Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp, min mamma äter inte!

  • caarruu 18 augusti 2010

    Hej,
    Jag har ett problem. Min mamma (jag är 16) äter inte bra alls längre. Då jag har skilda föräldrar som jag bor i två veckors perioder hos så i princip svälter mamma två veckor i månaden. Hon orkar inte laga mat och lever på ett glas fil per mål. Nu har hon börjat rasa i vikt men vill inte gå till en doktor.

    Så jag tänkte att jag kanske skulle kunna laga mat åt henne i slutet av de två veckorna jag är hos henne och frysa in, portionsvis, så är det bara att ta fram kvällen innan och ta med till jobbet.
    Men jag vet inte vad jag ska laga och behöver tips! På god mat som håller sig fräsh även efter frysning och uppvärmning i mikro.

    Hjälp? Tack på förhand.

  • UllaC 18 augusti 2010

    Ger dej några recept på falukorv. Det är enkelt och gott att tillaga och man kan ju variera tillbehören och kryddorna på många olika sätt.
    Falukorv med pizzasmak
    Falukorvsgryta Martin
    Korv och mos i lyxförpackning
    Korv med lök och äpple
    Kryddig korv med dillstuvad potatis
    Kryddig wok
    Äppelfalu

    Tycker du och din mamma om korv, så hittar du säkert något av ovanstående recept att laga till.
    Vad duktig du är som gör detta för din mamma. Jag hoppas och tror att hon kommer att äta det du kommer att laga.
    Lycka till!!!

  • sju 18 augusti 2010

    Jag tror att problemet är djupare rotat än att hon inte orkar laga mat, och jag blir ledsen när jag hör att du som är barnet i förhållandet behöver ta hand om din mamma på det här sättet. Jag tycker att du ska be någon annan vuxen om hjälp att få din mamma att inse att hon kanske behöver träffa en doktor och prata om problemen hon har kring mat.

  • caarruu 18 augusti 2010

    tack så mycket för alla recepten, ska genast sätta mig och kolla igenom dem!

  • siggemums 18 augusti 2010

    Vilken jobbig situation du har! Jag förstår att du blir orolig och vill hjälpa din mamma och det är verkligen jättefint av dig!
    Kanske kan du laga någon av hennes favoriträtter som hon kan värma, som en omtänksam gest. Jag förstår hur du tänker men jag tror inte lösningen är att laga mat för tiden du är borta. Det blir dessutom väldigt jobbigt för dig och ett ansvar du inte behöver ha. Att hon belastar dig med att hon inte äter är i sig en tydlig signal att hon inte mår bra och kan behöva hjälp att ta sig ur det. Så mitt råd är att prata med någon vuxen som du har förtroende för och som kan prata med henne.

    Även om det inte är särskilt hälsosamt att hon äter bara fil så klarar hon sig nog bättre än du tror på det ett tag trots att hon går ner en del i vikt. Det skulle vara mycket mycket värre om detta gällde en ung växande person. Så försök att inte oroa dig för mycket för det.

    Många fler än man kan tro har haft perioder i livet när de mått psykiskt dåligt som tex efter en skilsmässa. Många mår riktigt dåligt ett tag och tar sig ur det själv men det finns hjälp att få. Det kan många gånger räcka med att få prata med en utomstående tex en psykolog som man kan få kontakt med genom sin vårdcentral.

    Du kanske ändå vill laga lite mat och i så fall föreslår jag sånt som är "lättätet" tex soppaoch inte för stora portioner. Det skulle vara lättare att ge tips om man visste lite om vad hon tycker om.
    Ditt brev träffade mig rakt i hjärtat. Jag skulle vilja ge dig en jättestor kram! Hoppas din mamma och du snart mår bättre!

  • chrisq 18 augusti 2010

    (L)en ros till dig så underbar dotter du är lycka till håller tummarna att det ska förändras kram{hug-right}

  • caarruu 18 augusti 2010

    min mamma behöver ingen psykolog. men tack

  • siggemums 18 augusti 2010

    Skrivet av caarruu den 18 aug 2010

    min mamma behöver ingen psykolog. men tack


    Nej, det kanske hon inte alls behöver, det kan inte jag avgöra. Men när man är 16 år ska man inte heller behöva oroa sig för att ens mamma inte äter... men livet är inte alltid så enkelt. Hon kan vara mycket stolt över dig! Lycka till!

