Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pannkaks älskare!!

  • starfighter 21 juli 2008

    Pannkakor är toppen - vilket nästan alla på den här tråden är rörande överens om. Och som någon skrev allt behöver inte vara nyttigt. Här hemma passar vi alltid på att göra ett rejält lass m tunn-pannkakor när vi väl gör dem, för det är så gott att gå och snaska på dagen efter. De är ju minst lika goda kalla! Min man äter dem då på klassiskt vis m sylt eller socker, själv föredrar jag kaviar och aromat. Ännu godare är ju att skära dem i strimlor och 'knaper'-steka dem och serverar m sylt - åhh, nu har jag lyckas göra mig själv jättesugen på pannkakor, trots att jag precis har ätit middag hi hi.

  • Vivoplena 21 juli 2008

    Matiga våfflor med potatis och lök

  • bernit 21 juli 2008

    Nygräddade tunna pannkakor med lite socker och en lite klick äkta smör - MMMMmmm
    eller plättar med sylt, eller varför inte en pannkakstårta med pannkakor och äkta blåbärssylt varvat och toppat med grädde - ja, man kan hålla på länge. Hembakta pannkakor i alla dess former är bra matkultur.

  • PinkLadie 22 juli 2008

    Visst är det smaskens med pannkakor! (L)
    Jag tycker att det är en fullvärdig måltid om man serverar med lite morot i valfri form till.
    Jag har ett superrecept som är med fiberhavregryn istället för rågsikt, men använd helst gyllenhammars - för de är så små och finfördelade att de inte märks i pannkakan...
    Varsågoda:
    Mina pannkakor (eller tjock ugnspannkaka)

  • wiklund73 22 juli 2008

    Här gillar vi oxå pannkakor. Jag brukar göra morotspannkaka ibland. Riven morot i smeten. Väldigt gott om jag får säga det själv. Gott med tomat till. Mums.:p

  • lovani 22 juli 2008

    Beprövat och erkänt mumsigt recept på bananplättar. Så löjligt goda i sig att man knappt behöver någon fyllning!

    Bananplättar

    4 dl mjölk
    2 ägg
    2 dl vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    3/4 tsk salt
    1 msk honung
    1 tsk kardemumma
    2 bananer
    1 msk limejuice

    Blanda äggen och mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor och rör ner i äggsmeten. Mosa bananerna och rör ner även dem. Söta med honung och rör om. Låt stå och dra en stund. Stek sedan i het panna.

    Gott med chokladkräm, vispgrädde eller sylt.

  • vanilj 22 juli 2008

    För mig är tunna pannkakor lunch, och då äter jag kanske 3 pannkakor med sylt & grädde.
    Men när det gäller amerikanska pannkakor så är det frukost för mig, och då räcker det med max två tycker jag. Och dom amerikanska föredrar jag med blåbärssylt och sirap. Kladdigt, sött och gott! :D

    Mina tunnpannkakor:

    4 dl mjöl
    salt, en nypa socker + 1 tsk vaniljsocker
    7-8 dl standardmjölk
    3 ägg
    smör att steka i

    Blanda mjölet med salt, socker och vaniljsocker. Vispa ner hälften av mjölken till en klumpfri smet. Vispa i resten av mjölken och sist äggen. Konsistensen ska vara som ovispad grädde.
    Stek dem i smör.

    Och en "specialare", Banana Pancake - för 4 personer:

    2 dl vetemjöl
    4 dl mjölk
    2 ägg
    ½ tsk salt
    2 bananer
    Smör att steka i
    Glass och flytande honung/sirap till servering

    Vispa ut mjölet i lite av mjölken (hälften). Vispa ner resten av mjölken. Tillsätt äggen och vispa smeten slät. Salta.
    Skala och skiva bananerna.
    Värm en stekpanna med smör och lägg i lite bananer. Låt dem bryna lite lätt innan smet till en pannkaka hälls i. Stek pannkakan på båda sidor. Upprepa.
    Servera pannkakorna varma med en god glass och honung.
    (Jag valde sirap istället.)

  • matagnes 10 augusti 2008

    Hallå där!

    Intressant tråd. Orkade dock inte läsa precis allt.

    När jag var liten åt vi pannkakor med sylt, grädde, socker till lunch eller middag. Helidiotiskt tycker jag! Okej, det kanske funkar till lätt lunch, men man blir ju hungrig på en gång efteråt. Dessutom orkade jag inte äta så många för jag mådde illa av allt socker och fett.

    Nåväl, idag, med lite vuxnare syn på saken, äter jag pannkaka med sylt, grädde, glass till EFTERRÄTT eller MELLANMÅL eller kanske FRUKOST. Det är ju fika liksom!

    Det godaste påfundet till pannkaka är följande:
    TURKISK YOUGHURT
    FRYSTA BÄR
    KROSSADE VALNÖTTER
    FLYTANDE HONUNG

    Funkar också med keso, pressad citron, kanel och socker och... filmjölk! Mmmm... smarrigt. Det åt vi förresten också ibland när jag var liten, helt okej till lunch/middag.

