Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saft, sylt, marmelad, inläggningar mm.

  • 93emm29 15 augusti 2011

    Ja vi får se^^ är i köket och stökar med massa äppeln som måste bli färdigt först. Sen gäller det ju att tyda den mkt fina men väldigt snirkliga skriften -.-
    Här blir det saft, sylt, mos och gelé!

  • Cassiopeya 12 oktober 2011

    Har just kokat denna väldigt goda saft

    Körsbärssaft

    Gjorde också min variant på dessa inlagda rödbetor

    Brittas inlagda rödbetor

    Igår blev det ett kok äppelgelé, då vi har massor med äpplen :D

    Äppelgelé

    Tidigare i veckan kokade jag äppelmos

    Äppelmos

  • WiolaH 13 oktober 2011

    Skrivet av svengelsk den 21 maj 2011

    Citronsyra förekommer i många saftrecept, vad fyller den för funktion? Eftersom jag inte mår så bra av för mycket syra vill jag helst undvika att ha det i.
    Många trädgårdsböcker säger att man skall gallra krusbären tidigt på säsongen för att få färre och större bär. Det har jag just gjort för första gången och jag har använt de små, sura och hårda bären till saft. Första satsen blandade jag med rabarber, men sen råkade jag se att flädern blommade så nu hällde jag den heta saften över ett antal fläderblomsklasar. Det verkar bli jättegott.
    Jag fryser all saft och tar vad jag behöver med glasskopa., för enligt stora kokboken behöver saften steriliseras här i England.


    Citronsyran både konserverar lite och gör att saft och sylt behåller färgen.
    Du kan använda färskpressad citronsaft istället för citronsyra, det är inte riktigt lika surt för magen (även jag är känslig o det funkar för mej). Någon här på MK som kan hjälpa till med mängderna??
    Eftersom du fryser saften kan du minska på mängden citronsyra/citronsaft rejält. Olika sorters bär och frukt behåller färgen olika...... äppeldricka blir t.ex lätt brun utan citronsyra el citronsaft medan röda vinbär håller sej bra helt utan (när man fryser saften). Du får kanske prova dej fram lite......

    Lycka till :)

  • strimma21 13 oktober 2011

    Eftersom ingen i familjen dricker svartvinbärssaft i några mängder så gjorde jag svartvinbärssylt av bären istället, och det kan jag verkligen rekommendera!

    Lägg ca 1 kg bär i en stor kastrull och slå på 2 dl vatten. Rör ned ½ kg syltsocker. Låt det koka upp, kör lite med mixerstav så att bären fördelas. Koka i ca 15 min. Ta av sylten från värmen och tillsätt 2 msk vaniljsocker. Låt den stå 15 min, slå sedan upp i rena burkar. Förvara sylten mörkt och svalt.

    Jättegott till exempelvis turkisk yogurt eller vaniljglass.

  • WiolaH 13 oktober 2011

    Skrivet av strimma21 den 13 okt 2011

    Eftersom ingen i familjen dricker svartvinbärssaft i några mängder så gjorde jag svartvinbärssylt av bären istället, och det kan jag verkligen rekommendera!

    Lägg ca 1 kg bär i en stor kastrull och slå på 2 dl vatten. Rör ned ½ kg syltsocker. Låt det koka upp, kör lite med mixerstav så att bären fördelas. Koka i ca 15 min. Ta av sylten från värmen och tillsätt 2 msk vaniljsocker. Låt den stå 15 min, slå sedan upp i rena burkar. Förvara sylten mörkt och svalt.

    Jättegott till exempelvis turkisk yogurt eller vaniljglass.


    (Y)(Y)

  • Cassiopeya 2 september 2012

    Nu var det dags för höstens inläggningar och saft/syltkok:) Idag har jag kokat både saft och marmelad, tidigare i veckan testade jag ett nytt recept på inlagd gurka:)

    Någon som har fler härliga recept att dela med sig av?

  • petrissa 3 september 2012

    Jag gjorde en underbar plommon -och vaniljmarmelad igår. Vet inte om receptet finns här på MK, har inte kollat, jag hittade det på familjelivs forum iaf.

    Kärna ur 1,5 kg plommon.
    Strö över ca en matsked kanel.
    Stoppa i en delad vaniljstång.
    Blanda med 1 kg syltsocker i en överdimensionerad kastrull.
    Koka upp under omrörning och låt bubbla ca 10 minuter. Skumma bort vaniljstångsbitar, skal och annat bös som flyter upp under tiden.
    Häll upp lite marmelad på ett fat och kolla så att den inte rinner ihop igen när du drar en sked igenom den. Häll upp i burkar.

    Kanongott blev det och jag kan tänka mej att det passar fint till en god mögelost! (Y)
    Imorgon ska jag prova att göra en plommonchutney med vitlök, ingefära, rödlök, chili och äpple bla. Ska bli spännande! :)
    Har mängder med plommon!
    Någon som vet något annat smarrigt man kan göra med plommon?

  • Cassiopeya 4 september 2012

    Skrivet av petrissa den 3 sep 2012

    Jag gjorde en underbar plommon -och vaniljmarmelad igår. Vet inte om receptet finns här på MK, har inte kollat, jag hittade det på familjelivs forum iaf.

    Kanongott blev det och jag kan tänka mej att det passar fint till en god mögelost! (Y)
    Imorgon ska jag prova att göra en plommonchutney med vitlök, ingefära, rödlök, chili och äpple bla. Ska bli spännande! :)
    Har mängder med plommon!
    Någon som vet något annat smarrigt man kan göra med plommon?


    Plommon är verkligen supergott, här är några tips :D

    En supergod kaka till höstfikat
    Plommonkaka à la Nettan

    En julig marmelad till vinterns frukostar
    Plommonsylt med kanel

    Ännu en marmelad, har dock inte testat den än, men jag ska :) Låter fantastiskt god!
    Äpple- och plommonmarmelad

    Lite dessertips (L)
    Ingas Plommonkompott

    Vaniljkokta plommon

  • petrissa 4 september 2012

    Tack!!! Den där plommonkakan à la Nettan lät ju underbar, ska göra den ikväll! :)

  • Josses 9 september 2012

    Blev nästan en heldag i köket idag, fick några bitar färska älgben av min pappa som jag kokade köttsoppa på. (Är isf inte riktigt rätt tråd men, men)
    Hade härom dagen hjälp med att hacka äppelbitar så idag silade jag och min son upp 20 l äppeldricka.
    Äppeldricka
    Fick några kg krusbär av min mamma också så endera dagen ska det bli även
    Krusbärs dryck
    Min man och yngsta dotter var ute i trädgården och plockade in de sista bären av svartvinär, rödvinbär, krusbär och några taiberry (björnbärshallon) som sedan åkte ner i saftmajan. Det blev nästan 4 l blandsaft. Slängde även i några äpplen och några rabarberskälkar också.
    Har tidigare i veckan också kokat några omgångar med blandsaft.
    Några inläggningar har vi också hunnit med de senaste veckorna.
    Inlagda rödbetor
    Dillgurka
    Mammas Ättiksgurka
    Hösten är både en jobbig och rolig årstid. Vissa saker känns jobbig att göra men sedan det är klart då känner man sig så nöjd:)

  • martina63 10 september 2012

    Oj, vad alla är duktiga med saftning och syltning!
    Själv har jag bara lagt plommon i sprit...
    Det blir god likör efter ca 2 års väntan... : )

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.