  • Lenkan 18 augusti 2010

    Och det är inte det minsta farligt eller pinsamt att prata med en psykolog. Det gör bara gott.

  • chrisq 18 augusti 2010

    tror bara hon ville hjälpa dig du är bara 16 o har ett stort ansvar o det kan hjälpa man får ta alla chanser

  • osita 18 augusti 2010

    ris håller sig perfekt i frysen. Så du kan gott lägga hela måltiden i samma burk!!

  • AnneNi 18 augusti 2010

    Chiliconcarne, lasagne, paj av olika slag, gulaschgryta, soppor, kycklinggryta, biff bourgingnon. Några förlag från mig, inga recept, men söker du får du säkert upp en massa recept :-)
    Verkligen snällt av dig att vilja hjälpa din mamma, hoppas hon tar emot hjälpen!
    Kram

  • anette_m 18 augusti 2010

    Hej Caarruu!
    Försök att få din mamma att hjälpa till att laga maten!
    Det är roligra att vara två i köket en att göra allt själv.
    Lycka till {beauty}

  • caarruu 20 augusti 2010

    Att vi hjälps åt med att laga maten funkar jättebra när jag bor hos henne men när jag bor hos min pappa och hon är själv så äter hon bara fil. Hon har inte anorexia, och det är inte pga skilsmässan då det är old news. Helt ärligt, hon är bara lat. Men tack för hjälpen allihopa!

  • Countrygirl 20 augusti 2010

    Vicken söt tjej du är. Jag vet att när man bor själv glömmer man att äta och intar bara föda för att man är tvungen. Det behöver inte alls betyda att det är något fel. Nu har du ju bett om att få recepttips och inga tips om annat.

    Pajer är gott, enkelt att göra och enkelt att tina upp. Sedan kan man faktiskt vara så lat så att man köper färdiglagat också.

    Lycka till! :)

  • Mistys 20 augusti 2010

    Håller med Countrygirl. Känner igen syndromet. Är familjen borta blir det fil. Behöver inte alls vara något fel för det.
    Pajer är perfekt. Brukar göra det till sonen. Fryser in i folie. Sen micrar han bara. Jättesmidigt! Piroger likaså. Finns en del recept här på MK. Kan ju vara ganska trevligt för din mamma och dig att fixa tillsammans när du är där.

    Fast jag tycker ändå att du verkar vara en super gullig tjej som tänker på henne, visar på mognad {lashes}

  • charlottat 20 augusti 2010

    Om ni lagar tillsammans när du bor hos henne är det ju perfekt att ni då passar på att göra en del storkok så det blir matlådor att frysa in. :)

  • idea_ 20 augusti 2010

    Du ville ha tips på mat som går bra att frysa och värma upp? den här köttgrytan är en sådan (egentligen godast dagen efter :))
    Gambisk ris och köttgryta
    Nu blir jag sugen själv, får väll leta rätt på en lagom köttbit i frysen och laga till. Storkok är en favorit då jag själv inte alltid ids laga mat, men om man lagar många portioner när man ids, och fryser in så har man snart ett litet varierat lager att välja på :D

  • MosterNettan 21 augusti 2010

    Jag är ensamstående och jag har alltid varit en riktig matmamma. Men jag känner också igen mig i detta och slarvar ofta med mig själv. Vissa dagar är det bara för jobbigt att göra mat, och som flickan säger; jag är också för lat.
    Många andra känner säkert igen sig, det ÄR inte alltid så kul att laga mat och äta ensam.



    Skrivet av Misty09 den 20 aug 2010

    Håller med Countrygirl. Känner igen syndromet. Är familjen borta blir det fil. Behöver inte alls vara något fel för det.
    Pajer är perfekt. Brukar göra det till sonen. Fryser in i folie. Sen micrar han bara. Jättesmidigt! Piroger likaså. Finns en del recept här på MK. Kan ju vara ganska trevligt för din mamma och dig att fixa tillsammans när du är där.

    Fast jag tycker ändå att du verkar vara en super gullig tjej som tänker på henne, visar på mognad {lashes}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.