Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla hjälp mig

  • gadget 23 augusti 2009

    Hej Meela!

    Mitt förslag är att du gör baconrullar med köttfärs, det är superenkelt.
    Använd skivat bacon och bred ett lager köttfärs på varje skiva, krydda med grillkrydda och rulla ihop. Stick gärna en tandpetare i för att hålla ihop och bryn runt om i en stekpanna. Servera gärna med ris och sallad till.

    Denna rätt introducerade min man i vår ungdom och vi har från den tiden alltid ätit riset med ketchup på. Vill du ha något nyttigare till kan du göra en tomatsalsa eller någon annan passande sås.

    Lycka till!

  • The_mama97mia 23 augusti 2009

    Grekiska biffar i ugnen med klyftpotatis

    En god variant, jag har ibland detta som utgångspunkt sen kan det bli lite annorlunda, att linda bacon kring biffarna som flera ovan tipsat om är mkt bra och gott.
    Jag gillar färsrätter som kan göras i ugn, det osar inte så mkt som att steka.

  • yvonnes63 23 augusti 2009

    :D

    Skrivet av Meela den 23 aug 2009

    Piroger så gott går att frysa in.

    Jag har massor med frusen köttfärs "blandfärs" hemma och jag är så trött på allt vanligt tråkigt som "köttbullar och makaroner, spagetti och köttfärssås, hemmagjorda hamburgare, köttfärslimpa m.m" De vanliga. Jag undara om de finns något roligare man kan göra med köttfärs.
    Nu har jag precis flyttat hemifrån och är inte någon super kock så jag skulle bli glad om tipsen ni kommer med inte är allt för avancerade eller dyra.

    har tänkt göra maten reda nimorgon och kan inte sitta vid internet så länge idag så skulle bli väldigt glad om de kan komma svar så fort som möjligt!
    Tack på för hand

  • annica_johansson 23 augusti 2009

    Hej
    Gör en festgratäng. Receptet finns på min sida bland mina recept och den är jättegod,men ganska kryddig.
    Lycka till//Annica

  • UllaC 23 augusti 2009

    Man kan göra mycket gott av köttfärs, här några förslag.
    Tacopaj i långpanna
    Chili con carne med sting
    Mexikansk tacosallad

    Idag smakar inte köttbullar som mammas köttbullar längre. Nu finns det i alla möjliga smaker som t.ex. thai-köttbullar o.s.v. Så var inte rädd för att pröva. Jag lovar att du kommer att gilla det.
    Det är bara att leta på MK, så finner du många underbara recept som medlemmarna har lagt in.

  • billstabodarna 23 augusti 2009

    Denna går lika bra att göra med nötfärs
    Älgchili med bett (Y)

  • Glitterfia 23 augusti 2009

    Nu vet jag inte inte om det blir "kaka på kaka".
    Hittade en tråd från tidigare om köttfärs. Kan finnas något matnyttigt där också kanske.

    http://www.matklubben.se/matprat/husmanskost_vardagsmat_och_snabblagat_22/koettfaers__7379.html?offset=1

  • tjexxxx 24 augusti 2009

    gör en riktigt god köttfärspizza..

  • Madgen 24 augusti 2009

    Hej
    Du har verkligen fått en hel massa bra recept, men här kommer ett till.
    Hemmagjord skav.
    2kg köttfärs
    1 påre aromat eller kebabkrydda
    svartpeppar.

    Rör i hop allt. Forma till en limpa. Lägg den i folie som sättes i ugnsform med kant.
    In i ugnen 100 grader 4 timmar.
    När den svalnat lite - skär i skav och servera till en sallad, som kebab eller varför inte i en paj.
    Supergott - tar lite tid - men gör det en dag du har tid över och frys in skaven fördigskuren.
    // Madgen

  • frucaos 24 augusti 2009

    Falsk fläskfilé! Finns flera olika recept här på sidan.

  • russinbullen 24 augusti 2009

    Vill du ha' ännu mera köttfärstips? "boller og ris i karry"
    Kanske dansk, men gör runda frikadeller, som du kokar i vatten med buljongtärning i. Ha' kokt ris och en god currysås till. Så enkelt o gott.

  • flabban 24 augusti 2009

    Hamburgare. Smaksätt färsen med salt, peppar och barbequesås. Enkelt och gott. Lycka till.

