Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enklare mat till inflyttningsfest

  • Erajscha 22 november 2009

    Vi ska ha inflyttningsfest nästa lördag, det blir ungefär 15 pers och vi tänkte bjuda på välkomstdrink och något att äta,problemet är att jag vet inte vad. Kassan är skral och det får inte vara stärkelserikt (tänk GI/LCHF) så pajer går bort.

    Sist jag hade ett liknande kalas bjöd jag på

    Chili con carne-inspirerad gryta


    Så det kan jag inte göra igen, men något i den stilen. Och med det menar jag något som inte är komplicerat att äta, som man inte har dukat bord till.

    Har ni några idéer?

    Det gör inget om det är tidsödande/krångligt att förbereda...

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Kycklingspett och plockgrönsaker?

  • Erajscha 22 november 2009

    vad för slags grönsaker ska man ha då?

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Ja jag tänker morötter, kanske sparris, gurka i stavar, cocktailtomater, paprika i långa strimlor, liksom plockvänliga storlekar , oliver... Blekselleri funkar ju. Kanske ngn sorts melon i lämpliga bitar. Det behöver ju inte bli dyrt för man behöver inga mängder av ngt. Fetaost i bitar att plocka med tandpetare funkar ju med.

    Några olika dipsåser kanske.

  • Erajscha 22 november 2009

    Mm det tål att funderas på... men om du eller någon mer har fler förslag så tar jag gärna emot dem :-)

  • MatAnders 22 november 2009

    Kanske en rejäl laddning med fried rice där kan man ju variera i oändlighet. Och några kalla singha till.....:p

  • Skogis59 22 november 2009

    Skrivet av MatAnders den 22 nov 2009

    Kanske en rejäl laddning med fried rice där kan man ju variera i oändlighet. Och några kalla singha till.....:p


    Hon ville inte ha det stärkelserikt, skrev hon... Ris är det!

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Eller en större grönsallad, med plock till det - typ kyckling i bitar, kallskuret typ rökt skinka, kassler i tärningar, salami.. .Problemet är väl då att man längtar lite efter gott bröd till.

    Om man tänker meze eller tapas så funkar det väl även utan bröd o stärkelserikt till.

  • MatAnders 22 november 2009

    Skrivet av Skogis59 den 22 nov 2009

    Skrivet av MatAnders den 22 nov 2009

    Kanske en rejäl laddning med fried rice där kan man ju variera i oändlighet. Och några kalla singha till.....:p


    Hon ville inte ha det stärkelserikt, skrev hon... Ris är det!


    Ja det har du rätt i bra där...

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Jag framhårdar med detta med plockmat - av erfarenhet vet jag att sån mat funkar för mingelfester. Man ska bära med sig sin egen tallrik o gärna hålla reda på ett glas med, då är fingervänlig mat att föredra.

  • mariaengstrom 22 november 2009

    Köttgryta på något billigt kött. Med creme-frachie och ev. ris/bröd till. Sen någonform av grönsaksbuffe där gästerna kan plocka det som de vill ha i sin sallad.

  • Skogis59 22 november 2009

    Men om hon gör en köttgryta med tillhörande stekta potatis så blir GI:t inte så högt eftersom kalla,kokta o uppstekta potatis får ett lägre GI.

    Blir fint vid massutfodring (Y)

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Om man vill ha kalla kokta potatis som meze är det gott med en klick gräddfil o röd rom på.

    Jag ser framför mig ett mindre buffébord med plockmat av olika slag, en del bara att ta med fingrarna, en del på pinne, ost i kuber , några dippar.
    SOm sagt behöver verkligen inte bli dyrt!

    Men är det mest du som vill ha GI/Lchf eller är det alla gäster som är på den linjen?

  • boz1965 22 november 2009

    Skrivet av Erajscha den 22 nov 2009

    Vi ska ha inflyttningsfest nästa lördag, det blir ungefär 15 pers och vi tänkte bjuda på välkomstdrink och något att äta,problemet är att jag vet inte vad. Kassan är skral och det får inte vara stärkelserikt (tänk GI/LCHF) så pajer går bort.

    Sist jag hade ett liknande kalas bjöd jag på

    Chili con carne-inspirerad gryta


    Så det kan jag inte göra igen, men något i den stilen. Och med det menar jag något som inte är komplicerat att äta, som man inte har dukat bord till.

    Har ni några idéer?

    Det gör inget om det är tidsödande/krångligt att förbereda...


    Varför inte ett knytkalas? Brukar alltid gå hem hos folk.

    Säg åt dina gäster att det är smårätter och "gående bord" som gäller och att de ska tänka på det när de gör sina bidrag till kalaset.

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Mmm.. .klokt...
    Som jag ser det vill du ha ett kinderägg - tre saker i en...
    Det ska inte vara dyrt ty kassan är skral -
    det ska inte vara stärkelserikt, ty ngn eller alla går på diet och
    det ska gärna vara gott och festligt....
    *ler*

    Inget är omöjligt! (Y)

  • Erajscha 22 november 2009

    Jag är diabetiker så att jag kan inte äta mat som är för stärkelserikt. Särskilt inte om man också ska unna sig lite vin.

    Plockmat är nog the way to go. Man kan ju göra lite olika tandpetare också fast just nu kommer jag bara på kombon ostkuber & paprika samt köttbullar & coctailtomater...

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Får jag tipsa om billigt vin? Umbala . BiB, 3 L, 139 kronor, helt OK. Rött.

  • The_mama97mia 22 november 2009

    Tänk tandpetare - oliver, frukt i bitar, bacon?, skinka?, räkor?
    äsch tänk bara buffé och meze du hittar massor du kan göra då, men du kan ju bjuda gästerna på gott bröd till även om du inte får äta det???

  • The_mama97mia 22 november 2009

    glöm inte att maila mig tid och adress bara... haha

  • marielotta 22 november 2009

    Hej,
    tipsar om lasagne och sökte i receptbanken här efter GI och en god sallad till.
    Auberginelasagne med köttfärs
    Zucchinilasagne / GI-lasagne
    GI-lasagne på Lillans vis
    GI - Moussaka

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.