Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förslag på grillat till dop!

  • JennyV 8 maj 2009

    Nu börjar det närma sig dopet av våran dotter och det är dax att börja planera maten!!
    Vi ska grilla, är det någon som har förslag på vad man ska grilla och vad man ska ha för tillbehör?!!
    Vi blir ca 40 st, blandat vuxna och barn!
    Ge gärna även förslag på kalla såser/röror och sallader av olika slag!!


    Nu är dopet avklarat, flickan är döpt till Leia Lovisa Ellinor!
    Vi var 54 st och jag bjöd på följande:
    Grillad marinerad karré
    Grillade marinerade kycklingspett
    Starka/milda grillade korvar
    Detta grillades efter dopet och vi hade två stora grillar, allt blev klart på 20-30 minuter!
    Till detta hade vi Anna-Marias potatissallad (hittad här på matklubben) , pastasallad från matklubben, druvsalsa från matklubben, tomatsalsa från matklubben, tzatziki, coleslaw och grönsallad. All dopmat blev en matklubbsfest :D
    Vädret var strålande och festen blev kanon!!!

  • Lillmyran 8 maj 2009

    Hej du! Jag provade en ljummen pot,sallad som jag hittade på den här sidan.
    Den heter Ljummen potatissallad med fetaost och rucola den var super god.
    Lyck till med dopet.:)Lillmyran

  • MatAnders 8 maj 2009

    Något som är otroligt gott och kul är att grilla ett lamm eller en spädgis, det tar tid men mycket trevligt och räcker till många.

  • The_mama97mia 8 maj 2009

    Håller med Anders ovan här, det gjorde vi en gång, men... det kräver att en person ägnar sig helt åt det i princip en hel dag... Men så gott...

  • lotta42 8 maj 2009

    Ja det är svårt att hitta på en maträtt att bjuda på till så många gäster .Att grilla till så många tar sådan tid ,så jag hoppas att ni har någon som kan bo vid grillen . Helstekt filé (Av oxfilé el fläskfilé )med salsa sås eller så kan man steka filen 1 dag i förväg och sedan skära upp den i bitar och då är det bara att värma filen innan gästerna anländer. till det skulle jag rekomendera ljummen potatissallad (eller göra det lätt för sig är att köpa 2,5kg hinkar med potatis sallad från konsum. el annan butik )
    och till det en vanlig grönsallad med örtagårds dressing (finns att köpa små påsar på affären att blanda till själv) painrich och ost till . Lycka till med dopet och alla gäster.:) Lotta42

  • josse12 9 maj 2009

    ett tips är att köpa stora bitar med kött och skiva dom själv i jätte tunna bitar, file karre, entrecote eller vad som helst. då går det fort att grilla till alla. Då kan man i princip köra den varianten att folk står i kö vid grillen och får en bit direkt. Korv till barnen funkar alltid.
    enkelt tillbehör är ju potatissallad som du gör själv eller köper. för att piffa till det lite kan du ha varm sallad till. jag brukar köra med zuccini rödlök paprika champinjner och broccoli som jag delar och har på lite olivolja och peppar. in i ugnen helst varmluft ca 150 grader så det blir lite crisp. dessa går alltid åt.

  • Gnurf 9 maj 2009

    Jag skulle satsa på att förbereda så mycket som möjligt och avdela en duktig kille/tjej som grillansvarig/huvudansvarig för mat och logistik:

    - Fyllda kycklingfiléer (tex färskost med örter, strimlade soltorkade tomater). Baconlindade och FÖRSTEKTA i stekpanna/ugn (då blir det mer lätthanterligt, inget droppande, inget fastbränt på grillen och snabbare tillagningstid). Skaffa rökspån och strö över grillbädden så får du fin grillsmak även vid kortare grilltid.
    - Egensnickrad potatissallad, både majonäs- samt olivoljebaserad.
    - Grönsallad

  • JennyV 9 maj 2009

    Åh, nu blir jag hungrig! Funderar på att även göra en pastasallad, någon som har en go i gömmorna?!

  • Hannixen 9 maj 2009

    Vi har bjudit på grillat på födelsedagsfester med ca 40 gäster två gånger, båda gångerna har vi köpt korvar (strka och typ choritzo) och skurit upp i bitar,kött i bitar, majskolvar i bitar, annans i bitar, lökklyftor, småtomater och lite annat gott å så har alla fått bygga sina egna grillspett, det har funkat jättebra så det är mitt tips!

  • majamia 9 maj 2009

    Grilla ytterfilé hel är det bästa tycker jag och så kan du ju ha lite olika korvar till med.Här kommer många goda tillbehör som inte är krångliga att göra och som ¨går att förbereda!
    Ha en trevlig dag! :-) :D

    Ananas och Chilisalsa

    Fransk potatissallad med kronärtskockor

    Fräsch salsa till grillat

    God grillsås

    Melon- och jordgubbssallad

    Potatissallad med sparris och späda morrötter

    Sommarsallad med jordnötter, lime och honung

    Tomatsalsa

    Varm potatissallad

    Waldorfsallad

  • majamia 9 maj 2009

    Pasta på grekiskt vis

  • Mammamu 9 maj 2009

    Min ört- och limepastasallad (finns här på MK) är jättegod till grillat och passar utmärkt till en buffé. Lätt att förbereda dagen innan.

    Förresten, hur sjutton gör man när man länkar till ett recept.................. Minnet är bra men kort.........

  • Mammamu 9 maj 2009

    Det finns en "sallad" som jag tycker är jättegod till grillat, gjord på honungsmelon/galiamelon, balsamvinäger och schalottenlök !

  • UllaC 10 maj 2009

    Hej Mammamu! Har letat upp ditt recept på pastasalladen och lägger in den här. Hoppas du inte misstycker.
    Ört- och limepastasallad

  • zonale 10 maj 2009

    Den här går alltid hem, åtminstone i vår familj:)
    Strandsallad

  • Mammamu 10 maj 2009

    Skrivet av ullac den 10 maj 2009

    Hej Mammamu! Har letat upp ditt recept på pastasalladen och lägger in den här. Hoppas du inte misstycker.
    Ört- och limepastasallad



    Mammamu tackar för hjälpen!!!

  • helene60624 10 maj 2009

    Jag hade grillparty en gång när jag fyllde år och då fick gästerna plocka ihop sina egna grillspett (som någon annan föreslog tidigare). Olika sorters korv, kött, köttbullar, svamp och olika sorters grönsaker. Perfekt för både köttätare och vegetarianer. Lycka till med allt / Helene

  • JennyV 16 maj 2009

    Tittar runt lite för att få lite tips och förslag; blev lite sugen på att även göra en salsa. Tack majamia! Ska ju även baka en tårta eller två, någon som har nått förslag???

  • majamia 16 maj 2009

    Hej igen! :D
    Salsorna jag tipsade om är jättegoda och är ju bra att förbereda!

    Skickar över lite tips på goda tårtor. Axelvoldstårtan hade jag på dopet när vår äldsta dotter döptes.
    Hoppas att någon kan passa. :D

    Axelvoldstårtan

    Citrontarte med hallon

    God tårta med citronkräm

    Jordgubbstårta

    Vanilj- och jordgubbspaj med mandelmassa i pajskalet

  • vanillalover 16 maj 2009

    Jag har en underbar pastasallad;
    Krämig pastasallad
    Den e gjord massor av gånger, går att göra dagen innan och är mkt uppskattad. Får kopiera receptet till gästerna gång på gång... Eller be dem bli medlemmar här *ler* :p
    Lycka till!
    /M

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.