till sajten.

    Min poäng var bara: hellre två recept för mycket än ett för lite. Mer automatisering av matklubben och låt moderatorerna ta hand om "anmäl"-receptärenden, gör det lättare för oss användare att jamföra och anmäla recept istället.

  • Molgan 3 januari 2013

    Jag skulle vilja kunna "spara medlemmar" i t.ex min kokbok, dem man återkommer till för att man tycker om deras recept.

  • boz1965 3 januari 2013

    Skrivet av maxxess den 3 jan 2013

    ...Hur gör ni idag när det jobbas manuellt? Säg att det kommer in ett recept på kalops (som är unikt, gammelfarmors bästa som spöar Mannerströms stjärt flera gånger om :-) hur gör ni då...


    Om gammelfarmors kalopsrecept spöar Mannerströms dito lär det ju vara såpass stora skillnader i receptet både vad gäller ingredienser och tillvägagångssätt att det inte är en dubblett och borde således ha alla chanser i världen att bli godkänt. Eller trodde du kanske att vi går enbart efter namnet? ;)

  • boz1965 3 januari 2013

    Skrivet av Molgan den 3 jan 2013

    Jag skulle vilja kunna "spara medlemmar" i t.ex min kokbok, dem man återkommer till för att man tycker om deras recept.


    Lägg till dem som vänner vet jag... :)

  • Linlock 3 januari 2013

    På nåt sätt tycker jag man ska motivera när man sätter stjärnor på recept och då tänker jag mest på när man sätter väldigt lågt betyg. Jag har flera gånger avstått från att laga mat som fått en stjärna och det är kanske synd eftersom för mig är det en himla skillnad om receptet inte funkar (maten blir bränd/rå med angivna tiden/tempen, sockerkakan blir inte färdig/smakar bakpulver mm) eller om någon random matlagare helt enkelt inte tyckte det var gott (för det kanske jag gör, smaken är som bekant delad(Y)) Ta bort stjärnsystemet helt kanske? Räcker kanske med kommentarer?

  • maxxess 3 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 3 jan 2013

    Skrivet av maxxess den 3 jan 2013

    ...Hur gör ni idag när det jobbas manuellt? Säg att det kommer in ett recept på kalops (som är unikt, gammelfarmors bästa som spöar Mannerströms stjärt flera gånger om :-) hur gör ni då...


    Om gammelfarmors kalopsrecept spöar Mannerströms dito lär det ju vara såpass stora skillnader i receptet både vad gäller ingredienser och tillvägagångssätt att det inte är en dubblett och borde således ha alla chanser i världen att bli godkänt. Eller trodde du kanske att vi går enbart efter namnet? ;)


    Det var ett kort svar..

    Ni läser alltså igenom alla 61? Det låter ju helt omänskligt med en ständig kö med recept som skall granskas (mitt senaste kom igenom på 27 dagar).

  • boz1965 3 januari 2013

    Skrivet av maxxess den 3 jan 2013

    ...Ni läser alltså igenom alla 61? Det låter ju helt omänskligt med en ständig kö med recept som skall granskas...


    På samma sätt som vi kräver av de medlemmar som lägger in recept att först kontrollera att receptet inte redan finns med hjälp av sökfunktionen så använder vi oss såklart av densamma för att hitta eventuella dubbletter. Vi läser givetvis inte igenom alla träffar på enbart namnet utan kompletterar med ingredienser i funktionen "Förfina din sökning" och filtrerar därmed fram de recept som är relevanta. Kvar blir kanske ett par-tre recept som det är aktuellt att stämma av mot.

  • turboputte 3 januari 2013

    Vill kunna ta bort mina "skickade" meddelanden.

  • Gutis 3 januari 2013

    Att lägga in recept borde vara bra mycket enklare. Får felmeddelande om o om igen även om man gör rätt. Använder rätt bildformat men får besked om att man använder fel o automatiskt raderas då allt man skrivit!!! Mycket dåligt.

  • Molgan 4 januari 2013

    Skrivet av Mithrandir den 3 jan 2013

    Skrivet av Molgan den 3 jan 2013

    Jag skulle vilja kunna "spara medlemmar" i t.ex min kokbok, dem man återkommer till för att man tycker om deras recept.


    Lägg till dem som vänner vet jag... :)[/quote

    Jo, har gjort det med, kan nog inte förkara hur jag menar. Men jag förstår din tanke.

  • flabban 4 januari 2013

    Sökfunktionen givetvis. En annan sak är, att om man ex. spar lasagne, så lägger det sig i alfabetisk ordning. Heter den då "Anna´s lasagne" eller "Örjan`s lasagne" så lägger den sig ju först eller sist i kokboken (bland malet). Det vore ju bra om det stod: receptet följt av niknamnet. Hoppas ni förstår hur jag menar.

  • The_mama97mia 4 januari 2013

    Skrivet av flabban den 4 jan 2013

    Sökfunktionen givetvis. En annan sak är, att om man ex. spar lasagne, så lägger det sig i alfabetisk ordning. Heter den då "Anna´s lasagne" eller "Örjan`s lasagne" så lägger den sig ju först eller sist i kokboken (bland malet). Det vore ju bra om det stod: receptet följt av niknamnet. Hoppas ni förstår hur jag menar.



    Det var en smart tanke, man borde kunna ha Key words - eller taggar som i bloggar o så, men måste väl inbyggas i sökfunktion m.m.
    För om jag fattar dig rätt Flabban så vill du ha sortering i din egen kokbok, man ska ju inte behöva ha en mapp för enbart lasagnerecept, men kanske vill spara under köttfärsrätter o då blir det som du skriver - Annas först o Örjans sist fast båda är lasagne.

    När man lägger in recept har man ju möjlighet att välja bland (förutbestämda) nyckelord, men de är inte optimala. En översyn av kategorier och nyckelord vore bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.