Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

billiga maträtter

  • ros 3 juli 2008

    Skrivet av Lindha79 den 30 jun 2008

    Jag behöver lite hjälp.... behöver billiga maträtter, gärna recept på dom med.

    :)Hej
    Hur går det för dig? Har du hittat många recept på billig och god mat?
    Kycklinglår i stekpåse
    Jag köpte Guldfågelns svenska kycklinglår på Netto förra veckan för 15:-.
    Så visst går det att laga billiga och goda maträtter.
    Lycka till!(Y)(Y)(Y)

  • tina62 3 juli 2008

    Pasta, potatis och köttfärs är i regel billigt.
    Här är några mättande varianter

    Gratinerad köttfärspasta
    Köttfärsgryta med tärnad potatis
    Köttfärsfrestelse
    Köttfärsbiffar i eldig sås

    Det finns ju även pannkakor, soppor av potatis, grönsaker mm.

  • Lindha79 8 juli 2008

    Helt kanon!! :D



    Nej, det första är absolut inte att dra ned på matkostnaderna. Försöker just nu dra ner på allt. :)

  • Penne 8 juli 2008

    Jag måste bara fråga, det är många som har skrivit att köttfärs är biligt. Tycker köttfärsen är så dyr hos mig! Den brukar kosta mellan 60-64 kronor kg typ. Nu kostar den 74. Jag tycker det är ganska dyrt, fast jag vet inte, det kanske är så den kostar överlag?

  • Penne 8 juli 2008

    Skrivet av Lindha79 den 30 jun 2008

    Jag behöver lite hjälp.... behöver billiga maträtter, gärna recept på dom med.


    Makorinilåda/makaronipuddig, vad man nu kallar det, är billigt. Det går ju att variera hur mkt som helst. Jag har en i mina recept med kyckling, men det går ju att byta ut till korv eller skinka eller vad som helst! Och det blir mkt mat och går bra att frysa. Och det är så himla mkt godare än vad det låter.

  • smulan1katt94 8 juli 2008

    kycklingsås, tonfisksås, laxsås, skinksås, motti :D

  • Majkan 8 juli 2008

    (Y) Jag har en rätt som vi tar till ibland när fantasin tryter eller kassan är skral eller bara för att vi längtar efter det!

    Det är kokt ris, gärna lite klibbigt (Jasmine ris eller Basmati) Till det serverar man stark buljong och små lökar delade på mitten och stek-kokta i lite smör och buljong.
    Pricken över i-et är skivade bananer som man strör över.

    Jag håller med, det låter hel knäppt men är himla gott!

    Jag har ätit detta som en rätt under min uppväxt och mina 4 vuxna barn har fått den och älskar det! Dessutom har jag bjudit många andra under årens lopp på det och alla blir förvånade över att det kan vara så gott!
    Så varför inte testa?
    Mm, det blir middagen för oss idag eftersom det var längesedan sist!
    Lycka till! Marika

  • Okänd 8 juli 2008

    Här kommer två bidrag från mig.
    Janssons med korv
    Löjtnanspudding

  • Ketronya 8 juli 2008

    Skrivet av vegannika den 2 jul 2008

    Skrivet av Ketronya den 30 jun 2008

    Här kommer några rätter som ständigt återkommer i vår fattiga student-mat-budget (Y)
    De är dessutom ganska fett och kalorisnåla som en bonus :)

    Morotscurry
    Potatis- och kokosmjölksoppa
    Slimesoppa
    Sommarsoppa
    Aloo Chana – Kikärtscurry med potatis


    Härliga recept. Vegetariskt är ofta billigare mat. Ska testa. Jag älskar soppor.


    Visst är det! Vi äter i princip aldrig kött här hemma, är både billigare och bättre på så många andra sätt :)

  • Lindha79 8 juli 2008

    Skrivet av sussie755 den 8 jul 2008

    Jag måste bara fråga, det är många som har skrivit att köttfärs är biligt. Tycker köttfärsen är så dyr hos mig! Den brukar kosta mellan 60-64 kronor kg typ. Nu kostar den 74. Jag tycker det är ganska dyrt, fast jag vet inte, det kanske är så den kostar överlag?




    Köp Euroshoppers. Finns på Ica och smakar precis som all annan färs.

  • Glitterfia 2 juli 2009

    Puffar upp tråden, då billig/budget mat kommit på "tapeten" igen (Y)

  • The_mama97mia 2 juli 2009

    På sommaren tycker jag det är enkelt att laga god o billig mat, grönsaker och frukt är ju så billigt nu. :)

  • Sopheia 8 juli 2009

    Skrivet av Penne den 8 jul 2008

    Jag måste bara fråga, det är många som har skrivit att köttfärs är biligt. Tycker köttfärsen är så dyr hos mig! Den brukar kosta mellan 60-64 kronor kg typ. Nu kostar den 74. Jag tycker det är ganska dyrt, fast jag vet inte, det kanske är så den kostar överlag?


    Det är dyrt! Jag skulle inte köpa Euroshopper, jag vill ha svenskt även om det smakar likadant. Här hemma brukar vi passa på att köpa på City Gross när de har extrapris (kan vara så billigt som 40:-/kg). Fryser in en massa påsar och så har man ett par månader! Likadant med kyckling, passa på när den svenska är nersänkt till 60:-/kg (har man tur 50:-).

  • Mistys 30 augusti 2009

    Puffar denna tråd. Ska åka utomlands i november och vi försöker spara ihop en stor reskassa så vi kan unna oss lite.
    Att soppa,pannkaka,rårakor och pasta med en enkel sås är billigt vet jag. Även bönor och kikärtor minskar kostnaderna. Men har du något recept du vill dela med dig av som inte tillhör de vanliga billiga rätterna ? Ge mig lite inspirations tips(L)

  • Okänd 30 augusti 2009

    (L)

  • Mistys 20 september 2009

    Puff!

  • kattgnag 28 september 2009

    Kikärtsbiffar och linsbiffar - finns en del att välja på här på MK:)

  • idea_ 28 september 2009

    Just nu är rotsaker billiga (i alla fall på coop forum i Norrbotten) så det är läge för köttsoppa eller köttgrytor med billigt grytkött. Gjorde förra hösten/vintern rotsakslåda med grovrivna morötter, kålrötter och potatis samt en liten mängd köttfärs, När man kan få rotsaker för under fyra kronor kilot (och förra veckan fyndade jag fem kilo potatis för en tjuga) så är det budgetmat. Jag hade ungefär proportionerna en del morot en del kålrot och två delar potatis. Ett lager grovrivna rotsaker, salt och peppar, ett lager stekt, kryddad köttfärs (ibland älgfärs då jag får av pappa som jagar) ett lager rotsaker, salt och peppar och sen en skvätt matlagningsgrädde/mjölk över, in i ugnen på 250 grader i 30-40 minuter, ät och njut. Alternativt en gammal klassiker som Kålpudding, eller en kålsoppa med vitkål, potatis, lite köttfärs och buljong. Vitkålen är också billig under rotsaksveckan.

  • Okänd 29 september 2009

    Stekt strömmingsflundra med potatismos! (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.