  • guninni 24 augusti 2009

    Blanda köttfärs med salt (1 tsk t 400g), peppar, 1 ägg. limeska ( ev även saften), chilisås, rejält m spiskummin, ev lite koriander, pressad vitlök.
    Rulla till "järpar" (avlånga), lägg i en långpanna och pensla på soja.
    Stek i 225 gr i 8-10 min.
    Servera m ris, mchutney och youghurt.
    Jag gör på minst 1 kg och fryser in. även gott i pitabröd el till nudlar. Ibland drygar jag ut färsen med ströbröd som får svälla i vtn
    Bra picnicmat
    Lycka till

  • matmymlan 24 augusti 2009

    Har du väldigt mycket köttfärs skulle jag rekommendera rätter du kan frysa in portionsvis.
    Har tittat på dina recept och har ett smakrikt enkelt förslag som du klarar galant, men jag har ännu inte lagt upp några recept och nu upptäckte jag tre miljoner regler för det :'( och orkar faktiskt inte skriva om allt :Z
    Hoppas det är till hjälp ändå mellan oss två, det var ju brådis.

    Du behöver: Harissa (el tomatpuré+ sambal olek). En rejäl gul lök och några vitlöksklyftor. Något av: ett litet paket fårost/ 2 skivor chevre/ en bit gorgonzola. Oxå en creme fraiche eller neutral färskost (philadefia). 1 litet pkt frusna provencalska örter. Olivolja. Salt. Ev. malen spiskummin (frivilligt) Lite torrt rivet bröd el skorpmjöl, kanske ett ägg för färsens konsistens.

    Du kryddar upp färsen med harissa (finns numera i många butiker både på burk och på tub, fråga!) , om det ändå inte finns ersätt med en sked sambal olek och lite tomatpuré. Finhacka lök och vitlök som får smälta under omrörning på svag värme med ganska mycket olivolja och salt tills de blivit lite genomskinliga och söta, blanda allt i färsen. Smaka på blandningen(det är inte farligt) och tänk på att styrkan avtar lite när köttet steks. Man kan ha det vanliga i köttfärs: binda den med mer olja, ägg, mjölk etc och fluffa till det med skorpmjöl el.rivet dagsgammalt bröd. Det viktigaste är bara att det blir en smidig fin konsistens som håller ihop bra. Olja in händerna och forma avlånga biffar runt ett finger. Fyll dem sen sen med fårosten (el den osten du valt) som du blandat ut med philadelfia, el creme fraiche och lite örter till en fin smet som du kan skeda i hålet med kaffesked. Fyll inte helt, lämna plats att försluta, knip ihop färsen runt om noga. Pensla på olivolja, OBS gott att pudra på malen spiskummin på "kött-dolmarna" oxå!
    Olja in en plåt el långpanna och kör mitt i ugnen på 225-250 grader och rulla dem ibland så de får jämn färg. Kan oxå köras under "grillen" om man vänder ofta och fort, eller i stekpanna. Några kommer kanske att "läcka" lite men det gör inget.

    Busenkelt och jättegott! Goda tillbehör: Sallad, tsatsiki, hoummus, oliver, bröd, couscous, bulgur, ris eller bara färsk tomat och klyftpotatis.
    Har du frusit in köttdolmarna kan du värma upp dem i ugnen under folie och köra klyftptatisen samtidigt bredvid (utan folie). Till potatisen räcker det med olja salt och peppar.

    Lycka till!
    P.S. Lovar hålla mig till reglerna eller bara läsa recept fortsättningsvis ;-)

  • Meela 4 september 2009

    Tack för alla bra förslag jag har redan använta massor. Jätte snällt att så många har ställt upp och svarat på denna tråden. Sa prova så många av alla dessa recept sopm jag bara hinner.

  • skatmara 4 september 2009

    :)Föreslår ett kött-orotsaksfräs. Detta kan du frysa in i burkar, tina o använda som fyllning i tex paj. Fräset kan oxå vara basen i en soppa, eller serveras m ris, pasta, couscous, eller potatis.
    Tag de rotsaker du gillar, jag brukar använda vitkål, morot, purjo Riv rotsakerna, snabbt som tusan i matberedare, o strimla purjon (men glöm inte att först skära en skåra, längs hela, o skölja noga, eftersom det brukar sitta en massa grus där). Nu slänger du först i färsen i stor panna eller gryta, kryddar m det du gillar (curry e gott, tycker jag), saltar, o fräser färsen grå. I med rotsakerna, stek tills de mjuknar. Klart!

  • HUMPILA 4 september 2009

    Jag brukar göra en köttfärslimpa med en valfri burk med bonjour ost,vanligtvis vitlök, som jag blandar i smeten + pressade vitlöksklyftor och inlindad i bacon.Den blir väldigt krämig och god.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.