Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttfärs

  • 10 april 2000

    Jag skulle behöva tips på snabblagade rätter med köttfärs. Jag brukar köpa mycket när det är extrapris, men börjar ledsna på köttfärssås...

  • 12 april 2000

    HejKöttbullar (eller hellre små biffar, det sparar tid) kan man variera i oändlighet. Blanda ner hackade oliver och kapris i köttfärsen, servera med en god tomatsås (baserad på krossade tomater, vitlök och goda kryddor) och potatis eller pasta. Jag brukar också göra små hamburgare med fransk senap i köttfärsen, ta ordentligt med senap så att det smakar. Servera med tillbehör efter smak. Jag brukar steka rödlök med ett par mask honung, och servera sallad och feta ost till. Köttbullar med parmesanost och citron i köttfärsen blir också gott. /Cecilia

  • Susette 9 juli 2008

    Kan någon ge mig ett recept på goda köttfärsbiffar som inte går sönder när man steker dom:(

  • Susette 9 juli 2008

    Skrivet av Susette den 9 jul 2008

    Kan någon ge mig ett recept på goda köttfärsbiffar som inte går sönder när man steker dom:(

  • magan2 9 juli 2008

    Ta 400 g färs, 1 dl ströbröd, ca 2 dl mjölk, 1 ägg, en hackad gul lök som du har fräst lite i matfett.
    Låt ströbrödet svälla 10 min i mjölken, blanda sedan ner resten. Låt detta stå och vila en stund i kylen. Forma färsen till biffar eller som jag brukar göra klicka ner färsen direkt i pannan stek dom några min på varje sida på medelvarm platta. Dessa brukar bli uppskattade hemma hos mig och dom går inte sönder. (Y)

  • Lilljeppe 9 juli 2008

    Här är några recept. Själv brukar jag steka dem i ugnen och då går de aldrig sönder
    [recept]34677[recept]
    [recept]13575[recept]
    [recept]3157[recept]
    [recept]11938[recept]
    Dessa är från andra som jag tycker var kanon goda(Y)
    [recept]10089[recept]
    [recept]12057[recept]

  • Lilljeppe 9 juli 2008

    Skrivet av Lilljeppe den 9 jul 2008

    Här är några recept. Själv brukar jag steka dem i ugnen och då går de aldrig sönder
    Medelhavsbiffar med färsk pasta och zucchini
    Köttfärsbiffar med mango chutney och sås
    Wallenbergare
    Linsbiffar med créme fraichesås
    Dessa är från andra som jag tycker var kanon goda(Y)
    Ananasbiffar i ugn
    Biff à la Lindström

  • ros 9 juli 2008

    :)Hej är är några förslag
    Mina goda köttbullar
    Pannbiffar med havergryn

    Lycka till!(Y)(Y)(Y)

  • bernit 9 juli 2008

    Har precis tagit ut en stor kålpudding ur ugnen med mycket färs och färsk vitkål - mumma


    /BÅ :p

  • MammaIrene 9 juli 2008

    Jag har inget inskrivet recept till dig, men jag brukar alltid ha potatismjöl i köttfärssmeten, det förhindrar att biffarna faller i sär.....o då brukar jag inte ens ha i ägg eftersom min son är alergisk....

    Sedan brukar jag cokså göra köttfärslimpa, även den utan ägg, men med potatismjöl o havregryn...
    jag brukar blanda i en hel del hackad lök, burkchampinjoner o hackad röd paprika, sedan trycker jag bara ut den i en smord form....
    jag låter den täcka hela formen för då rinner ingen saft ur o den är mycket vesäntligt för smaken...

    Vad gällande olika recept med köttfärs....
    Vi har ju också taccos, en given favorit...
    Köttfärssoppa med makaroner eller nudlar i...
    Pastagratäng (finns recpet här på klubben)
    Lasange (alltid lika gott......)

    Köttfärspaj, given favorit...(Y)

  • tilda 11 juli 2008

    Ofta blir det köttfärslimpa när jag känner mig bekväm. Man slipper rulla köttbullar eller biff och det går att variera i oändlighet med bacon, fetaost, riven ost, skinka, grönsaker och kryddor. Jag brukar strunta i ägg ibland och blanda i riven potatis, potatismjöl eller till och med potatismospulver.(Y)

  • ros 11 juli 2008

    :)Köttfärslimpa är smidigt och gott
    Köttfärslimpa

    Fler förslag: Lägg bacon över
    Fyll med: fetaost, svamp, örtkryddor, oliver mm(Y)(Y)(Y)

  • Poppie 11 juli 2008

    Svensk moussaka med myyyyyycket ostsås(Y)

  • Simbelmyne 20 mars 2009

    Jag brukar hälla i en en påse santa maria marinad i köttfärsen när jag gör biffar. Det finns många olika, till det brukar det bli hemma gjorda pommes. Supergott(Y)

  • ewax 20 mars 2009

    Blanda färsen med ägg, hackad vitlök, svartpeppar, salt, hackade soltorkade tomater, hackad fetaost och röd currypasta. Ev lite grädde. Mumsiga kryddiga köttbullar.

  • Erajscha 20 mars 2009

    Schweizisk färsschnizel är en favort hemma hos oss. Man gör vanlig pannbiffssmet som man plattar ut hälften av i en ugnsform. Sen lägger man skivad ost, skivad skinka och så skivad ost över innan man täcker med resten av färsen. Ströbröd på toppen och sen in i ugnen.

  • poffa 20 mars 2009

    Pröva andra kryddor när du gör köttfärssås.

    Gör en indisk köttfärsås med lite curry/garamasala, lägg ner lite billiga grönsaker som vitkål.

  • LEDIVO 20 mars 2009

    Vad som räknas som snabblagat är ju relativt - Tog med det jag hade bland mina recept
    Färspannkakerulle
    Chili con carne på mitt vis
    Köttbullar à la svärmor
    Köttfärslimpa med klyftpotatis
    Lasagne modell större

  • magan2 21 mars 2009

    Hejsan!
    Något som jag brukar blanda i köttfärsen är Ajvar Relish. Det är något som blir underbart gott. Blanda i någon dl/ halv kg köttfärs med lite salt och peppar och ett ägg. Mycket annat behövs inte. Men det man måste tänka på att man inte steker biffarna på för hög värme, stek på medelvarm panna och vänd inte biffarna förrän du ser att dom börjar bli genomstekta. Då vänder du dom. (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.