    Ledsen att säga det, trådskaparen, men pannkaka med sylt o grädde till middag är jäkligt onyttigt. Men vem bryr sig? Man lever bara en gång! (Y)

  • zonale 10 augusti 2008

    Jag steker ibland pannkakor för att kunna fylla dem med någon röra, rulla ihop och gratinera med riven ost. Har inget socker i smeten men det har jag i och för sig aldrig. Vi gillar detta bättre än tortillabröd i min familj.

  • Okänd 10 augusti 2008

    Skrivet av marilyn den 21 jul 2008

    Ät och se glad ut!! Allt måste inte vara så himla nyttigt.


    Det gör jag iallafall(Y)

  • SDMaya 10 augusti 2008

    Jag gillar med pannkakor och det kan vi äta när som.:p
    Detta receptet gillar jag... och barnen(L)
    [recept] 19813[/recept]

  • K-kristina 10 augusti 2008

    Pannkakor eller som vi säger plättar är en favorit hör hemma och vi äter det oftast en gång i veckan. Vi gräddar dem supertunna i en vanlig stekpanna och serverar dem med sylt eller socker . När vi ska lyxa till det har vi grädde eller glass. Vi har dem som middag.Man kan ju komplettera med grönsaker eller frukt Mammas plättar, :p(Y)

  • immortal_girl 10 augusti 2008

    Pannkakor är så otroligt gott och kan ätas när som helst, med antingen bara socker eller grädde och sylt, men bäst är det att blanda i riven banan i smeten och sedan servera med vaniljglass och honung (honung är väl då nyttigare än socker):p

    Man kan inte alltid tänka på att äta nyttigt utan man måste unna sig!!

  • Baddy96 10 augusti 2008

    pannkakor är det bästa som finns! eller rättare sagt plättar. Kan käka hur många som helst. dom ska helst vara väldigt ljust gräddade och severas med äpplemos:D

  • redd 11 augusti 2008

    Skrivet av PinkLadie den 22 jul 2008

    Visst är det smaskens med pannkakor! (L)
    Jag tycker att det är en fullvärdig måltid om man serverar med lite morot i valfri form till.
    Jag har ett superrecept som är med fiberhavregryn istället för rågsikt, men använd helst gyllenhammars - för de är så små och finfördelade att de inte märks i pannkakan...
    Varsågoda:
    Mina pannkakor (eller tjock ugnspannkaka)


    Intressant recept, under förutsättning att det inte påverkar smaken negativt blir det havregryn i smeten framöver, får testa nästa gång det blir pannkakor.

  • redd 11 augusti 2008

    Kom just på en fråga.

    Vad har ni för stekteknik för att får pankakorna bra (tunna och bra konsistens?)

    Min teknik fick jag lära mig av min pappa när jag var liten.

    1. Gjutjärn, gjutjärn, gjutjärn. Jag har ännu inte stött på en teflonpanna som kan hålla en hög jämn temperatur över tid vilket pannkakor kräver. Dessutom måste man ha en stekspade av stål för att lossa pannkakorna med.

    2. Järnet skall vara riktigt varmt, dom yttersta kanterna skall bli brun och krispiga på under 15-25sek då det även är dags att börja lossa pannkakan

    3 För att få en jämn och tunn pannkaka häller jag smet i pannan och "tippar" sedan runt pannan så att det rinner ut jämt över hela pannan.

  • stepp567 11 augusti 2008

    Hej! jag tillhör inte dom som Älskar pannkakor.jag föredrar dinkel istället för vetemjöl.

  • stepp567 11 augusti 2008

    :o Ni har bra tips, jag förvärvar dem väl.(Y):D

  • salsa 11 augusti 2008

    Ja, pannkakor, det är såå gott.
    När alla barnen (3) bodde hemma så hände det att det blev pankisar till frukost, med socker, sylt eller sirap till. Annars är det nog mest som mellanmål eller kvällsmat vi äter det.


    Jag gör min smet så här: knäck antalet ägg du ska ha i smeten, vispa ner mjöl med ballongvisp så det blir som en trögflytande deg, häll i mjölk så att det blir en pannkakssmet. Salt och socker och smält smör i. Smör i pannan som är av gjutjärn:) Tillvägagångssätter gör att risken för mjölklumpar i smeten minskar.

  • Y0SHi 11 augusti 2008

    ÄLSKA PANNKAKOR!:D
    Pannkakor är onyttigt, men man kan ju äta det ibland ändå! Jag tycke inte att man ska försöka göra pannkakorna nyttiga, blääh! Man mamma gjorde Grahamspankakor till mej en gång, och det var superäckligt! Nä, gör se gamla vanliga pannkakorna med sylt eller socker och njuuut :p för shit vad gott det är!
    Heja pannkakorna, fortsätt ät (Y):D<3

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.