Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttfärs - vad laga?

  • Ulrika91 20 mars 2010

    Imorgon kommer mormor över på middag (hon bor längre ner på gatan så det är inte ovanligt) och vi har köttfärs i kylen som jag vill laga något gott av, men vad?

    Bolognese åt vi senast idag, tacos är jag inte sugen på och lasagne var det inte länge sedan vi åt.

    Vad kan man laga av köttfärs mer?

    Är tacksam för alla idéer/recept jag kan få, klassiska som morderna, enkla som avancerade osv. All hjälp är bra hjälp.

    Trevlig kväll på ni andra matklubbare där ute :) Vi förgyller världen med våra kulinariska fingrar <_<

  • Ulrika91 20 mars 2010

    Tack !! Ska läsa igenom dem. Fler tips uppskattas!

  • AnneNi 20 mars 2010

    Köttfärspaj (klassisk eller taco), köttfärssoppa, eller kasnke några goda biffar.
    Lycka till!

  • The_mama97mia 20 mars 2010

    alla dom där tipsen på "falsk" filé med... är toppen.

  • Countrygirl 20 mars 2010

    Köttfärslimpa är alltid gott, äldre brukar dessutom uppskatta det. Man kan fylla den med grönsaker om man vill.

  • mickes_fru 20 mars 2010

    köttbullar,
    hamburgare
    frikadeller.
    chipsgratäng

    har tyvär inga direkta recept. men finns här på matklubben!

  • Leeluu 20 mars 2010

    http://koala.nu/kitchen/2005/10/27/matig-kottfarssoppa/
    Har inte hunnit lägga in det här än men den är en hit!

  • LEDIVO 20 mars 2010

    Denna kanske skulle gillas av mormor
    Köttfärs och potatisgratäng med lök, tomat, morot och persilja

  • Mellanbellan 20 mars 2010

    Jag har 3 förslag
    Matpaj
    Indiska järpar med frukt och mandel
    Pannbiffar på nytt sätt

  • Ulrika91 20 mars 2010

    Tack för alla bra tips. De jag inte provar imorgon ska jag prova någon annan gång.

    Köttfärslimpa har jag aldrig lagat. Knappt smakat. Har ni några recept eller tips. Vad serverar man till? Skysås, lingon, kokt potatis eller?

  • MatAnders 21 mars 2010

    Jag har ett gott recept på smördegs piroger som e lätta att göra.

  • lindaloppan_olsson 21 mars 2010

    Har inget recept, men en sak som är väldigt god & enkel att göra är "Köttfärs med Curry-grädde" som vi kallar det {curl-lip}...

    1 Bryn blandfärs och lägg i en ugnsäker form.
    2a Vispa mellangrädde
    2b Blanda i chilisås + Curry i grädden tills det smakar ganska mycket (behövs mer än man tror)
    3 Häll över gräddblandningen över färsen och ställ in i ugnen tills allt blivit varmt och fått lite färg.

    Servera med Ris och gärna ananas och/eller banan.

  • Mistys 21 mars 2010

    Lisas falska filé

    Håller med mama97mia
    Alla som inte testat detta har missat något.
    Såå gott{clap} Går att göra med riktig file också till en fest. Testa, du blir inte besviken!

  • Erajscha 21 mars 2010

    Ja den falska filén är en superbra "halvfin" rätt :-) Vi åt den med tagliatelle igår - en superbra kombination. Men kokt ptatis, eller klyftpotatis funkar också bra. Vi skippar dessutom rödlöken hos oss och använder purjo istället.

  • Ulrika91 21 mars 2010

    Japp den ska jag laga idag :) jag läste även din kommentar, Erajscha, på receptet och tar purjolök istället för rödlök. Slänger nog även i en finhackad chili (för vår burk paprika/chili creme fraiche är redan lite använd). Ska servera det med pressad potatis. Återkommer med kommentar :)

  • boz1965 21 mars 2010

    Det finns också en jättebra kokbok av Barbro Lönnegren som heter "100 fräsiga färsrätter" (Semic förlag), ISBN-nummer: 91-552-3119-5. Den kostar en hundring c:a och jag kan verkligen rekommendera den.

  • Ulrika91 21 mars 2010

    Oj det låter som något för mig! Tack för ett bra tips :)

  • ros 21 mars 2010

    {snicker}Det finns otroligt mycket gott som man kan laga med köttfärs
    Här är några förslag
    Köttfärslimpa
    Baconbiffar med fetaost
    Basilikabiffar
    Fetaostfyllda färsbiffar med tomatkompott
    Köttfärspaj à la Nettan
    Gulasch med köttfärs

    Lycka till!

  • amoz 21 mars 2010

    Baconfyllda köttfärsbiffar med champinjoner och grönsaksröra Detta receptet är riktigt gott tycker jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.