Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Plommon

  • maithab 9 augusti 2009

    Vad ska man göra med alla plommon? Vi har mängder och skulle vilja utbyta lite idéer.
    Jag har gjort kräm och paj
    Lättlagad plommonpaj
    och tänkte att det skulle bli lite marmelad också. Men jag vill gärna ha fler tips.

  • ros 9 augusti 2009

    :)Hej!
    Här är några av mina förslag
    Plommonkaka à la Nettan
    Plommonpaj
    Plommonsylt med kanel
    Plommonparfait

  • Kuutti2 9 augusti 2009

    Inlagda plommon med en skvätt konjak i. Har inget recept dock, men det finns säkert här! Åt dem som dessert för några år sedan ihop med vispad grädde. Grymt gott!!

  • maithab 11 augusti 2009

    Mer tips, tack.
    Kanske chutney?

  • Cassiopeya 11 augusti 2009

    Plommonmarmelad så klart! Jättegott =) Jag fryser in bär och socker tillsammans, så är det bara att koka ihop marmeladen när det börjar sina i burken =) Smaskens!

  • boz1965 11 augusti 2009

    Plommonvin är en höjdare till desserten

  • idea_ 11 augusti 2009

    Den godaste plommonmarmelad jag någonsin gjort lade jag till en citron i. Supergott till en vällagrad ost :D

  • 123Linnea 11 augusti 2009

    Prova detta recept med plommon - jag gillar det jättemycket!
    Äppelkaka eller Friggis frukt- eller bärkaka

    Eller det här som är lite annorlunda!:
    Plommonkarameller

    123Linnea

  • CamillaLarsson 9 september 2009

    Jag och min sambo har gjort plommonvin två år i rad nu(Y)

  • NicolinaZ 9 september 2009

    Jag hade samma "plommonproblem" och kombinerad Ros' plommonsylt med kanel med en annan plommonmarmelad med mandel. Fast utan mandel och med anisisop som tillägg till kanelen. Lite pyssligt att kärna ur, skålla o skala, men underbart gott! Något kilo bara kärnade jag ur och hällde över avsvalnad sockerlag (ca fem delar vatten o tre delar socker + lite askorbinsyra får koka ihop), lade citronskivor överst, för att hålla färgen, och frös in. Kommer att bli super med glass i vinter! detsamma gjorde jag fö med skalade äppelklyftor också, fast dem kokade jag också upp i lite sockervatten!:p

  • anneli1989 9 september 2009

    om någon har plommon över så kan jag gärna ta hand om en del :)

  • Ulrika91 9 september 2009

    Jag måste erkänna att jag känner mig lite som räddaren i nöden här;) Har även gjort en till chutney, men inte hunnit lägga in receptet än. Kommer nog snart :)

    Plommon och hallon muffins
    Plommonchutney med balsamvinäger
    Plommonchutney med ingefära och citron
    Plommonsmulpaj

  • Ulrika91 9 september 2009

    Jo jag har ett recept till. Mamma gjorde en god efterätt häromdagen. La plommon (med kärnor alltså, mest för att dom ska hålla den fina formen, går även att kärna ut först men dom faller ut så lätt efteråt så det är ingen fara) strö över socker och valnötter och in typ 20 minuter i typ 200 grader. Sedan ät det med smaksatt yoghurt (kanel,socker och mynta tror jag vi hade) eller vanlijglass :) Det var gott.

  • sikaal 9 september 2009

    Använder ni saft går det utmärkt att koka saft på plommon! Kom bara ihåg att plommonen skall vara ordentligt mogna :)
    (koka 3-4dl vatten/kg plommon, sila, mät upp råsaften och koka med 500-600g socker/liter, lite konserv. m., buteljera)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.