Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Vanlig födelsedag"

  • Receptglad 27 januari 2009

    Behöver tips på vad jag ska bjuda på en "vanlig" födelsedag, alltså ingen jämn dag.
    En kväll mitt i veckan och både gäster och vi själva kommer från jobb. Vi är ca 10-12 personer.
    Vill inte att det ska vara smörgåstårta men det får inte heller vara för krångligt. Tips på tårta eller kaka efteråt också gärna.:)

  • Limparion 27 januari 2009

    Jag ska göra en glömmingetårta på torsdag på min 24-årsdag, det verkar relativt enkelt då man "slipper" dekorera den. Ska göra den på glutenfritt mjöl (om min svärmor kommer över med det, för det är bara hon som är glutenallergisk) och utan mandelflarn, med hackad daim i grädden och hallon och blåbär på som fyllning. Jag har också gjort en drömtårta som inte blev så bra, men som annars är rätt enkelt att göra. Några småkakor som kolakakor är lätt att sno ihop att ha till kaffet.

  • Okänd 27 januari 2009

  • Disen 23 februari 2009

    Skrivet av Receptglad den 27 jan 2009

    Behöver tips på vad jag ska bjuda på en "vanlig" födelsedag, alltså ingen jämn dag.
    En kväll mitt i veckan och både gäster och vi själva kommer från jobb. Vi är ca 10-12 personer.
    Vill inte att det ska vara smörgåstårta men det får inte heller vara för krångligt. Tips på tårta eller kaka efteråt också gärna.:)


    Nu är jag i samma sits som Receptglad.:o
    Jag vill gärna ha lite tips på enkel mat att göra, kanske nåt som jag kan förbereda dagen /kvällen innan.
    Allt utom kyckling och svamp.
    Tacksam för alla ideér. :D

  • Lenkan 23 februari 2009

    Chili- och vitlökspasta med saltimbocca
    Jättelätt och mycket gott. Man kan hacka all chili och vitlök dagen innan och förvara i plastpåsar och lövbiffarna går ju på ett kick!

  • randa66 23 februari 2009

    (Y)

  • AnneNi 23 februari 2009

    Lasagne går att göra dagen innan, man lägger ihop allt men gräddar den samma dag som man ska äta den. Annars är paj väldigt bra, samma där. Kan göras färdig och bara värmas. Annars kan det vara gott med någon gryta till tex ris, då kan grytan göras och sen riset kokas innan gästerna kommer.
    Som kaka är Leila Lindholms chocolate valnut brownies (recept.nu) fantastiskt goda. Man kan även halvera receptet och göra dem som tårta. Eller kanske morotstårta med glasyr.
    Lycka till!

  • Disen 24 februari 2009

    Tack för tipsen. Fortsätt gärna att ge mig inspiration. :D
    Är det någon som har testat att göra tjälknöl på skinka? och isåfall...är det gott? :o

  • anmawa 24 februari 2009

    (L)Camilski har ett recept på Populära grönpepparkycklingen som ska förberedas dagen innan. Du behöver bara koka ris och fixa sallad på födelsedagen.

  • su64 24 februari 2009

    Vet inte hur matigt du vill ha det men jag har bjudit på smörgås vilket varit uppskattat.
    Köp (eller baka i förväg) olika sorters bröd och gott pålägg. Lite olika korvar, fina skinkskivor och goda ostar.
    Skär också upp lite paprika, tomat och gurka. Groddar kan vara roligt att ha med också. Trevlig födelsedag!

  • The_mama97mia 24 februari 2009

    Köttgryta och ris.... Köttgryta blir ju ofta godare om man gör dagen innan, varför inte kreolsk gryta, med fläskfilé, cabanoss, oliver och syltlök, koka bara ris till det sen. Finns flera varianter på kreolsk gryta här. Funkar nog bra att göra på skinkstek med.

  • sufly 24 februari 2009

    När jag fullde 24 så bjöd jag på

    Potatisgratäng med fläskfilébädd

    och

    Maya´s Nougat Tårta


    Det vart mycket uppskattat!

  • stinta 24 februari 2009

    Mitt bidrag
    Barbros ägg och ostlåda

  • Kicki8 24 februari 2009

    Tänkte på detta när du frågade efter tjälknöl..
    Inte tjälknöl men gott.
    Detta är skinkstek som serveras kall med god varm sås.

    Ciderkokt skinka

  • LaJefa 24 februari 2009

    Skrivet av Disen den 24 feb 2009

    Tack för tipsen. Fortsätt gärna att ge mig inspiration. :D
    Är det någon som har testat att göra tjälknöl på skinka? och isåfall...är det gott? :o


    Jag har gjort det flera gånger och det blir jättegott. Den blir väldigt saftig och fin och den krymper inte lika mycket som när man tex kokar skinkan. Tänk bara på att i slutet höja ugnen till 80 grader så att du får rätt innertemperatur...vilken jag tycker ska ligga på ca 78 grader. Krydda gärna lite extra.
    Servera gärna med en god gratäng och färsk sallad eller några kokta grönsaker. Här kommer ett tips på en jättegod gratäng, i detta fallet behövs ingen rökt skinka pga att ni serverar skinka till.
    Gorgonzola potatisgratäng
    Lycka till och våga prova!

  • Lilljeppe 24 februari 2009

    När är födelsedagskalaset? Du får gärna berätta hur det blev och hur det smakade:p

  • Disen 24 februari 2009

    Det är min man som fyller år på måndag. Det blir dom "vanliga sörjade " som kommer. Eftersom jag jobbar till 16.00 och dom kommer 18.30 så har jag inte så mycket tid att vifta på.

    Jag vill tacka för alla tips men nu vill min man ha paj...(velepelle)...så nu lutar det mot köttfärspaj.
    Ska leta lite här på MK. Tror inte jag har nått köttfärspajrecept. Fast imon vill han kanske ha nåt annat???? :o:D Hehe

  • The_mama97mia 24 februari 2009

    haha... ja se karlar.. gör som du vill o säg - Älskling det blir en överraskning. haha

  • Disen 24 februari 2009

    Skrivet av mama97mia den 24 feb 2009

    haha... ja se karlar.. gör som du vill o säg - Älskling det blir en överraskning. haha


    Ja varför inte...kanske ska göra nåt med kyckling för då hade han blivit överraskad, för det äter han inte...haha:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.